Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 4355 ggr
enmanik
0

Plockar sig?

Min sambo skaffade sig en grå jako i veckan. Han är 7 månader och hur gullig som helst. Han har inte riktigt vant sig vid oss än men det är väl inte så konstigt.

Men han sitter och plockar bort fjunen imellan fjädrarna. Är det att plocka sig?

Jag kan inget själv om papegojor, men min pojkvänn kan.

MimmiH
0

Ja, det är tyvärr att plocka sig. Han bör ha en artfrände, han ska aldrig vara ensam, och stor bur med mycket stimulerande inredning med leksaker han kan sysselsätta sig med samt få vara ute ur buren mycket. Ni kan skapa lekträd och lekplatser i bostaden.

www.gojskoj.se

Naturgrenar att gnaga på.

Grå jakos är tyvärr känsliga rent mentalt, varför vet jag inte. De behöver mycket stimulans och sällskap.

Lycka till.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

kallepudas
0

Ja fick två dvärgpapegojor utav en kille & den ene en "mutation" plockade sig…vilket den fortfarande gör men dock minskat en aning.

Tyvärr är det så att när dom väl valt att börja plocka sig så fortsätter dom gärna.

Satt in massor med grenar med mera som dom sysselsätter sig med & ett av problemet var nog innan att dom inte hade tillräckligt flygutrymme vilket dom har nu….

Läste att det kunde bero på att dom belönar sig själva genom att plocka sig om det är korrekt vet jag ej…

Nonas
1

"Bör ha en artfrände"… Jaha! Jag har haft grå jako i snart 35 år och jag säger att det allra viktigaste är mental syselsättning! Sällskap av åtminstone människor.

Jag undrar hur jakon hade det innan den kom till dig? De är väldigt känsliga för att till exempel gå från att ha sällskap mest hela tiden till att sitta själv utan sällskap stor del av tiden… detta är en väldigt ung fågel och det finns goda förutsättningar för att kunna ändra plockbeteendet innan det blir ett riktigt problem!

Är den van vid att sitta i bur sen innan? Gör den det ofta nu? Hur van är den vid att bli kelad, får den samma nu?

Vi kan börja där och fortsätta beroende på svaren!

enmanik
0

Innan han kom till oss så bodde han i en ganska stor familja ca 5 pers, vi är nu bara 2. Vad jag vet så är han van vid att sitta i bur, vi fick med en ganska liten bur som vi har bytt ut nu till en mycket större och vi har ställt in mer pinnar och leksaker som han kan hålla på med när vi inte är hemma. Han är nog mer ensam nu än när han bodde hos den andra familjen.

Nu tycker jag att han plockar sig mindre än vad han gjorde i början men ibland så händer att ahn gör det ändå.
Hur van han är o bli kelad med vet jag faktiskt inte riktigt hur mycket, jag vet att de hade ute honom fårn buren en del, men hur mkt vet jag inte. Men nu så har vi ute honom från buren så fort vi är hemma och klappar, gosar och pratar med honom så mycket vi kan.

MimmiH
0

Bra att ni gjort förbättringar i miljön och att han plockar sig mindre. Men han plockar sig iaf. Han bör aldrig vara ensam. Därför föreslog jag att pröva med en artfrände för att han alltid ska ha sällskap. Det är inte säkert att plockningen upphör iaf men är väl värt ett försök. Fråga någon kunnig uppfödare om vilken indvid som är lämplig att sammanföra med - på blocket finns omplaceringsfåglar. Annars kanske det finns andra lösningar att ta till - såsom dagmatte/husse exvis.

Minoth
0

En partner skall han ha :)  Papegojor är flockdjur och skall alltid ha minst en kompis. 

Vet inte hur stor bur ni har till honom nu men den skall vara minst
**160 Bred 80 bred och 100hög. 

**Inte att ta fel på höjd och bredd :) många skaffar höga men smala burar där dom inte kan flyga. 

Fodersök som håller honom sysselsatt är också viktigt. Grå jakos är så extremt intelligenta och man bör verkligen vara insatt i papegojor om man skall äga en.

Gå med i närmste fågelförening. Finns ett i varje län, vart bor du?

Där kan du få tips och råd från erfarna papegojägare :)

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

enmanik
0

#6 visste inte att det finns fågelföreningar, spännande. Vi bor i Varberg.

Minoth
1

#7 Jag är med i Göteborgs Fågelförening. Vi har utomhus träffar nu på sommarn där folk samlas med sina gojor och umgås. Lyssnar på föredrag av bla vetrinärer, uppfödare mm. Åker på resor utomlands till fågelparker och massor mer!

Vi träffas varje månad med våra papegojor. Vi letar efter en lokal så vi kan ha friflygning som vi hade förr med våra gojor :)

Gå in på www.gbfhobby.se och läs lite :) Bli gärna medlem och kom på något möte! Där finns massor av jättebra folk som mer än gärna hjälper dig. 

Gojan är ju bara 7 månader så att han redan plockar sig är något vi ska ändra på :)

Nonas
4

Snälla Minoth… Var hittade du uppgifterna på burstorlek till grå jako? Håll er i himlens namn till RÄTT uppgifter åtminstone! 120 ska det vara, inte 160!

Hur menar du Minoth att en grå jako ska kunna flyga på det utrymmet?

Jag blir förtvivlad när jag läser den del av det ni skriver här: Ska ni skrämma bort varenda fågelintresserad människa som finns?

Mimmi! Samma där, du gör inte mycket för att främja fågelintresse som du håller på heller! Jag förstår att ni gör det av (missriktad) omsorg om fåglarna men snälla ni, börja lyssna på oss äldre som hållt på med dessa fåglar i 30 år och alltid värnat om djurens bästa!

Jag blir bara ledsen när jag ser hur nu far fram med människor som kommer in här och vill ha hjälp "skaffa en goja till" är inte svaret på allting och hur ska de stackarna bära sig åt? Det är långt ifrån säkert att en grå accepterar första bästa "kompis" man sätter dit, kanske kommer de inte ns acceptera nån av dem!

När det gäller den grå detta inlägg handlar om så kan det mycket väl vara så att han slutar plocka sig efter att han vant sig med sin nya miljö!

Är det nån av er som funderat på ruggning?

Minoth
0

#9 många grå jakos är större än 35 cm. Så jag skrev hellre 160 än 120. De är väl ändå bättre eller?

En fågel som börjat plocka sig. speciellt i så ung ålder.. Det fastnar och är svårt att bli av med många gånger. De kan ha så många orsaker

MimmiH
0

#9 Bör grå jako ha artfrände eller ej? Jag frågade en uppfödare med ca 60 års erfarenhet och fick detta svar:

Ni har rätt båda, på sätt o vis. Dina rekommendationer är helt riktiga.
“meningsmotståndaren” har rätt i att det KAN misslyckas, precis som i en massa andra försök att sätta ihop fåglar. Det är viktigt att fåglar får partners och plockade jakon har ofta orsaken till plockning i att de saknar en partner. Men de är “som folk är mest”, de vill välja partner!!! Detta har jag pysslat med i över 50 år, på tal om erfarenhet………..Alltså pröva, kanske det lyckas första gången eller kanske tredje gången. Troligen är den aktuella jakon handmatad, vilket ofta får denna följd, när man inte kan sysselsätta sig med den hela tiden.//Jan

bambiiii
0

9# Kan bara HÅLLA MED DIG HELT OCH HÅLLET!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3