Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 8514 ggr
[Sandi92]
1

Bäst för "nybörjare"?

Jag har aldrig haft fåglar som husdjur, men är lite intresserad av att kanske skaffa i framtiden. Vilken är den "lättaste" arten att ta hand om? Ni får gärna länka till (eller skriva här) bra skötselinfo om dem också.

[Featherz]
4

Det beror helt på vad du är ute efter!

- En tystlåten art / en skönsjungande art / spelar ingen roll ?
- Liten / mellan / stor ?
- Fåglar som inte blir så tama / Fåglar som du vill kunna tämja ?

Om du beskriver lite närmre vad du är ute efter blir det mycket lättare att tipsa dig om arter :)

~ Emma

[CruellaDeVil]
0

Håller med #1 här. Det finns många lättskötta arter men mycket beror på vad man tänker sig att man ska ha ut av dem. :)

[Sandi92]
0

Jo, jag borde skrivit det. Svar på dina frågor, Featherz: Helst en art som inte låter så mycket. Självklart vet jag att fåglar inte är några tysta djur och att alla mer eller mindre för ljud, men inte nån av de mest högljudda helst. Liten eller mellan till storleken och som blir tam.

[Featherz]
2

#3 Undulaten är en vanlig, liten papegoja som tjattrar mer än den skriker.

Kakariki är en liten/medelstor tystlåten papegoja.

Katarinaparakiter och bourkesparakiter är också små gojor som inte låter så mycket.

Annars finns det en hel uppsjö av olika duvor som är tysta och behagliga fåglar (även den fågeln som jag kan mest om).

Sen är det ju individuellt om fågeln kan bli tam eller inte, men vad jag vet så ska dessa arter inte vara så komplicerade :)

~ Emma

[CruellaDeVil]
2

Håller med #4 även här. :)

Katarinor och bourkesparakiter är klara favoriter här hemma. Lugna och mysiga fåglar som kan bli tama. Enklare förstås om man hittar en uppfödare som hanterar ungarna från början.

Kakariki har jag inte någon erfarenhet av men de sägs vara riktigt roliga fåglar och älskar vatten och att skräpa ner och är enormt nyfikna och påhittiga, samt har behaglig ljudnivå. Den rödpannade är vanligare än den gulpannade.

Undulater är det självklara valet för många men många störs också av deras ständiga tjatter. Där är katarinor och bourkes betydligt behagligare. 
Undulater låter förstås inte högt och de är verkligen roliga och fartfyllda fåglar men dras tyvärr med mer hälsoproblem på grund av hård avel.

Duvor är också helmysiga fåglar. Jag har skrattduvor som är jättegoa och som blir väldigt tama. Dock kan deras uppvaktning bli lite väl mycket ibland då de koko-ar i timmar… men ljudet är inte störande tycker jag i alla fall. Att ha dem promenerandes runt i huset är stor trivselfaktor och om man skulle råka glömma en dörr öppen flyger de inte all världens väg. Det finns de som har sina duvor lösa utomhus.

Tendo
1

Tycker alla har sagt bra typer av nybörjar fåglar här! Vill man ha en tyst så är det ju Katarinor och bourkesparakiter jag får upp först.

Jag föder upp kakarikis och det är personligen min favorit fågel. Alltid fart och spratt. Kanske inte så lätta att få tama om de inte blivit ompysslande från början. Men hoppar ju gärna fram och tigger och petar på dig för att få uppmärksamhet!
Tysta är dem javisst, men man kan få en "Kakaskriki" som min syster kallar dem. Jag har en hane som verkligen skiker istället för att använda den lilla tonen som andra kakarikis gör. Oftast skriker dem inte. Min hane gör dock när han vet det ska bli mat, när han hör mig komma hem och när han ska bada t.ex! Han är väldigt speciell men det gör ju honom till den han är Glad

Jag rekommenderar Kakarikis också faktiskt som en nybörjar fågel. Men dem kommer kanske inte lika många roliga färger som undulater, katarinor, bourkesparakiter gör!

Sen finns det ju splendidparakiter, det har jag också hört ska vara en bra fågel! Men kan inte mycket om dem tyvärr!

[CruellaDeVil]
1

#6 Ja egentligen är alla gräsparakiter rätt bra nybörjarfåglar, inte bara bourkesen. Splendid vill jag dock varna för då de är extra känsliga. De är otroligt vackra och tystlåtna och härliga fåglar men blir väldigt lätt sjuka och dör. I princip alla jag känner som håller på med dessa har slutat på grund av att de så lätt dör.

Turkosparakiter är en närbesläktad art som är mer robust. Även elegant- och blåvingeparakiter är fina.

Kakaskriki låter kul. :D

Tendo
2

Precis, alla gräsparakiter är fantastiskt fina och bra nybörjarfåglar! Det visste jag faktist inte om splendid! Bara träffat på dem hos en uppfödare. Men där ser man, då är det inte riktigt en så bra nybörjarfågel kanske om man vill den ska leva länge ;)

haha, ja Kakaskriki är en ny underart jag lyckats ta fram! :)

[CruellaDeVil]
0

#8 Jo tyvärr är det så. Jag har under två års tid skaffat mig sammanlagt tio splendid och alla har dött utom två, som jag gav bort då jag kände att jag inte orkade lägga ner mer på fåglar man bara förlorar. :( Jättehemskt är det, särskilt då de är så underbara…

De är kända bland uppfödare för att de sällan klarar sig om de väl blir sjuka och för att man plötsligt kan drabbas av att flera fåglar eller alla dör mitt i allt, trots att inga nya fåglar tagits in eller att nåt speciellt har hänt.