Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 1432 ggr
Smullis
0

Fågel och råttor

Det går inte att ha två nymfkakaduor och råttor i samma rum va? Är nymfer väldigt högljuda?

Tack!:)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

kallepudas
0

Dom bör ju inte kunna komma åt varandra för gnagare kan ge sig på fåglar men det vet du nog.

Dom kan vara rätt högljuda,mina två nymfar överröstar ju lätt dvärgpapegojorna & dom 18 undulaterna…..men det jämför du med större papegojor så är dom tysta….

Smullis
0

De kommer isåfall ha burarna en bit från varandra :)

Aha, men låter de ofta högt då?

kallepudas
0

Mina låter högt när dom tröttnar på undulaterna…då skäller dom på dom så att säga…haha

Men annars nån busvissling då & då. Mina nymfar flyger gärna & sätter sig högt & där kan dom sitta & bara låta nån gång då & då….så  rätt tysta…om dom nu inte skäller på en flock undulater som härjar non-stop…Flört

Smullis
0

Jaha, då kan det alltså vara möjligt att ha dem i samma rum som ett par råttor :P Om det inte finns en flock undulater som de tröttnar på :P

kallepudas
0

Är råttorna känsliga för ljud?

Smullis
0

Jag vet inte, jag har inga ännu :P Men jag tänker skaffa någon gång i framtiden. Kanske om 2 år eller något :9

kallepudas
0

Huvudskaen är ju att råttorna inte kan rymma & ta sig in till fåglarna för det är en dålig kombination.

Smullis
0

Okej, för det kommer inte vara något bekymmer. :)

Mantissa
0

På djuraffärerna brukar råttor och kaniner bo med alla fåglar. Kanske inte ideal djurhållning på affärerna, men det är ju troligvis helt lagligt. I hemmiljö så är det nog lugnare dessutom.

Smullis
0

#9 Ja, det tycker inte jag är rätt att gnagarna ska få lyssna på oväsen från så många fåglar :/

[oskuldast]
0

Tyvärr så har det hänt för mig att mina råttor smet oh lyckades ta sig in i fågelburen oh döda min älskling för något år sedan :( så att ha dom båda är absolut ingenting jag rekommenderar

Smullis
0

#11 Men oj :( Vad tråkigt, då tänker jag inte ha dem  i samma rum :/ Hur kom det sig? Var buren inte stängd eller helt säker?

Memris
0

Har oxå varit med om det fast då jag var tonåring.
En kompis hade en undulat (japp, en på den tiden) som alltid var fri och så hade hon 2 st stora tamråttor varav de lärde sig hur de kunde öppna burdörren så en dag då vi kom hem från skolan så hade de gått hårt åt på fågeln…
Hur de fångat han vet jag inte, men det var inte mkt kvar av den :(

Nu har ju vi 2 Zebrafinkar men de står i köket i sin voljär o våra 2 råttflickor står i sin voljär i vrummet.
Under sommaren har vi varit vakter till flera olika djur, bland annat fåglar. De enda som stört råttorna (o samtliga andra djur) var "Love birds" papegojorna.
Där märkte man att de andra djuren reagerade på ljudnivån.

Mantissa
1

Ja dvärgpapegojorna kan verkligen skrika om de vill, jisses! Och endå brukar de räknas till de tystare papegojorna :)

Smullis
0

#13 Usch då :(

Love birds ja. De låter!

[oskuldast]
0

#12 Buren var helt säkrad, både råttornas och fågelns.. fågelburens tod tillochmed på en byrå men på något sätt lyckades dom ändå rymma båda två, dom hade aldrig gjort det innan heller, förrens jag skaffade fågeln :( jag tor attdom kan ta sig i genom nästan vad som helst bara dom vill det

Smullis
0

#16 Oj då :(