Tips till nybörjare
Min lillebror kommer att få en undulat i julklapp. Han har länge pratat om att han ska skaffa fågel då han flyttar hemifrån(ett tag kvar eftersom han är 16 år). Så igår när jag var och hälsade på hos mamma och pappa medans min lillebror var hos mormor så fick jag veta att han ska få en undulatflicka i julklapp.
Vad ska han tänka på nu när han får sin lilla flicka? Mat och vattenhållare, spegel, pinnar(både att sitta på och slipa näbb och klor på), "extrafågel" och en leksak med 3 bollar och en bjällra är införskaffat än så länge. Vad mer behövs? Vilka temperaturer bör det vara i rummet(både max och mini temperatur)? Allmänna skötselråd?
Har själv aldrig haft fågel så jag vet inte vad som behövs, men jag vill ju att min brors blivande fågel ska ha ett så bra liv som möjligt. Så kom gärna med tips 
(har lagt in frågan på Undulater iFokus också)
Ett tips.
Släng spegeln, likaså extra fågeln! Inte bra för undulaten, bättre att köpa två stycken då.
Sätt in lite grenar av fruktträd som har lite olika storlekar. Tänk på att buren är så stor som lagen kräver (har tyvärr ingen koll på storleken).
Du kommer säkert få bättre tips av mer kunniga fågelägare här. Men dessa är mina . 
/Elisa
Det bästa är ju att ni köper två - undulater är sällskapssjuka och trivs bäst tillsammans med en annan av sin art (de är flockdjur) =) De blir gladare och sjunger mycket tillsammans :)
Buren kan man inreda hur man vill, jag använde även sand i en låda på botten så de kunde få sandbada.
Minsta burstorlek är : Fåglar mellan 16-20 cm: minsta tillåtna yta (m2) 0,31, burens längd minst 70 cm, höjd minst 60 cm, bredd minst 45 cm.
Det bästa med buren är att man har en lite för stor bur än en för liten bur :)
Sen är det bra att köpa lite extra kalk-stenar (en räcker) som man sätter på burgallret, då gnager de ner näbben så den inte blir för lång och vass :)
Det finns 'sandpapper' man kan köpa och sätta på pinnarna som 'slipar' ner klorna =) Också väldigt bra :)
Buren ska helst placeras där personer är t.ex köket eller vardagsrummet, rumstemperatur är bäst. Det ska inte vara dragit där buren står.
Det bästa är att ni låter fåglarna vara i nån dag så de får känna sig 'hemma' i buren innan ni börjar pyssla om dom, såvida dom inte är handtama redan :)
Skötselrådet är ganska enkelt, mat och vatten fräscht varje dag. Att man pysslar om dom lite varje dag :) Fräscha salladsblad och dylikt är mums mums också :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
# 3 Tack för tipsen. Buren kommer att stå i hans rum där han spenderar större delen av dagen(förrutom när han är i skolan)
På djuraffärer så finns det massa 'godis'stänger. Med honung och massa såna saker. Det bästa är att ni köper Hirsch-stänger istället eftersom att socker inte är bra för undulater :)
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
# 5 Okej, tackar 
Glöm heller inte att tänka på rätt belysning.
De behöver få grönsaker och vilda växter också för att inte drabbas av vitaminbrist men obs - aldrig avocado - det är dödligt giftigt för undulater.
På sommaren är våtarv en klar favorit hos mina.
På vintern kan man ställa in en kruka timjan, citronmeliss eller basilika exvis - mycket bra näring.
Fröblandningen kan blandas med rårivna morötter, broccoli osv. Morötter är en mycket bra källa för A-vitamin.
Fröblandningen bör inte innehålla några vitaminpellets - dessa gör att man inte kan grodda blandningen samt de brukar inte äta dessa vitaminkulor.
En bra fröblandning är Franks Zoofor som undulatshopen säljer, även bra vitamintillskott finns här:
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Tack för alla tips. Har pratat med mina föräldrar om att undulater ska hållas tillsammans och dom letar redan efter en kompis till undulatflickan 
Underbart 
hej
du har fått finfina tips
här kommer en massa tips från mig
nästan alla fåglar är flockdjur
så två är det bästa när det gäller undulater då dom lever i stora, stora flockar i det vilda på 1000 eller mer
vi människor kan aldrig ersätta deras sociala behov eller deras undulatiska
desutom blir dom modigare när dom är fler, vågar en vågar oftast alla
när du skaffar undulaterna kan du ha dom inne i sin lagliga bur i två veckor så dom bor in sig och vet var hem är men sedan måste dom få ut och flyga minst 2-3 timmar varje dag gärna hela dagarna då undulater är nomader vilket innebär att dom i det vilda flyger långa streckor varje dag för att hitta mat och vatten, minsta måtten i laglig form är 70 cm lång, 60 cm hög och 40 cm bred
se till när dom flyger ute i rummet/rummen att det är fågelsäkert, stäng alla fönster och ytterdörrar, lägg undan el-kablar och annat farligt
bli inte orolig om dom inte hittar in med en gång, en hungrig dunis hittar alltid in annars får du hjälpa dom in med en hjälp av en pinne eller håv
ha maten inne i buren den första tiden
inredning i buren:
dom bästa sittpinnarna är ju då såklart naturgrenar av olika slag då det är nturligt, ogiftiga grenar du kan använda dig av är: Al, Asp, Bok, Björk, Ek, hassel, Lön, Rönn, Päronträd, Pilträd, Tall (grenar av Tall skall sköljas noga så kådan försvinner) Vidé, Äppelträd
Sandpappers rör som finns för att slipa klor är bara en myt, också sand på burbotten då sanden kan packa sig i undulatens kräva så den dör, som bottenmaterial använd tidningspapper som är lättanvänt att byta eller en handuk som du byter och tvättar
att ha holk i buren är ingen bra idé, bara om man vill ha ungar.
