Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettövriga-fågelarter
Läst 4588 ggr
Tallullah
2012-02-22 21:03
0

Kanarifågel

Jag har blivit erbjudat en kanarifågel fråan en vän som inte kan ha den lengre. Fågelen är ung,och jag vet inte om det är en hane eller en hona.

Jag undrar om det är riktigt å ha endast en fågel? El måste dom vara två? Kanarifåglar är vel flockfåglar? Eller?

Vad menar ni? är tacksam før svar:)

[Stripez]
2012-02-23 15:48
0

Alla fåglar ska vara två, om dom inte lever ensamma i naturen eller helt enkelt inte går ihop med andra fåglar. Men kanariefåglar ska vara två :) En ensam fågel blir snabbt deprimerad.

Denna kommentar har tagits bort.
Tallullah
2012-02-25 09:07
0

Tack så mycket før svar:) är det svårt å få kanarifåglar tama?

[Stripez]
2012-02-25 09:44
0

#3 Det beror väl lite på.. Jag har sett några enstaka riktigt tama kanariefåglar, men handvana kan dom bli ganska enkelt. Jag tror att det krävs en hel del jobb för att få den så tam som t.ex en undulat :)

När den är handvan så kanske den vågar komma upp på handen och äta godsaker, men vill inte stanna kvar för "gos" särskilt länge.

Tallullah
2012-02-25 09:49
0

#4 Ok..tack:) Før många år sen så passade jag två kanarifåglar medan ägaren var på semester. Honan var jätte elak mot hanen och jagade honom rundt i buren hela tiden. Om det är så,är det vel bettre at ha en ensam fågel?

MimmiH
2012-02-25 10:30
0

Så ska det ju inte vara. Vet dock inte orsakerna till detta. Har man för liten bur så kan aggressiviteten öka.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av kanariefåglar. Någon som vet vilka kanariefåglar som är bäst att kombinera? Hona-hane, hona-hona eller hane-hane?

Tillägg: Jag har skickat iväg frågorna till en uppfödare - hoppas han har tid att svara.

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Tallullah
2012-02-25 10:51
0

#6 Tack så mycket:) Blir spännande om uppfødaren svarar:)

MimmiH
2012-03-04 10:16
0

Så här svarar uppfödaren angående kanariefåglar:

Kanarier kan, som andra sisktyper, vara lite stridiga framför allt under häckningstiden. Ett par i en bra bur brukar fungera mycket bra. Inledningen av samvaron kan dock vara lite tramsig. Fåglar av samma kön är ofta ordentligt stridiga. Frukt o grönt är viktigt att erbjuda kanarier.//Jan

Jag tycker inte det helt utesluter att ha 2 kanariefåglar av samma kön. En undran jag har är om de inte blir så stridiga om man exvis bara har hanar och inga honor finns i närheten att imponera på? Eller tvärtom om man bara har honor och inga hanar finns att imponera på?

Jag har ställt följdfrågor om uppfödaren har erfarenhet även av dessa konstellationer.

Tallullah
2012-03-04 11:12
0

#10 Tack så mycket:) Jag får prova med att ha två stk till en børjan..och hålla tummarna att det ska funka:)

MimmiH
2012-03-04 14:20
0

Är de i voljär med många sittpinnar - men ändå maximalt med flygutrymme - så funkar det bättre, för då kan de ha sina olika revir :) Lycka till :)

[CruellaDeVil]
2012-03-04 15:53
2

Det finns exempel på de som har två hanar tillsammans utan problem. Särskilt om det inte finns några honor i närheten brukar det fungera bra men två honor eller en av varje kön är helt klart att föredra.

Jag har ett stort överskott på hanar här hemma och det fungerar bra, trots att jag även har honor. Hanarna grälar ibland men det går snabbt över då de har rejäla utrymmen att röra sig på. I en för liten bur kan vilka fåglar som helst bli stressade och ge sig på varandra. Det gäller att de har en rejäl bur och gott om sysselsättning.

Minoth
2012-03-05 19:57
1

Rejäl bur = minst 1,5kvm  :P

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Tallullah
2012-03-05 22:36
0

Tack før alla råd…#14måste jag ha så jättestort bur när fåglarna får flyga mycket rundt i stugan?