Olika stenar
Vilka sorts mineralstenar bör man ha i fågelburen, hur skiljer det sig mellan olika arter och vad fyller ämnena för funktion? Ska alla fågelarter ha en skål med grus och vattenbad?
Mvh Ellenfyrkant
Vattenbad ska finnas och Snäckskal. Dessutom jodsten och kalcium sten.
Hälsningar
Fredrika
Det råder delade meningar om eller vilka stenar man bör ha. Vissa fågelkunniga veterinärer säger att man inte ska ha några stenar alls utan ge kosttillskott istället.
Själv har jag just nu bara sepiaskal, ett slags kalksten (skelettet av bläckfisk). Men brukar ha jodsten också. Jag ger kosttillskott också.
Hönsfåglar behöver sand men papegojfåglar behöver inte sand för sin matsmältning.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Som sagt, hönsfåglar (och duvor) behöver sand men övriga fåglar, som skalar sina frön, behöver det inte.
Vi har jodsten och kalksten till våra undulater.
Har hört delade meningar om hur mycket kalk dom egentligen får i sig av kalkstenen så därför har vi andra kosttillskott som dom får då och då
http://erjfoto.se/
viktigt för att fåglar ska kunna tillgodose sig div vitaminer o mineraler behövs uv-ljus.
mina fåglar har gritt sen har de så varierad kost så de får i sig en hel del mineraler via färskfodret
www.krakansfaglar.n.nu
snäckskal bör du köpa också (inte lösvikt i affären) zoo affären blandar ut det med kol och då tare inte fågelns kropp upp vitaminerna de får av dig. Köp på burk istället:)
Hälsningar
Fredrika
Papegojfåglar behöver inte snäckskal enligt vissa fågelveterinärer, vet inte hur det är med övriga arter. Det skadar nog inte iaf med snäckskal.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se