leksaker både köpta och som du gör själv berikar dessa smart dunisar^^ gungor, repleksaker, kvistar utifrån med skott på o.s.v hela morötter eller palsternacka att gnaga på håller näbben i trim och ger dom något att jobba med i timmar, samt att det är en nyttig leksak
du kan använda till egenbygge pärlor, snören, grenar bara fantasin sätter gränser
lekträd är något som är uppskattat, då sågar du ner ett slyträd och sätter det i en ljulgransfot eller grenar i olika storlekar och former i en stor kruka med stenar som håller det på plats och ställer det ovanför buren o.s.v
inred lekplatsen med roliga leksaker
det går lika bra med hona,hona- hanne,hanne- hona,hanne så länge du ingen holk har blir det inga ungar
när du köper undulater vänd dig till en seriös uppfödare istället för zoo-affärer
foder:
är A-O i all djurägande och som sagts en bra undulat fröblandning, grodda fröna, blötlägg fröna så fröna, samt en varierad kost av grönsaker, örter, bär och frukt varje dag men inte frukt för ofta
giftig mat för undulater och andra fåglar är: AVOKADO, RABARBER, LÖK, OKOKT POTATIS!!
man kan också ge gräs från naturen, våtarv, mjölkört, smultronblad,hallonblad, blad från grenar, granskott, klöver både blommorna och bladen rödklöver och vitklöver, maskrosblad även blomman-samt fröna, granris både på vintern och sommaren, bären är uppskattade och nyttiga
vet du inte vad detta är bör du rådfråga en vuxen
man kan också ge dom oskalad havre, vete, råg, korn, blötlagda gröna och röda linser, sesamfrön ibland, linfrön ibland, gräs
man kan så, blötlägga och grodda dessa frön också
vet du inte hur man groddar och så fråga en vuxen
för att få dom handtama använd hirsstänger som lockbete brukar funka fint och tålamod och undulatägande går hand i hand
lite tips från mig
// Johanna.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
glömde också att du skall se till att det finns mineralstenar, jodstenar, kalk som är superviktigt i form av foderkalk eller shepiaskal finns i zoo-affärer och på internetsidor
även lerstenar är bra
// Johanna.
tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .
# 11/12 Tackar, mycket information
Ska ta och skriva ihop alla tips och information och ge det till min bror så han kan ta hand om sin fågel(eller, hans fåglar) på bästa sätt
Måste bara påpeka att du INTE ska ha sandpapper på pinnar och på burbotten, fågeln kan få skavsår på fötterna då, det finns annat för att klorna ska slipas ner, så sandpapper ett big nono.
Hälsningar
Fredrika

Mitt råd är att INTE GE BORT ETT DJUR I JULKLAPP/PRESENT, NÅGONSIN.
Nu verkar ju han vela ha "en fågel" av vad han har sagt. Men har han sagt just en undulat? Det är ju stor skillnad på de olika arterna och hans förväntningar på fågelinnehavet kanske inte alls uppfylls av just en (två) undulat.
Är han insatt så vill han säkert köpa av en uppfödare istället för på djuraffär och själv få välja ut sin framtida kompis. Ge bort ett presentkort eller liknande istället. Blir det fel så är det orättvist mot både fågeln och pojken.
# 14 Vilket underlag tycker du är bäst att använda? 
# 15 Är av samma åsikt själv egentligen. Tycker inte att djur ska ges bort på det sättet. Undulat är den fågelart han är mest intresserad av när jag har pratat med han så förhoppningsvis är det undulater han vill ha. Vet inte om dom köper av en uppfödare eller från djuraffär, vet bara att dom har kollat på både och.
Vet själv hur tokigt det kan bli när man inte själv får välja djur. Jag hade spanat in mig på en speciell skäggagam när jag var 13, och när jag fyllde 14 fick jag en leopardgecko. Visst älskade jag min lilla Robin av hela mitt hjärta, men det funkade inte i längden så jag sålde vidare honom till ett terrarium efter 3½ år(han blev även aggresiv, och han kom från en djuraffär). Otroligt orättvist mot Robin, men jag kunde inte ta hand om honom längre. Men jag hoppas att det kommer bli rätt för min lillebror och hans fågel/fåglar.
