Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettbeteende-och-lek
Läst 3146 ggr
Kalendula
0

Hannympfis tjuter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har tagit över ett nympfparakit par sedan i december, dom bor tillsammans med katarinaparakiter. Dom kommer bra överrens.

Men hannympfen har ett läte för sig, han tjuter/visslar till så det skär i öronen. Han höll på med detta ljud innan jag tog över dem från en vän.

Min fråga är: Vad betyder dett hjälla tjut? För han kan hålla på en bra stund med det. Men mellan varven kvittrar han olika kompnationer av melodier som han hittar på själv o väver liksom in det jag lär honom.

Hans tjut får igång dom andra fåglarna som då gärna vill överrösta hans ljud. Så det blir ett sånt liv att jag får gå ut ur köket om jag är där när han sätter igång.

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Kalendula
0

Sedan har jag hört att man kan ge sina fåglar en klick smör ibland. Men vad ska det vara för smör? Det är ju så mycket salt i smör.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

drutten2
0

Det kan kanske bero på att han är rastlös och vill ha uppmärksam het och komma ut (om han är i buren när han gör det).

Är han ute mycket, har de leksaker att sysselsätta sig med, hur stor är buren? Glad

Kalendula
0

Jag har mina fyra fåglar i en bur på: L:90 cm B:50 cm H74 cm.

Dom har leksamer men inte såpass så att det blir trångt, utan dom har full rörelsefrihet.

Saken är den att alla var vingklippta när jag fick dem så att dom flyder väldigt illa. Sedan har jag katter, så jag får stänga i köket om jag vill ta ut dem, vilket sker ca varannan dag. Och dom är inte handtama när jag fick dem, men är en liten bit på väg att bli det.

När han tjuter så är han uppburrad

gnagarlover
0

har aldrig under mina 22 år som nymfuppfödare hört dem tjuta.måste vara ett ljud han har lärt sig av nån annan fågel eller människa.Obestämd

Kalendula
0

#4 Kan säga att det är öronbedövande, det skär i öronen när han gör det. O det gör så ont.

Kan det vara så att han har lärt sig detta skärande tjut av skrikande barn?

gnagarlover
0

inte helt omöjligt.

Gurragg
0

Då är din bur för liten för nymfparakiter..

Kalendula
0

För liten? Förvånad Berätta gärna hur mycket större bur jag ska ha i så fall, för hans tjut är som jag nämnt innan öronbedövande o det skär verkligen i öronen så det gör ont.

Men har det verkligen med burens storlek att göra, jag tycker nämligen att den är stor, för alla fåglarna har gott om plats o dom går inte på varandra.

drutten2
0

Som du säger, din bur är inte direkt liten.

Meen det minsta lagliga rekommederade måttet för Nymfer är,

120 cm  långsida 70 cm djup och 80 cm hög.Glad

Kalendula
0

Har burens storlek med att min han nympfparakit tjuter ibland? Förvånad

gnagarlover
0

han tjuter inte för burens skull. det är ett läte som han lärt sig.försök få honom att vissla i stället.

Kalendula
0

#11 Jag försöker att ta reda på när han lärde sig detta tjut, o han som hade fåglarna innan mig säger att han nympisen tjöt när han tog över dem. Från en kvinna som har hundar i en hundgård som skällde en del.

Tänkte köpa en skiva av Jan Lindblad o sätta i CD spelaren, o hoppas på att det hjälper. Flört

Gurragg
0

#10 kanske inte men det är olagligt att använda den buren till till nymfer..

Kalendula
0

#13 Jag har i alla fall inte råd att köpa en större bur, dessutom så är det bara ca 10 cm åt varje håll som i så fall fattas, och tråden handlar ju inte huruvuda buren är för liten eller inte. Tråden handlar om varför min han nympfparakit tjuter öronbedövande. Och jag tror inte att fåglarna har det trångt på något sätt i med att dom har full rörelsefrihet i buren. Och fåglarna kan ju inte räkna ut hur mycket som fattas i burstorlek o tjuta öronbedövande för den sakens skull.

Så jag avslutar tråden här, kanske startat jag en ny där jag ställer samma fråga som jag gjorde från början i tråden.

Gurragg
0

Det fattas dock mer än 10 centimeter på längden. Varför tror du lagar finns? varför kan man inte köra i 100 på en 90 väg, det är ju "bara" 10 km skillnad. Dessutom är måtten mini ätten för fåglarna om man ska helst ha större än minsta lagliga.

Kalendula
0

#15 Jag tror inte att du är helt laglig heller, så sluta tjafsa med mig om 10 cm, jag tror inte att dessa 10 cm gör att min han nympfparakit tjuter. Basta!!!

Gurragg
0

Det är dock 30 centimer på längden. Jag bryr mig inte ett skit om du är laglig eller inte, men när det handlar om dina djur som inte kan säga ifrån så bryr jag mig.

drutten2
0

och 20 cm på bredden, det handlar inte om att din nymf tjuter eller inte angående burmåttet utan att det är lag enligt Jordbruksverkat.Flört

[kallepudas]
0

När jag tog hand om en nymfkakadua så fick han tillfällligt sitta i en egen bur för där jag hade mina undulater var det fullt.

Min hane hade flera gånger dagligen ett sådant ljud så det dånade i öronen. Öppnade jag hans bur så han kunde hoppa ut så tystnade han…

Numera bor han ihop med mina undulater i en stor bur där han kan flyga några fler vingslag än han kunde innan….& nu är han tyst…

större bur är att rekommendera…hörde mig för utav en bekant som haft nymfer (hanar) sen 1984 & dom låter sådär när dom är missnöjda…

och 90 cm är på tok för kort för det är en hel nymfs längd…..

drika
0

min nymf låter så det gör ont i öronen när han sitter på min axel men han gör det när han är missnöjd och vill ha min mat eller bli kliad . han vill nog bli mer aktiverad gissar jag på:)

Hälsningar

Fredrika