Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 2565 ggr
feliciaj
0

Hjälp!

Min lilla syster fick 8 st zebrafinkar, mamma pappa och 6 barn. Jag ska flytta småpojkarna (3st) till en annan bur för att de ska få mer plats samt eftersom mamman inte verkar må bra(plockat sina fjädrar och är dimmig i blicken, någon som vet vad det kan bero på?) Jag har aldrig haft fåglar tidigare men vill göra rätt. Jag undrar hur jag enklast flyttar fåglarna, de är ju inte handtama direkt…

feliciaj
0

Undrar också vad för typ av pinnar man kan ha i buren, de har några sittpinnar av plast nu

[Stripez]
0

Min kunskap är huvudsakligen inte inriktad på finkar, men sittpinnarna ska vara naturliga grenar från t.ex björk. Se bara till så att tårna inte når runt grenarna helt.

Ojämnheterna stimulerar fötterna och förebygger mot bl.a klumpfot. Det vässar även klorna till viss del, och ger fåglarna sysselsättning (de kan gnaga på barken).
Plastpinnar och sandpapperspinnar är inte att rekomendera alls :)

Lycka till!

Mvh Emma

Stinastygg
3

Hej Felicia!

Jag har haft massor av zebrafinkar och även andra finkar, de är mina favoritfåglar! Jag har fött upp och fått ungar också.

Har nyligen själv räddat en familj zebrafinkar, i liknande skick som de din syster har fått. Plockade och undernärda. :( En av ungarna var så illa däran att jag tvingades ta bort den.
Håller på att vårda de som är kvar så att de ska bli starkare, och jag vill gärna hjälpa dig att göra detsamma med din systers fåglar!

Byt ut plastpinnarna mot naturgrenar utifrån, i olika tjocklekar. Placera dessa lite på sniskan i buren, inte helt rakt. Då får de öva balansen och använda sina muskler för olika grepp. Finkar gnager inte på träet, så det är inte så noga vilken sort du väljer - allt är bättre än plast!

De älskar att gunga, så gör gärna en enkel gunga till de genom att knyta fast en pinne i två snören och häng upp i gallret! :)

Honan du beskriver låter inte alls särskilt fräsch, kan du beskriva lite närmare vad du menar med dimmig i blicken? Verkar hon trött och slö? Sitter hon mycket uppburrad och blundar? Stoppar näbben under vingen och sover? Äter och dricker hon ordentligt? Badar hon?

Finkar älskar att bada, flera gånger om dagen! Se till att de har rent vatten, byt minst en gång dagligen eftersom dom ofta dricker av samma vatten som de badar i.

Det är mycket aktiva små fåglar som gärna flyger mycket, så de behöver en ganska stor bur med gott om utrymme för att flyga i. Om de bara kan hoppa från gren till gren och inte flyga, så är buren för liten!
Minsta lagliga storlek är också 70 bred, 60 hög och 45 djup (cm) men buren får gärna vara större än så.

Jag tycker att du ska satsa på att ge dem en riktigt bra kost - frön speciellt för finkar av hög kvalité, som du gärna kan lägga i blöt i kylen i en burk med vatten innan du serverar dem, ca 24 timmar. Blanda dem med finhackade färska grönsaker och örter - fåglar kan äta det mesta som vi människor kan äta, men inte lök eller avokado.
Ge även gärna hårdkokt hackat ägg, och krossade äggskal.

Om du ska flytta någon till en annan bur, så tycker jag du i första hand ska flytta alla de andra till den större, så att mamman får en helt egen bur för sig själv ett tag tills hon piggnat till. Men nära de andra så hon kan se och höra dem. Flocken är mycket viktig för zebrafinkar!

När du ska fånga in dem så går detta lättast om du lägger en mörk filt över buren samtidigt som du släcker i taket och eventuellt vippar igen persiennerna. Låt ögonen vänja sig så att du ser fåglarna när du tjuvkikar, men låt inte dem se dig. Fånga dem en och en i handen, i ett försiktigt men bestämt grepp. De bits inte hårt alls, om de gör det, så var inte rädd.

Jag kan skriva mer imorgon, tror detta räcker så länge? Ställ gärna frågor till mig om du undrar något, jag har som sagt en del erfarenhet av finkar. :)

MVH Stina från Umeå