Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikett: allmänt-om-burfåglar
Läst 3392 ggr
[Ingo.*.Ted]
0

Hur är det att ha fågel? :]

Hejsan! Ja, jag är intresserad av burfåglar, och att kaaanske någon gång i framtiden skaffa några. :) Men först skulle det vara kul att höra hur ni tycker det är att ha fåglar, för och nackdelar och sånt! :) och även hur dom är och olika raserna med mera :) Och ni som har fågel kanske har lust att lägga upp en bild på er bur och era fåglar? :) Tack på förhand! ^-^

MimmiH
0

Hej, ja, det kan vara stor skillnad mellan arterna i beteende, ljudnivå med mera.

Själv har jag undulater och katarinaparakiter. Undulaterna tjattrar nästan ständigt så det får man vara beredd på. Mycket städning blir det, men ett gott sällskap.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Minoth
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina två voljärer med Gulnackad amazon och Morhuvad papegojor. 
Om man skall ha fåglar skall man:
1. ha minst två stycken

2. inte gilla att åka bort, har du varit och jobbat så bör resterande tid läggas på fåglarna så dom får vara ute i huset/lägenheten resten av
dagen

3. Älska att städa, detta skall göra VARJE dag, diska alla skålar, städa bort bajs från pinnar/möbler/golvet/leksaker

4. inte vara ljudkänslig, de flesta fåglar låter mycket gryning och kväll. Vissa låter hela dagen. Och det skall dom göra också :) 

5. inte ha känsliga grannar pga ovanstående

6. vara beredd på att göra alla oavstående saker en väldigt lång tid då de flesta fåglar lever länge. Finkar kanske lever lite kortare, men även undulater kan lätt bli 15 år minst med rätt skötsel.

7. tänka på att spara undan pengar varje månad till försäkring, mat, leksaker och eventuella vetrinärkostnader
UV lampor skall bytas var 7e månad och kostar några hundralappar. 

8. vara beredd på att lägga pengar på ekologiska grönsaker, nötter osv som skall hackas, tryckas in i foderleksaker, gömmas, in i skålar osv helst lite varje dag. Fåglarna skall få leta efter sin mat och därmed stimulera naturligt fodersök beteende. 

Finns mycket mycket mer att skriva :D Att äga fåglar är ett ren H*lvete ibland och de tar massor av din tid.. Du är fast helt enkelt. Så är det. Ditt "normala liv" att åka iväg och åka och fika med dina kompisar efter skolan/jobbet är borta. 

Up for the task? :D Träffa några erfarna fågelägare och tänka länge och väl innan du bestämmer dig i framtiden ;) 

Folk som startar såna här trådar brukar oftast inom en snar framtid skaffa sig några fåglar och många gånger utan att tänka sig för. Säger inte att du kommer göra det. Men har sett det många gånger :) 

Med vänliga Hälsningar Sussie

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
2

Morhuvade papegojan Carmen sänder en hälsning att hon precis tuggat lite på mattes laptop…

[Ingo.*.Ted]
0

Tack! :D Du har nog gett mig en del att tänka på.. :) Men vilken fin bur du hade! Och va söt Carmen va! ^-^

drika
1

Här är två av mina fåglar, en lutino och en vithuvad brokig nymfkakadua:) Har också två undulater. Tycker det är underbart men man ska som sagt lägga ner mycket tid, nymfarna är milda och fina i temperamentet men envisa, typ som små barn..och dem är så hela livet:)

Hälsningar

Fredrika

Smullis
0

Minoth, har inte du bara en Gulnackad amazon?

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Minoth
0

#6 jo då, har inte haft Hector länge alls. två månader bara. 
Skulle fått hem en gulnackad hona egentligen förra veckan typ, men det blev inte så. Skall skaffa honom en unghona istället för en äldre

Smullis
0

#7 Okej, tänkte väl det. :)

Minoth
0

#8 skrev jag att jag hade två? ^^ Jag läser inte igenom det jag skriver ibland

Smullis
0

#9 Nej, du skrev att man alltid ska skaffa två av varje, men du har ju bara en ^^

Minoth
0

#10 har två morhuvade, men hector är ju som sagt nu. Man skall alltid veta att man skall ha minst två! Det skall man alltid sträva efter. Men självklart har man precis tex tagit emot en omplacering kanske de tar några månader att hitta en partner till denne. 
:)

Hade jag dock inte haft mina morhuvade som sitter som sällskap med skiljevägg hade jag haft mycket mycket mer brottom att skaffa en artfrände!

Smullis
0

#11 Jag förstår ;)

[Ingo.*.Ted]
0

#5 Åhh vad fina och gulliga! <3 :D