Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 5838 ggr
Dollzan
0

Vilken fågel?

Hej allihopa!

Min familj har haft fågel den största delen av min uppväxt så som undulat, nymfparakit, kärlekspapegoja, kakariki.

Jag har själv aldrig varit riktigt insatt i detta med fåglar, utan det har varit min pappa som har skött dem.

Nu känner jag och sambon att vi skulle vilja ha en/två fåglar (beroende på om dem måsta ha en artfrände). Dock vet vi inte riktigt än vad för en.

Den ska inte vara för stor, gärna ha lätt att lära sig att prata, vara sällskaplig (vet att det är lite vad man gör dem till).

Dem vanligaste är väl undulater och nymfparakiter? Helsta ska fågelen inte skrika fruktansvärt mycket. Vi hade en nymfparakit som vi tog hand om när min farmor gick bort och han skrek väldigt mycket. Gör alla nymfar det?

Vad skulle ni rekommendera? En undulat eller nymfparakit? Vet även att det finns olika arter av undulater…engelska, australienska?

Nu blev nog mitt inlägg väldigt rörigt. Men hoppas att ni kan hjälpa mig att välja =)

drika
0

Jag har både undulater och en nymfkakadua och min nymf låter inte alls mycket, han låter endast när han är missnöjd. Undulaterna låter en del däremot tycker jag eftersom dem pratar mycket med varandra och tjattrar men de trivs jag med bara:)

Hälsningar

Fredrika

drika
0

Sen vill jag tillägga att alla fåglar ska ha någon som sällskap eftersom lagen säger att annars behöver dem sällskap 24 timmar dygnet runt och det är social kontakt med fåegln vilket inte är möjligt för en människa:) Jag skulle leta tills jag hittade något som känns rätt så att säga:)

Hälsningar

Fredrika

Dollzan
0

Tack!

Absolut inget imot att dem sitter och pratar, bara dem inte skriker :P

Har du nymfen tillsammans med undulaterna?

drika
0

Det förstår jag, det kan ju lätt bli jobbigt:) Ja han bor med undulaterna:)

Hälsningar

Fredrika

Dollzan
0

Sambon vill gärna ha en fågel som man kan lära saker. Går det att lära nymfar att prata?

MimmiH
0

Jag har inte haft nymfer men som jag har fattat det så kan de låta väldigt starkt, starkare än vad undulater kan låta.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

drika
0

Vissa individer lär sig prata och vissa gör det inte, det är ofta helt beroende på fågeln. Antingen skulle jag köpa en ungfågel som någon har tam och som redan kan lite saker tex eller en ung fågel som man kan hantera direkt från en uppfödare:)

Hälsningar

Fredrika

MimmiH
0

Både nymfkakaduor och undulater behöver artfränder :)

Dollzan
0

Ja vad jag har läst vad andra skrivit så har dem skrivit att man inte MÅSTE ha en artfrände till nymfar, bara man ägnar mycket tid åt dem.

Men om jag inte minns helt fel så står det väl i L80 att dem MÅSTE ha en artfrände?

[Stripez]
0

#9 Nu bryter jag in ;)

Att nymfar måste ha en artfrände stämmer. En människa kan inte uppfylla dess behov av sällskap, såsom en artfrände skulle ha gjort. En människa talar inte samma språk, putsar inte fågeln osv. Så en kompis är mycket viktigt för att få en lycklig nymf! :)

Precis, det är olagligt att hålla ensamma fåglar ^^

Capau
2

Hejsan!

Nymfar kan låta JA, men oftast är de missnöjda med något eller så lockar de på en artfrände.

En ensam nymf mår INTE bra och det gör ingen annan fågel heller.

Visst kan en nymf lära sig prata, hanarna har lättare för sig än honor, och visst kan du lära den saker. men 2 nymfar måste det vara.

Jag fick tillbaka en nymf som jag sålt till ett hem som lovade att skaffa en till…men hon fick plockbeteenden och drog av sig alla stjärtpennor och vingpennor. INGEN KUL SYN!! Jag köpte tillbaka den. och idag mår hon prima ihop med  6 andra nymfer och 11 undulater.

Oavsett vilken art du tänker skaffa så mår alla arter bäst av att vara minst 2 st…visst kan du börja med en under en kortare tid för att lära känna din individ, men ganska snart ska det flytta in en till!

