Papegojtips?
Jag har nu bestämt mig att uppgradera mig lite från mina söta undulater till större papegojor :)
Anledningen till detta är för att jag har testat på att ha undulat i några år nu och märkt att dessa inte är något för mig då jag söker efter lite större fåglar.
Men då har jag en fråga - vilken slags fågel skulle passa bäst?
Gärna en rätt lätt lärd fågel och som sagt - gärna större än undulater.
Jag har kollat på nymfparakit ett tag nu men jag vill gärna ha många fler förslag!
Mina undulater har tillgång till att flyga fritt i rummet vilket även denna fågel kommer få! Så för liten bur tror jag inte den komma ha i alla fall ;)
Ös på med förslag och gärna bilder!
/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.
#1 Hur är de till sättet? :)
Jag är inne på samma funderingar som du 🙂 Så jag har kollat runt nu i kanske 2-3 år och har fastnat för duvor eller nymfer, men är rädd att nymfer blir lite för högljudda då jag bor i en lägenhet?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Rätt så högljudda är dom…men i gengäld så tjattrar dom inte i ett som undulaterna gör så viss skillnad tycker jag allt det är.
Jag har ingen erfarenhet av nymfkakaduor men har hört att ensamma fåglar kan bli högljudda pga att de ropar efter en artfrände - så minst 2 bör de vara.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Jag kommer börja med en fågel för att få den så tam som möjligt - men den kommer senare att få en kamrat så fort som jag kan.
När jag skaffar fågel så kommer detta bli före eller efter sommaren då jag har som mest tid! Förhoppningsvis innan sommaren.
Personligen anser jag att det är fel då den ensamma fågeln "tvingas" bli tam just för att du blir dess enda sociala umgänge i början. Det går lika bra att få två fåglar tama på samma gång - precis som oss blir de modigare med en kompis vid sin sida. Då slipper du krångla med flera burar, karatän och ihopsättning. Och fåglarna blir mycket lyckligare! :-)
#7 Men den är ju inte ensam så länge! Den kommer ha mitt sällskap 24/7 då den kommer att skaffas till sommaren som unge. Det kommer bli väldigt sällan som den är ensam.
#8 Det låter faktiskt lite onödigt, tycker jag, haha. Om du ändå ska köpa en unge så vore väl det bästa att köpa två syskon, som alltså redan känner varandra.
Visst, på så vis tvingas ingen att umgås med dig för att den inte har någon annan att välja på, men är det inte lite roligare att veta att de faktiskt umgås med dig frivilligt? :D
Om du köper två ungar tillsammans tror jag inte det dröjer alls länge innan någon vågar hälsa på dig, och då hänger ofta den andra också med :)
Tycker som Featherz, att det är ju skönt att slippa allt som kommer med att sätta ihop två fåglar som inte känner varandra också. Karantän är inte jättekul, och det går inte riktigt att bara komma hem med en ny fågel och tycka att "titta, nu ska ni bo tillsammans i den här buren" - vad händer om de inte gillar varann? Nu vet jag visserligen inte riktigt hur nymfer är när det gäller sånt, men det är inte alls säkert att två fåglar tycker om varandra automatiskt för de är av samma art eller sådär.
Personligen tror jag det blir mycket lättare att skaffa två på samma gång, som redan känner varandra, och att du köper en åt gången garanterar definitivt inte att de blir tamare på något vis! :)
(Och, förlåt, jag hatar att vara jobbig, men har du funderat på omplacering? :) Nymfer säljs hela tiden av folk som köpt fåglarna på impuls och sedan insett att det inte var nåt för dem, på t.ex Blocket skulle du nog kunna få tag i ett Nymfpar där båda redan är vana vid människor och händer och kanske till och med är väldigt tama! Det brukar inte göra något alls om man köper en några år gammal Nymf - min mamma köpte en unge när hon var liten, han lever fortfarande - 32 år är han!)
Jag har kollat mycket på omplaceringfåglar - men inte hittat någon i närheten. Men nu har jag hittat en uppfödare av både Aror och Amazoner i närheten av mig, och jag ska då få köpa en unge av honom när jag säljer mina undulater till honom :)
Så denna tråd behövs inte längre då jag redan fått upp ögonen för de söta små Amazonerna :)
…Oj. Inte för att typ.. Snoka, eller sådär, men… Amazoner är inte alls så lätta att hantera, i synnerhet inte ungar som sedan kommer in i puberteten så att säga, är du helt säker på att du klarar av en Amazon?
