Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettburar-och-tillbehör
Läst 2731 ggr
Salish
0

Bygga en bur!

Jag funderar på att bygga en bur till min kanariefågel (den nuvarande är så gammal och går inte att få helt ren). Undrar om det är någon här som har tips på hur man bygger, vad man ska tänka på osv. Eller om någon har en länk till en ritning? Hur ska bottenplattan göras? Själv skulle jag tycka att det vore snyggt med trä, men det kanske inte är så lämpligt som golv?

Jesperlinden97
0

Ska inte kanariefåglar hållas två eller flera? 
Rätta mig om jag har fel! Kan typ inget om fåglar.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Salish
0

Jo, såklart. Hennes kompis dog för ett tag sedan och jag har länge planerat att köpa en ny fågel men det är så svårt att hitta lite äldre fåglar. Vill ju helst att de ska vara i samma ålder.

MimmiH
0

Trä borde funka om man lackar med någon giftfri lack. Det finns fyrkantnät med olika maskstorlekar, rostfritt är bäst.

Hur stor bur har du tänkt att göra?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Salish
0

Buren jag har nu är precis laglig och jag skulle vilja ha en lite större. Runt en meter lång, lite kortare kortsidor, kanske 70-80 cm och runt 60-70 cm hög.

kallepudas
0

Jag byggde mina burar med aluminiumprofiler för jag har undulater & dom hade snart ätit upp buren om den varit gjord i trä & jag kände inte för att ha en halväten träkonstruktion i hemmet.

Men du har väl finkar & dom kanske inte äter på inredningen så som papegojfåglar gör…Flört

I trä är det ju väldigt enkelt att bygga bur & man behöver bara dom mest simpla verktyg som nästan finns i varenda hushåll….

MimmiH
0

Jag kan tänka mig att giftfri båtlack är lämpligt för botten. Den ska ju tåla rengöring.

Salish
0

Så man kan göra botten av trä då? Det låter trevligt. Hur gör man med luckor och sånt där, både i botten och på själva buren?

Minoth
1

Köp formplyfa och lägg i botten :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

kallepudas
1

#7 Giftfria båtlacken går fint,den använder ju vissa til grejer som ska ner i akvarium så den ska fungera.

Luckorna om du nu bygger en bur i trä,gör en ram av reglar i dom storlekar du vill ha på luckorna sen sätta fast nät & skjutreglar brukar fungera bra som låsanordning….Glad

Salish
1

Tack så mycket för all hjälp! Nu har jag något att pyssla med på min lediga tid. ^^ Jag har använt minknät till till kaninburarna, funkar det till fågelburar? =)

MimmiH
0

Hur stora maskor är det på minknät? Maskorna får inte vara för stora så att fågeln kan fastna med huvudet och skada sig. Till undulater är det lämpligt med maskstorlek 10x10 mm till 13x13 mm.

pinku
1

Du lägger väl upp en bild när du är klar? :)

Salish
1

Ja det kan jag göra. fast det lär ta ett tag. ^^