Jag föder själv upp nymfar och undulater men säljer inte till någon som tänker ha den som ensamfågel.

Lycka till i era fågelköpartanka!

Ha en fortsatt trevlig dagGlad

[CruellaDeVil]
1

Jag har både nymfar och undulater och väldigt många stör sig på ljuden från dessa. Undulater låter ju varken högt eller vasst men tjattrar hela tiden om de mår bra. Nymfarna kan skrika på ganska duktigt, även om det inte är något jag själv tycker är irriterande. En missnöjd och ensam nymf kan låta hemskt. Jag har just nu två nymfhanar med vårkänslor som uppvaktar varsin dam med en sång som mer låter som ett billarm.

Båda arterna är helt underbara! Håller helt med de andra att man ska ha artfränder till dem. Jag håller själv mina i flock och det är det som är det mest naturliga. Jag tycker faktiskt att det ser futtigt ut med "bara" två nuförtiden, även om jag haft så förut.
Då jag säljer ungar från mina fåglar säljer jag inte till någon som ska ha dem som ensamfåglar.

Det jag direkt tänkte när du skriver att fågeln helst inte ska skrika så fruktansvärt mycket är att varken nymfar eller undulater är den idealiska fågelarten för er! Inte för att de nu låter så hemskt men det finns några arter som ändå är betydligt mildare i ljudnivån som t ex katarinaparakiter och bourkesparakiter.

Vad gäller lagen är den tyvärr ganska tvetydig. Där står att fåglar ska hållas minst parvis OM man inte kan tillfredsställa fågelns behov av sällskap själv. Tyvärr lämnar det mycket åt fri tolkning. De flesta tolkar det ändå som att fåglar behöver en artfrände och det håller jag helt med om!

Minoth
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är fågeln ett flockdjur i naturen så ska den absolut inte hållas ensam, och så är det bara :) 

Hur stor voljär planerar du att bygga? Halsbandsparakiter är väldigt trevliga fåglar. Men dom är större än nymfar så några 120cm långa voljärer är de inte påtal om utan minst 160cm lång (INTE HÖG)
Och detta är minikrav! Helst ska ett par med halsbandsparakiter ha en voljär på 2kvm, likaså nymfparakiter egentligen.

Här kommer måtten för halsbandsparakit 

Minsta tillåtna yta 1,44 m2
Minsta yta per fågel vid grupphållning 0,6 m2
Minsta mått på längsta sida 1,6 m
Minsta höjd :1 m Djupet skall vara fågeln gånger 2. Alltså i halsbandsparakiternas fall 90cm

Men kolla upp halsbandsparakiter också för att se om det är något för dig. Men tänk på att dom kostar mer än nymfer, och du måste ha två MINST…. sen en stor voljär som är laglig kostar också några tusen.

Oavsett vilken fågel du väljer att skaffa, bygg stort, läs på om skötsel och se till att ägna massor av tid åt dina fåglar. 
Då kommer du få lyckliga fåglar och kanske slipper missnöjda skrik

**MEN EN LYCKLIG FÅGEL ÄR EN HÖGLJUD FÅGEL OCKSÅ IBLAND ;) 
**Det får man räkna med

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

MimmiH
0

#13: Kan inte halsbandsparakiter skrika väldigt högt?

Minoth
0

#14 jo ^^ men de kan alla fåglar om dom vill! Men dom kompenserar upp det

MimmiH
0

#15 det finns ju mer eller mindre högljudda arter och TS letar efter en som inte är så högljudd - stor risk för omplacering annars.

Minoth
0

#16 jaha jag uppfattade aldrig det, bra att du skrev de! 

Sångparakiter?

Dollzan
0

Har inga speciella mått planerade för voljär, utan det beror helt på vilken fågelart vi väljer att skaffa =)

Kakariki ska inte vara så så "skrikiga" av sig. Det gör inget om fåglarna pratar/kvittrar =) Jag vill bara helst inte ha dessa skärande tjut. Jag har personligen inga problem med det, men grannen (vi bor i radhus) är en surk*rring ^^

MimmiH
0

#17: OK :)

I så fall skulle ju faktiskt undulater kunna funka. kakarikis har jag ingen erfarenhet av. Jag har katarinaparakiter, de kan skrika ganska högt men sällan, det är mest när paret kommer ifrån varandra och den ena vill vara ute och den andra inne ;) Vad säger du Cruella om katarinaparakiters läte?