Menar verkligen inte att vara elak men det kändes som ett lite enormt hopp från Nymf till Amazon, särskilt då du är 17 år och har…. 21 andra djur?
Missförstå mig inte, du är säkert jättebra och sådär, men jag själv skulle aldrig ge mig in på att köpa Amazon nu, och jag är hemma bokstavligt talat dygnet runt (varken skola eller jobb) och har bara småhundar och mina två smågojor.. :O
Köp en ara när du ändå är på G liksom 😃 Eller 3!
Eftersom du har så många djur så antar jag att dina föräldrar bara låter dig få köpa lite hur som helst😉 Men den där amazonen kommer vara på blocket om en månad.
Hoppas en vuxen i din familj säger ifrån, för du verkar inte riktigt kunna kontrollera dig själv eller dina köp av djur.
Den uppfödaren som jag tänker köpa av har väldigt tama fåglar och de är troligt sällskapsjuka och trevliga.
Alla de djuren jag har skrivit upp på min profil är inte bara mina djur - utan de är även familjens djur. Och då jag inte är hemma är mina syskon och föräldrar hemma - så umgänget bör inte vara några problem. Dessutom får jag livslång support från uppfödaren som jag tycker är otroligt bra!
Jag vet att jag är 17 år men det är så otroligt skiftande hur människor är i ålder mentalt och fysiskt. Jag har alltid varit fågelintresserad och haft undulat i några år nu. Jag är väldigt mogen för min ålder och vet vad jag gör. Och folks liv varierar också väldigt mycket och hemma hos mig finns både tid, ekonomi och kärlek nog till att en papegoja skulle ha det så bra som möjligt. Så att uppfödaren tvivlar inte ett dugg på att jag inte kan ta hand om den. Den fågel jag köper kommer att stanna livet ut. Och jag är medveten om hur gamla de kan bli, och även att jag inte vet hur mitt liv kommer se ut om flera år. Men jag prioriterar alltid mina djur först. Och jag kommer skaffa ett jobb där jag kan ta med djur hur mycket jag vill och då kommer även papegojan få följa med. Och om detta inte är möjligt så får papegojan vara hos mina föräldrar (som då är pensionärer). Jag har redan pratat med mina föräldrar om detta och vi har kommit överens om att det går bra. Jag har även läst på massor om just olika papegojor i flera år (då det var det jag först ville ha - men tänkte vänta tills jag blev äldre) och jag kan även en hel del sjukdomar och även hur fåglarna bör skötas och vilken mat de ska få. Och jag vet även vad tidskrävande fåglar är. Så även detta är jag medveten om.
Jag är väldigt påläst men känner att man aldrig kan bli för påläst! Det var därför jag skapade denna tråd. Då för att kunna fråga folk vad för erfarenhet de haft av just dessa fåglar.
Så ja, jag anser att jag är redo för att skaffa papegoja till sommaren :)
#13 Nej, mina föräldrar låter mig inte alls få köpa in djur hur som helst. Ta reda på fakta innan du kastar ur dig sådant där. Jag är väldigt mån om mina djur och skulle aldrig göra så.
Tycker det är rätt så patetiskt att folk bara tror att alla är små 12 åringar som bara köper in djur för att sedan sälja vidare. De djur jag köper in stannar väldigt ofta tills de dör av ålder såvida det inte gäller ungar som blir till salu.
Jag är väldigt mån om mina djur och tar illa upp när folk ska hålla på så.
Ta reda på fakta innan du bara börjar anta saker.
#13 Och bara så att du vet så är de flesta av mina djur omplaceringsdjur som får stanna här livet ut. Och undulaterna får den tid och kärlek de ska ha - men jag känner att de nog skulle trivas rätt bra hos denna uppfödaren med hans stora flock.
Kändes liksom som att "jag vill itne ha undulater mer, jag vill ha en stooor fågel! - Nymfkakadua funkar, men NEJ vänta! En uppfödare finns i min närhet, jag köper en amazon istället! yay! Jag passar på att byta ut mina undulater till honom så får jag en unge av honom" 😕
Nu när du förklarade dig på ett bättre sätt så accepterar jag mer tanken på att du skall skaffa en amazon.
Lycka till
#17 Nej så skulle jag aldrig göra! Har verkligen inte tröttnat på mina undulater - jag skulle bara tycka att det vore roligare för undulaterna att komma till en större flock - och att det vore väldigt trevligt att ha en amazon (fler i framtiden, men till en början en.) då jag kommer ha tillgång till att åka till uppfödaren när jag vill och kunna be om råd om det är något som inte fungerar.