Jo en undulat med rätt skötsel lever i 15 år. Är han beredd på det?
Som underlag kan man ha tidningspapper. Det är lättast. Så byter man bara varannan dag.
men som sagt INTE SAND: INGA SANDPAPPER PÅ PINNARNA SOM SLITER UPP FÖTTERNA: INGEN SPEGEL:
EN BUR SOM ÄR MINST 70 BRED 45 DJUP och 60 HÖG. Så klart hellre mycket större. på längden då ( Inte höjden, fåglar flyger inte upp som så många verkar tro när dom köper såna typ hornbach voljärer och liknande)
Massa roliga leksaker som undulaterna kan bita sönder och leka med. NATURGRENAR. Inte plast och inte rundstav.
Sen att låta dom komma ut att flyga några timmar varje dag, speciellt om dom sitter i en bur som är bara minsta lagliga,
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag tror det kan bli bra med en så engagerad syster
Men det är viktigt att din bror verkligen vill ha undulater och vet att det krävs relativt mycket arbete för att ge dem en bra miljö - mycket städning.
Det finns många undulater på blocket som söker nytt hem.
Här finns det tips på några småskaliga uppfödare:
http://www.skoldpaddormedmera.se/undulateruppfodare.html
Lycka till 
Tipsa din bror om att bli medlem här, och på undulater ifokus 
# 17 Hoppas han är beredd på det, annars får han med mig att göra
Tycker inte om att se djur fara illa för att ägarna inte är redo för att ta hand om dom.
Buren som dom köpt har jag för mig är ganska stor(mamma hade visst letat efter en bur som ska vara större än lagliga måtten). Så jag hoppas den är ordentligt stor.
Jag använder mig av vanligt tidningspapper och reklamblad, det är väldigt bra och lättstädat tycker jag. Dessa är bra att köpa om fågeln ska slipa ner näbb och klor själv i buren :http://www.undulatshopen.se/sittpinnar/sittpinne-pimpsten.html Dessa finns även i djuraffäerer i olika storlekar och färger.
Hälsningar
Fredrika
Man får passa bara så dom inte sliter upp trampdynorna. men dom av pimpsten ska vara jättebra :)

När jag hade fåglar så klippte vi klorna. Gick snabbt och lätt.
Näbben sliter de på gnagpinnar och frön om den inte är felskapt.
Klipper klorna på min ena fågel. Men den andra filar jag :)
Jag är lite nyfiken på hur de gick? Blev han nöjd med underlaterna?:)
Tyvärr blev han less på honom efter 3 månader. Nu bor undulaten i mitt gamla rum och det är mamma som tar hand om honom. Kan ju säga att jag inte blev så glad på min bror då.
#25 klassiskt… de är därför man inte köper djur till barn
#25 sitter han fortfarande ensam????
Tänkte det samma…
/Elisa
Tyvärr så gör han det. Tycker det är så hemskt :(
#29 vadå gör något åt det då??? En undulat kostar typ 150 kr! Har han en laglig bur?
# 30 jag har redan sagt till mamma, något mer kan inte jag göra. Buren är laglig
#31 vill ni har kvar den då? Efter som din lilebror har tröttnat tänker jag.
Kanske bättre att omplacera :)
Men det är väl inte lagligt att ha en ensam undulat? 
Kan inte reglerna när det gäller undulater, så jag ska kanske inte lägga mig i…
/Elisa
Om fågeln har en tät social kontakt med människor är det "lagligt". jäkla luddig lag som bör ändras.
Bör inte vara lagligt att ha fåglar ensamma om de inte finns speciella skäl som isf en vetrinär typ skall intyga.
har ni undulaten ute hela dagen och låter den umgås med er i hemmet? Om inte så får ni inte ha undulaten ensam, säg det till din mamma

Tråkigt. Låter som en situation där det bästa för fågeln är ett nytt hem. Även om ni skaffar en kompis snarast så är det inget vidare kul fågelexistens att vara burfågel resten av livet.
Jag bor ju inte där så jag har inte så stor koll. Vet dock att mamma är där i det rummet väldigt mycket. Får väl se hur länge det är kvar innan det blir dags att leta ett nytt hem till honom
Men han får inte flyga ute i huset flera timmar om dagen?
Isf bör du verkligen säga till din mamma att detta är inte okej!
Det vet jag inte då jag är där så sällan. Men dom vet att jag inte tycker om att djur lämnas ensamma i burar hela tiden. Får ta och prata med dom nästa gång jag far dit. Jag hade gärna tagit hand om honom och skaffat kompisar åt honom men jag har nyss varit tvungen att skaffa nya hem till mina älskade kaniner då jag inte kunde ta hand om dom och inte ha dom ute mer än en timme per dag på grund av min ångest. Annars hade jag gärna tagit hand om honom