Börja prata?
Jag är 12 år och jag har en fråga till er. Vi (jag och Pappa, mamma hatar papegojan) har en gulhuvad amazon och hon heter Sacha. När kommer hon att härma hela repliker, inte enstaka ord som "Pappa" eller "Lillasachagumman" Fast detdär sista var inte ett ord, men de är väldigt sammanhängande. Sacha är ca 3 år. Och så kan jag passa på och fråga lite om hur långa klor hon bör ha. Ska de vara 2 krökta cm eller är det dags att klippa? I övrigt är det en frisk och glad goja som älskar gröt. :-)
Hon kanske inte kommer göra det, ofta härmar dem det ni säger ofta, det är från fågel till fågel, vissa pratar, vissa inte och en del kan meningar en del ord. Träna mycket med meningar his henne en tid så kanske hon lär sig :) Men ha tålamod!
Hälsningar
Fredrika
Bra svar, drika.
Eftersom TS mamma hatar fågeln så beror det kanske på att fågeln betraktar pappa som partner.
Jag frågade en uppfödare med mycket lång och stor erfarenhet och fick följande svar:
Fåglar är mycket individuella. En del pratar hur mycket som helst, andra pratar inte alls. Prata med fågeln, som vanligt och hon uppsnappar det hon tycker låter trevligt. Det är som ett lotteri med talande gojor och finns inga garantier. Det är alltid trevligast för fåglarna att leva i par, men många tama gojor tycker sig bilda par med ägarna och släpper inte gärna in andra i sina liv. Det är mycket som spelar in i den situationen, som jag inte kan utveckla här. Vid kloklippning kan man inte bara gå på centimetrar. Man måste kontrollera var pulpan går och klippa en liten bit nedanför om klon verkar vara för lång. Vid mycket naturgrenar och annan sysselsättning slits klorna och _näbben naturligt. Hälsar Jan
_
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
#2 hon verkar inte ha någon speciell "partner" då hon gillar både mig och pappa :-) Men hon börjar lära sig vissla, så jag tror nog att inom 1 år kommer hon att ha börjat härma mina karaktäristiska "skrattfnys"…
:-)