Sweelin
0

Har för mig att splendid- och bourkesparakiter inte är så högljudda? GladLite större än en undulat

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[CruellaDeVil]
0

#19 Jag har nio katarinor och de låter definitivt inte lika mycket som ett par undulater. Det stämmer att de KAN skrika men det är inte särskilt högt om man jämför med många andra arter och ja, jag upplever också att det mest händer då de kommer ifrån varandra eller när de bråkar med varandra. Annars har de otroligt mysigt puttrande ljud.
MimmiH har ju en länk till katarinaljud på sin fenomenalt bra sida! http://www.skoldpaddormedmera.se/katarinaparakiter.html en bit ner där finns länken. :)

Splendid och bourkes har snarare väldigt behagliga ljud, särskilt bourkesen. De har ett helt underbart klingande kvitter. Splendid är faktiskt inte någon art jag rekommenderar i första hand då de är väldigt känsliga och lätt dör.

Sweelin
0

#21 Ojdå så pass? Har bara läst om dem men aldrig fått höra detta Förvånad Dör dom av sjukdom, stress eller nått annat?

histronica
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kakariki utan tvekan vill jag säga Skrattande

jag har 4 vuxna och 4 ungar på 2 månader och det är inte mycket man hör från dem och då är de ändå överallt och ingenstans :)

Pga hörselskada och tinnitus så ville jag ha en fågel med mer bekvämt ljud (för mina öron alltså) och jag har inte ångrat mitt köp. Deras läte är mer åt det "kacklande" hållet och de skriker inte vill jag påstå eller har ljusa läten som skär i öronen på mig.

Ljudet är både roligt och behagligt och är de i sitt rum så hör ingrn dem inte ut till vardagsrummet (de har eget rum) men när de får komma ut till resten av lägenheten så klacklas det upphetsat men ändock med ett lågmält ljud :)

Det är nog sällsynt att dessa pratar men de är så nyfikna att de blir sociala och halvatama av bara farten och av sig själva, med lite tid så blir de riktigt tama

Dock ingen ensam fågel på det allra bestämdaste, även om jag inte tycker någon fågel är det. Också mer en voljärfpgel pga sin livlighet än burfågel och allrahelst friflygning ändå då de vill gå på upptäcksfärd på precis allt.

Det blev ett långt inlägg, syns nog vad jag tycker om dessa underbara fåglar som också älskar att bada men inte har något bordsskick :)

Bilden är på 2 av mina 2 månaders ungar (samma föräldrar) och de andra paret har nu 4 ägg på gång så det är livat … men tyst Skrattande

[CruellaDeVil]
0

#22 Det verkar som att de är så känsliga att stress och olika sjukdomar tar kål på dem väldigt lätt och snabbt. Ibland kan en hel flock dö utan synbar anledning. Därför har två av de jag känner till som fött upp splendid slutat och det gör att de är ännu lite svårare att få tag i om man inte åker till t ex Holland eller Danmark. De importeras inte heller via grossist längre på grund av att det blir stort bortfall. 
Jag kommer förmodligen själv sluta med splendid då det är för tungt att kämpa med en art man måste åka långt för att överhuvudtaget få tag på och sen hela tiden vara orolig över att de ska råka ut för något. 
Otroligt vackra och trevliga fåglar men inget för nybörjaren!

#23 Kakarikis verkar himla trevliga! Stort plus för livligheten och ljudnivån! Det jag sett av dem är underbart. Jätteroliga fåglar!

Sweelin
0

#24 Gud vad synd… För de verkar som riktigt rara fåglar, sociala, lugna och allmänt fin i sin natur. Men på de flesta sidor så står det att dom är väldigt lugn som sagt?

[CruellaDeVil]
0

#25 Splendidparakiter ÄR enormt lugna och trevliga. Mina har varit orädda och trygga och de låter aldirg någonsin illa. Ett stort plus att man kan hålla dem tillsammans med finkar för att de är så otroligt vänliga till sin natur… men som sagt, ett stort minus för känsligheten. 
Bourkesparakiterna kommer att bli mitt stående inslag av gräsparakiter här hemma. De är väldigt lika splendid i beteendet och har dessutom så väldigt vackert kvitter. Har man rosa bourkes har man dessutom en färg som inte är vanlig på fåglar och ser väldigt speciell ut. :)