Amazon på gång
Efter lång tids funderande har jag då lyckats bestämma mig för vilken typ av papegoja jag ska skaffa.
En gulpannad amazon blev det, född -97
Vingklippt dock, men fjädrarna växer väll ut igen?
Har läst på mycket men skulle vilja har lite bra att veta tips =)
Bifogar en bild av honom
Vad kul! Grattis
Jadå, vingarna växer ut och han kan börja flyga igen 
Tyvärr vet jag inte så mycket om amazoner
Förutom att dom kan vara väldigt hägljödda och skräpar ner mycket och kräver sin uppmärksamhet 
Uppfostran krävs också, inte ge han uppmärksamhet då han skriker efter dig, utan ignorera. För annars kommer han att skrika och leva satan då han vill att du är med honom. Alltså får han "beröm" då han skriker 
Någon får gärna rätta mig om jag har fel!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Grattis till ett bra val!
Ja, uppmärksamhet kräver dom ;) Men det är underbara fåglar.
Är på språng så jag hinner inte ge dig några goda råd såhär på rak arm. Kanske kommer ihåg att kika in senare och skriva några rader!
Grattis igen! :)
/ Lina
Medarbetare på Vinthundar iFokus

Tack tack, jo uppmärksamhet vet jag att de kräver men det gör väll alla större gojor så vitt jag förstått?

Inga andra som har tips? =)
Jag har tyvärr inga tips men vill säga att det var en grann fågel! Vad skönt att han ska få tillbaka flygförmågan. :)
Jag har bara erfarenhet av en morhuvad och han är ju lite speciell då han inte är tam, partnerplockad och saknar en fot.

Tackar och bockar, han kom hem igårkväll =)
Amazoner är tuffa fåglar som (speciellt hanarna) lätt blir hormonbomber som ska testa gränser och, om man blir rädd för att bli biten, kan börja bestämma över hela hushållet.
Det kan alla papegojor (iaf. de med något större näbbstyrka) göra, men just amazonhanar är bland de "värsta", och då framförallt gulnackade, gulhuvade och gulpannade.
Så jag föreslår att du läser på massor om amazonbeteende.
Men se upp och försök navigera mellan det "amerikanska synsättet" - där det av ren standard sägs att papegojor ska enbart hållas en och en, i en liten bur (en meters bredd är lyx för en ara i USA…), strikt vingklippta och de ska såklart bara binda sig till ägaren.
Så läs lite selektivt när de tar upp de bitarna, och bilda din egen uppfattning. 
Ja som sagt amazoner kan vara riktigt tuffa och kaxiga sattyg! Men ja trots sina små egenheter de kan ha så hittar man ju alltid de där ljuvliga mysiga sidorna. försöka arbeta med dem.
Sysselsätt gojan! Det är nyckeln till framgång, en väl sysselsatt fågel är skönare att arbeta med en en uttråkad. Nätbollar för hundar är populära att hänga upp och lägga färskmaten i. Även jordnötshållare/foderhållare för utefåglar är poppis!
sönserklippta kartonger, småkvistar, halm mm… finns massa saker att använda ;)
www.krakansfaglar.n.nu
Sysselsättning! :) Fodergömmor och leksaker.
Enligt min åsikt så bör man ha två, och det är ju vad som rekommenderas att man har två av samma art.
Läs allt du kommer över om amazoner.
Att de får rätt mat är väldigt viktigt, vår förra dog alldeles för tidigt då de förra ägarna hade gett honom fågelfrön hela livet :(
Lycka till med din nya vän!
Hej Johan o gojan=)
Jag har två Gulpannade Amazoner (Surinam) en hane o en hona.
Med tanke på åldern på din goja behöver du inte oroa dig för nå´n form av könsmognadsperiod, den är redan över =)
Den gulpannade har mkt. humör, speciellt hanarna. Generellt säger man att alla Amazoner med gult är de som är "svårast" att ha. Dvs. gulpannad, gulhuvad, gulnackad. En del vill även räkna in den blåpannade som likadan vad gäller humör.
Den första tiden när gojan flyttat är de oftast mkt. tillmötesgående o visar inte så mkt. humör. Så tänk på att det gojan inte får göra sedan får den inte göra nu heller, det lönar sig i längden.
Som du själv sa, alla gojor kräver mkt. tid o engagemang, sysselsättning. Vingpennorna växer ut igen så det är lugnt =)
På vårkanten kan speciellt hanarna bli x-tra jobbiga i humöret. Det är då avelssäsong o hormonerna kan spöka.
På det hela taget upplever jag Amazonen som en mkt. trevlig o rolig goja. Visst skräpar de ner, det är inte specifikt för Amazon ;-). Visst kan de bli högljudda, men inte värre än många andra. Mina hojtar ibland när de vill att jag ska komma o umgås med dom. Jag går faktiskt till dom då, de har inte alls blivit skrikigare av den anledningen. Använd naturgrenar i buren o även utanför buren. De älskar att tex. knapra barken. Lämna mkt. gärna kvar grenar/pinnar på sittpinnar så du inte "skalar" hela grenen. De gillar att sitta o bita på smågrena i olika tjocklekar. Se till att det finns nå´t att sysselsätta sig med när inte du kan göra det. Har du möjlighet att ha din goja ute under sommaren, så ha gärna det. Bor du i lägenhet kanske du i vart fall har balkong. Den riktiga solen på gojan utan glas emellan är mkt. nyttigt. Utfodra med så varierad kost som möjligt, frukt o grönt varje dag. Ett avknaprat kycklingben ibland uppskattas också =) de kan faktiskt smaka på det mesta i små bitar. Sen finns det det som är giftigt, men det hoppas jag att du sökt en del på så att du vet. Kaffe, choklad o Avocado är tre av de "saker" de inte ska äta.
Om du har fb kan jag varmt rek att du ansluter dig till denna grupp:
https://www.facebook.com/groups/125136305670/
Här finns fågelägare av alla varianter, fr. nybörjare till mkt. erfarna uppfödare. jag hälsar dig Välkommen på förhand =)
mvh Britt PS. på bilden, min hane DS.

Tack för ett väldigt bra svar britt!