Jag kommer även att åka till uppfödaren innan fåglarna börjar häcka och bekanta mig med föräldradjuren så att jag vet vad det är jag kommer att ha hemma i de (förhoppningsvis) 30-40 åren :)
Så jag kommer att förbereda mig så mycket som möjligt.
Skulle aldrig ens tänka tanken på att sälja en djur för att jag 'tröttnat'. Köper inte in en djur såvida jag inte är helt säkert på att det är ett djur jag verkligen vill ha i alla de år som det lever.
#18 Då får jag be om ursäkt att jag gick på dig på lösa grunder 🙂
Hoppas att allt går bra för dig!
#19 Tack så mycket :)
Ska eventuellt till uppfödaren nu på lördag och kolla på fåglarna! :)
Ska bli otroligt roligt att se alla hans fåglar då har har aror, rosellor, undulater och såklart Amazoner! Aldrig sett Aror i verkligheten - så detta ska bli sjukt spännande :D
Se till att skaffa en laglig bur innan köpet bara. Amazoner kräver stora burar. Helst minst 2kvm :)
Jag har en amazon som är 1,5 nu. Det är vår och han är fruktansvärd just nu med hormer… Jag har morhuvade papegojor som innan och passade även en stor blå gul ara så jag kan hantera gojor. Men Hector är förjävlig rent ut sagt då och då.
Och räkna med att ditt liv är aldrig desamma. Du blir bunden till hemmet och kan inte bara sticka iväg när du vill.
Amazonen Hector bor till höger och morhuvade i vänster.
Buren som Hector har är 170x100x240. Tänk på att det är i princip minimått förutom höjden. Så det är så mycket plats en bur kommer ta hemma hos dig.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#22 Ja jag har läst att just Amazoner ska vara griniga ibland. Att jag blir bunden till hemmet är ingenting jag har problem med då jag varken reser eller åker särskilt långt när jag ska någonstans :)
Ja bur ska byggas på! Vi funderar på vart den ska stå - ska bygga en själv och vill gärna ha den i mitt rum då jag även kommer ha den friflygande en hel del. Och jag är medveten om att de är små terrorister då det gäller sladdar och dylikt ;) Men skydd till sladdar och liknande har jag redan fixat! Även listerna i hörnen är favoriter hos mina undulater..
Plats har vi gott om! Vi bor i ett rätt så stort hus ute på landet med garage och stall. Så när kaninerna flyttar ut blir det mycket mer plats! :) Har 4 kaninburar för tillfället och fler lär det bli då vår hona är dräktig.
Men Amazonen kommer inte förrän till sommaren och då har jag nog hunnit med allt som har med burbyggande att göra! Ibland är jag väldigt glad över att ha det största rummet i huset, haha
Ska inreda med massor av leksaker i hela rummet och göra det på papegojvänligt som det går. Vi ser varje djur hos oss som en familjemedlem - och det kommer även gojan bli!
Längtar som en tok tills på lördag :)
Uppfödaren ska då berätta för mig om lite personliga erfarenheter så att jag är fullspäckad av info inför det framtida köpet!
#23 tänk på att du kanske kommer vilja flytta hemifrån inom en snar framtid. Då ska även buren få plats där, och grannar ska tolerera ljudet, dom kan vara extremt högljudda ibland.
Bara en tanke åt dig. Det är rent generellt inte fåglar man kan ha i lägenhet. Så de inte kommer som en chock sen.
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Det som är bra med att skaffa en papegoja när man är yngre, är kanske att man hinner va med den hela dens livslängd! Dock kan ju ens egen livssituation ändras under livet och en papegoja kanske inte passar då? Men tror att det mesta löser sig om man sätter sina djur först och anpassar sig efter det så långt det går! Så vad roligt för dig att få hem en papegoja!! Jag vill oxå köpa större goja men för mig går det inte just nu, har dock en massa ettriga undulater här :) så det räcker nog just nu, möjligtvis kanske nymfkakadua blir en senare fråga!
#24 Det där med lägenhet är jag väl medveten om, men jag tror inte att jag kommer att flytta hemifrån! Anar att mina föräldrar kommer flytta hemifrån om några år när alla barn blivit stora - och då hade vi tänkt köpa huset :)
Men tack ändå!
#25 Ja, jag skulle tycka det vore roligt att ha papegoja när man blir stor och skaffar barn/adopterar och då vore det kul att ha en papegoja från dess att barnen är små :)