Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 6316 ggr
Smullis
0

Små papegojor

Jag undrar vilka olika mindre papegojor det finns, har nämligen inte hört talas om många alls. De får gärna ha lite IQ också Flört

Hur mycket/ofta bajsar mindre papegojor? Blir de mycket tama? Gärna om det finns någon som inte har behov av att bo med kompis.

Har börjat intressera mig rätt rejält för papegojor så nu undrar jag lite ;)

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[kallepudas]
0

Jag har 3 st dvärgpapegojor dom bajsar lite färre antal ggr än vad en undulat gör men i gengäld kommer det ju lite mer.

Bara att googla på dvärgpapegoja & den kategorin ingår flera "papegojor".

Undulaten är ju en papegojfågel men den är ensam i sitt släkte.

Smullis
0

Jag letade runt alldeles nyss på nätet och tycker att dvärgpapegojan verkar intressant :) jättesöt är den också. Men jag undrar om man kan ha flygdräkt/sele på den. Jag vill gärna kunna vistas ute med den på sommare och så, då jag läste att fåglar behöver bra med D-vitaminer :)

gnagarlover
0

alla fåglar skall vara 2=))

[kallepudas]
0

Vet inte om det finns så små flygdräkter…dessa dvärgpapegojor kan vara svåra att tämja.

Oavsett vilken fågel man har så bör man har Uv-lampa till den inne så den kan tillgodose sina vitaminbehov.

Smullis
0

#3 Jaha ^^ okej, jag trodde det fanns undantag :)

#4 Har för mig att det finns flygdräkter till undulater. Är dom större eller mindre än undulater? :)

Ok! Men är det inte typ "farligt" för människor med Uv-lampa?

[kallepudas]
0

Dvärgpapegojorna har större kropp än undulaterna men dom är inte mycket större lite kraftigare kropp än undulaten & större & kraftigare näbb.

Uv-lampor är inte farligt för oss människor,vi behöver ju oxå solljus…sen behöver fåglarna det ljuset för sitt seende & det ljuset har dom annars bara ute för dessa strålar filtreras bort genom fönster så då ser dom inte alla färger…typ så…jag är inte bra på det där men det var en som upplyste mig om detta här inne på detta forum.

Smullis
0

Okej tack! :D Såg nyss att det fanns flygdräkter till dem! Sedan undrar jag vart du fick tag på dina fåglar. Har letat runt, men hittar ingen som föder upp! :)

Minoth
0
Smullis
0

#8 oj vilken bra sida! Tack Minoth!

drika
0

Rekommenderar inte flygsele till undulat iallafall eftersom dem är så små och smidiga. Sen ska man ha två fåglar eller så måste papegojan ha tät kontakt med människan varje dag!:) Lycka till:)

Hälsningar

Fredrika

Minoth
0

#10 spelar ingen roll om man har "tät kontakt" är man borta på dagen, även om de så bara är 3 timmar så ska papegojan ha en artfrände. I det vilda spederar papegojor 24 timmar om dagen med sin partner. Dom vill inte ha egentid överhuvudtaget. 

Dom vill vara med sin partner varje minut på dagen. Därför får man inte heller ha en papegoja ensam, för man kan omöjligt vara med den som dom har det i naturen.

Skrattande men du ska ju ändå ha två stycken! Det är super

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Smullis
0

Japp! 2 st! :)

MimmiH
0

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Minoth
0

#13 men tror TS är ute efter tama fåglar :) då är de bättre att köpa tama ungar av dvärgpapegoja som hon är intresserad av

Medarbetare på Burfåglar och Undulater