Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 3012 ggr
pinku
0

Naken nymf

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var i en djuraffär idag, och passade på att ta en titt på fåglarna. Och blev helt förskräckt när jag såg den nakna nymfen på bilden nedan. Jag frågade vad som hade hänt? Och tjejen som jobbade där svarade: "jag vet inte, jag tror han bara är gammal"

Jag är ju inte så insatt i just nymfer, men det kan väl inte stämma?!

pinku
0

Hoppas det syns på bilden, jag tog den i smyg. Hela halsen och huvudet är helt naket.

[CruellaDeVil]
1

OJ! Vackert är det inte! Det ser ut som att någon annan har plocket den. Fy tusan! Sådär kan de ju inte låta den sitta! Om någon plockar den bör den ju skiljas från den som gör så. :(

pinku
0

#2 Precis! Och nu försöker jag bearbeta sambon att vi ska ta hem stackaren. Så där kan han ju inte ha det.

Jag har nog aldrig sett en så naken fågel förrut.

Tarotstollan
0

Så såg en av mina honor ut,  när jag fick avliva henne hade hon inga fjädrar kvar på huvudet eller i nacken. Vet inte hur gammal hon var, men jag hade henne i 16 år. Hon åt och var med och flög med de andra hela tiden ända tills hon fick en stroke och jag fick avliva henne.

Nu har jag en annan hona och även en hane som också börjar tappa sina fjädrar i nacken.Jag har heller ingen aning om hur gamla dessa är, men de hade ju några år på nacken innan de kom till mig. De är inget par, så de plockar inte varandra. Jag har haft honan i ca 12 år och hanen ca 10 år. De kommer från olika hem, ingen av dem har haft det så kul i de hem de hade innan. De levde mest på frö.

Men om detta nu är så att de tappar fjädrar i 10-15 års åldern, har den stackars fågeln suttit så länge i denna affären?
Eller också kan det bero på fel diet eller och att han blir mobbad av de andra.
Hoppas att du har möjlighet att rädda den!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

pinku
0

Om jag kan ta hem honom, borde jag ta honom till veterinär med en gång?

drutten2
0

Det är alltid bra att ta dem till veterinären, och få en hälsoundersökning… Så ja det skulle nog jag gjort.Glad

MimmiH
0

#5 I så fall ska det vara till en fågelkunnig veterinär. Gå in på www.skoldpaddormedmera.se under Undulater, där finns en lista över fågelkunniga veterinärer.

Aloe Vera-spray är skönt för huden då den blivit plockad. Lycka till :) Fint av dig att du vill rädda den :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

drika
0

Hoppas att du kan ta hem den lille:)

Hälsningar

Fredrika

mickro
0

om det inte bara var vid huvudet hade jag sagt att det var ohyra eller nåt liknande. men eftersom det bara är runt huvudet skulle jag säga att det är någon som plockat honom. :/

Hoppas du kan ta hem honom :)

pinku
0

#7 Ja, jag har undulater, som jag brukar ta till roslagstull, så det är dit pippin får komma isf. Och jag råkar ha en flaska aloe-vera-spray hemma, tack för tipset :)

Jag har problem med att skaffa en bur, har inte kollat runt så mycket, men vad jag förstår är det svårt (läs omöjligt) att hitta en laglig bur till nymfer, om man inte bygger en själv. Vilket jag skulle kunna göra, men det kommer ta tid, och jag är rädd att han kommer få sätta livet till innan dess (jag menar, ingen kommer väl vilja köpa en så ful fågel, alltså finns det ingen anledning för djuraffären att ha kvar honom :/)

Usch, jag tittar på den där bilden flera gånger om dan, man blir ju helt deppig :(

[CruellaDeVil]
1

Jag tror nog att fågeln skulle överleva i en lite mindre bur tills vidare. :) Bättre än att vara kvar där i alla fall.

Smullis
0

Stackare :(

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

mandyosv
0

Rädda den!! Hur går de?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

pinku
0

#13 när jag kom tillbaka var den borta… de sa att den var såld, men jag vet inte…

drutten2
0

Ojdå, undra hur det gick för dena lille.

pinku
0

Ja, jag skulle ha tagit honom med en gång… :'(