Diamantduvor!
Vill veta allt om dessa små duvor! Hur de är att ha mm. Vad ni ger för foder osv. Allt man kan komma på.
Vilka fåglar går att ha ihop med diamantduvor?
Hej! Vad roligt att du intresserat dig för duvor :) Jag har skrivit en grundläggande artikel som kan vara till stor hjälp: http://burfaglar.ifokus.se/articles/50e5a10f88f47215950c4e7f-duvan-som-husdjur?articles-1
Den sista frågan är jag inte lika påläst på, men man brukar oftast skilja på papegojor och duvor. Finkar bör funka utmärkt, och även vaktlar om jag inte är helt ute och cyklar.
Lycka till!
~ Emma
Ja den är intressant, bra skrivet! Vaktlar, är de högjudda? Går vaktel att ha i lägenhet? Maten till diamanter måste väl skilja sig från de större duvsorterna? Risfåglar kanske går ihop med de då.
#3 Jag tror inte att vaktlar låter så mycket, men tupparna kan gala har jag hört. De borde kunna hållas i lägenhet (helst i en stor samt hög voljär tillsammans med duvorna).
Nej, inte alls vad jag vet. Visst är diamanterna rätt små, men de lever på samma sorts mat som de andra fröätande arterna. Maten som rekommenderas i artikeln ska också funka till diamanter med andra ord.
Har inte mycket erfarenhet om finkar men det bör inte vara några problem :)
~ Emma
Vad är minimått för kinesisk dvärgvaktel? Japansk dvaktel? Vad är skillnaden mellan dessa två sorter? Kan de bli tama? Luktar avföringen mkt om man har de i lägenhet? Vilken har högst röststyrka, tänker på grannar? Hur ofta gal hanarna?? Vill veta det mesta om vaktlar.