Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövriga-fågelarter
Läst 2359 ggr
[Stripez]
2012-05-17 17:17
1

Bra idé?

Hejsan allihopa!

Nu är det så att jag ska till Tunisien i en vecka från början av Juni, och enligt mina "uträkningar" bör det finnas vilda skrattduvor där! Skrattande
Vad jag läst så lever de vilt främst i norra Afrika, och kan ses i savannområden där. Vi kommer att bo längs kusten, och enligt kartan ska det vara en blandning av skog och öppen/odlad mark just dit vi ska. Så om jag har tur kanske jag får se lite vilda skönheter! <3

Och om de nu lever i "vårat" område, så vill jag passa på att studera dem på lite närmre håll. Men frågan är om det är en bra idé köpa med lite hirskolvar som jag kan mata dem med? Vad tycker ni? Hirskolvarna köps i sådna fall här i Sverige ^^

Vad tycker ni? :)

Mvh Emma

emmajensennn
2012-05-17 17:19
0

Bra idé :D

You can't make a rainbow without a little rain

[Stripez]
2012-05-17 17:45
0

#1 Tack för ditt svar! 
Jag hoppas verkligen det Skrattande
När man ändå är en duvgalning och ska till den kontinent där skrattduvor (som jag planerar att skaffa som "första-duva") lever vilt, så vill jag passa på att studera dem i sin naturliga miljö. Det kanske kan ge idéer till den framtida buren åt mina framtida fjäderbeklädda barn :)

Och om man har hirs att bjuda på så kan man kanske flörta till sig ett litet umgänge att studera på nära håll, vad vet man? ^^

Jag måste bara ta reda på om det kan vara skadligt för duvorna på något sätt först! :)

Mvh Emma

emmajensennn
2012-05-17 17:47
0

hihi ;) Gillar också duvor lite ;) Det finns en viss duva jag "älskar" i Vetlanda… Vit :O med lite svart också :D

[Stripez]
2012-05-17 17:51
0

#3 Ooh, låter läckert! Var det en vild duva eller en rasduva? :)

Duvor är ju alltför älskvärda! <3

emmajensennn
2012-05-17 17:52
0

vild :D

[Stripez]
2012-05-17 17:54
0

#5 Aha, ja dom kan se ut lite hur som helst :D Helt underbara är dom iaf ^^

emmajensennn
2012-05-17 17:55
0

#6 Dom är fina :D

[Stripez]
2012-05-17 19:55
1

Är det någon som vet om det är skadligt för de vilda skrattduvorna att bli matade med hirskolv? Glad

[kallepudas]
2012-05-18 18:01
1

nej ser inget farligt i att dom skulle äta det…

hoppas du får syn på några så du kan studera dom ordentligt i sin miljö..Skrattande

[Stripez]
2012-05-20 16:49
1

#9 Tack så hemskt mycket! Skrattande

Ja, jag hoppas verkligen det! Jag kan ju samtidigt studera vad de tycks gilla i naturen (bomaterial, sittplatser mm), och sedan försöka skapa en sådan naturlig miljö som möjligt i voljären där mina framtida små ska bo Glad (Jag försöker fortfarande övertala mina föräldrar här hemma…)

En till fördel är att, om vi kommer tillräckligt nära duvorna, låta mina föräldrar mata dem. De kanske blir lite förtjusta i djuren när de tillslut märker deras charm… ^^

Mvh Emma

[loveebird]
2012-07-20 21:53
1

Är också helt duv-galen! Skrattande Vore helt UNDERBART att få se skrattduvor i sin naturliga miljö!

[Stripez]
2012-07-25 22:29
0

#11 Eller hur! Skrattande Tyvärr såg jag inga skrattduvor där (var förövrigt istället till Chania på Kreta), men det fanns massor av väldigt liknande duvor fast med ett annat läte. Antagligen nån annan Streptopelia ♥