Ta bort äggen?
Ska man ta bort ägg som Zebrafinkar lägger om de inte verkar ruva på dem eller ordnar de sånt själva?
Zebrafinkar lägger ägg nästan jämt så vill du inte häcka dom är
det lika bra att ta bort äggen.Mina lägger ägg i matskålar,
badkar o.s.v. och jag tar och slänger dom.När jag vill häcka
dom sätter jag in ballongreden så de har möjlighet att lyckas
med häckningen.
De har ordentliga reden för häckning, 2 st, o det är där de lägger äggen, men de ruvar inte.
Jag har absolut inget emot att det blir bebisar, men undrar om man aldrig ser dem ligga på äggen är det då lämpligast att kasta dem eller sköter de sådant själv (hackar sönder o kastar ned på burgolvet eller dylikt) ?
Jag mejlar din fråga till en uppfödare med mångårig erfarenhet - hoppas verkligen att han vill bli medlem här men troligtvis har han inte tid - men jag ska ställa frågan iaf. Förhoppningsvis kommer svar snart.
Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se
Varmt tack, frågan är viktig för mig..!
Uppfödaren svarade :) Jag försökte locka honom att bli medlem här men nätet är inte hans grej.
Här kommer svaret:
Att sebrafinkarna kan komma att hacka sönder och kasta ut ägg kan bli en sorglig realitet. Sorglig därför att det kan då resultera i ett bestående beteende. De kan vara för unga för en ansvarsfull häckning. Det kan vara ett beklagligt
individuellt/personligt beteende. Rådet blir: tag bort bokorgar och se till att
de inte har byggmaterial. Prova igen om ett halvår (minst).//Jan
Nu skriver jag - Mimmi - jag antar att man ska kasta eventuella ägg som läggs. Jag ställer den följdfrågan till uppfödaren.
Uppfödaren har svarat på följdfrågan: Svar JA - äggen ska kastas.
VARMT TACK för infon..!
Hej!
MimmiH har redan svarat, och jag kan inte annat än att hålla med. Det är bara att kasta äggen och föräldrarna inte bryr sig om dom, samt ta bort alla reden och allt som kan tänkas användas som bomaterial.
Jag har 5 zebrafinkar, 2 föräldrar och deras 3 ungar. Häckningen gick toppen och ungarna sköttes bra ända tills de lämnat boet och föräldrarna ville häcka på nytt. Då blev de väldigt aggressiva mot sina små och jag var tvungen att skilja på dom även om ungarna knappt kunde skala sina egna frön själva.. Det blev att mata med groddar + äggfoder och grönfoder i en röra tills ungarna lärt sig äta torra frön själva. Nu äter dom det mesta, förrutom morot 
Föräldrarna kommer aldrig få häcka igen, trots att dom vill. Dom sliter bark ifrån grenar och ska bygga med, plockar fjädrar från burgolvet och en gång hade jag en repstege i buren som de började plocka trådar från. Så zebrafinkar är inte så lätta att få att sluta vilja häcka. Det kommer ett ägg lite då och då och jag kastar alltid äggen så fort jag ser dom.
Föräldrarna och de 3 ungarna bor i samma bur nu och det fungerar bra eftersom ungarna är fullvuxna, det är ett roligt litet gäng som alltid har något hyss för sig