Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 6127 ggr
[Ai-chan]
13

Grå jako - info tack!

Hejsan alla! Jag söker efter en bra sida eller forum där man kan hitta bra information om papegojor, söker om Grå Jako.

Eller kanske det finns någon kunnig här? Söker en massa information och grå jako. Hur stort de ska ha, tips på aktiveringar, vad de äter och vad de inte ska äta. Vad ger ni för mat till er grå jako, eller någon liknande papegoja? Och vad för aktivering ger ni (speciellt till uttråkade papegojor som plockar sig)? Annat som är bra att veta? Bra basfakta och "bra att veta info" sökes främst om hur man tar hand om en sådan. Det är inte åt mig, ska bara vidarbefodra.

Mvh Annie

Ixectrona
1

Inte om just jako, men läsvärda saker för alla som är intresserade av att skaffa papegoja/or.

Pet or Paradox… owner or steward?

Holisticbirds.com

The True Parrot

Parrot Chronicles - artiklar

Parrot Jungle - artiklar

Feathered Angels

More Beautiful Wild

World Parrot Trust

Ang. just jakon så måste man vara medveten om att det är den stora papegojan #1 i Sverige nu, och det börjar bli en överpopulation på jakos även i Sverige.

Det kommer ut nya ungar på Blocket hela tiden, och den stora majoriteten kommer inte ha samma hem vid ett, två eller tre års ålder.

Folk märker att de förhastade sig, och fågeln förlorar sitt hem.
Därför väller det också ut jakos som omplaceringar på Blocket varje vecka. "Jag har inte tid" är den allra vanligaste anledningen. Ibland, eller ofta, är det sant. Andra gånger är det vad man säger för att fågeln bits och attackerar, eller skriker konstant, och det vill man förstås inte säga i annonsen.

Andra anledningar är "Jag/mina barn har blivit allergiska" (jakos dammar mer än nästan alla andra papegojor), "Vi ska flytta utomlands" (jag vet inte hur många 4-10 månader gamla papegojor som säljs pga. den här anledningen… så det kunde ni inte tänka på när ni köpte fågeln för bara ett antal veckor sedan?), osv.

Aldrig för att det är något fel på fågeln, det är bara ägarna det är fel på.
Men likväl, fågeln förlorar sitt hem, och ingen vill ha en omplacering, för "jag vill ha en unge att forma själv". Själviska tankar alltså.
Du kanske undrar hur det är relevant, men jag säger det för folk måste sluta köpa dessa ungar som uppfödarna bara pumpar ut mer och mer av. Hur många av dessa ungar, som slängs ut till den första som kommer med pengar, kommer ha lyckliga liv, i alla sina 50+ år här på Jorden?

De är bland de mest intelligenta av alla Jordens varelser. Endast människor, orangutanger och kanske några fler arter (som schimpanser och kråkfåglar) slår dem.
Man kan då fråga sig om det verkligen är rätt att uppmuntra okontrollerad uppfödning av djur som slängs ut till första bästa på Blocket, och sedan säljs igen och igen och igen så fort folk fattat att det inte var så kul ändå…

MimmiH
0

Det jag vet är att grå jako är känslig rent mentalt - många utför självskadebeteende o plockar sig. De behöver minst en artfrände samt massor av aktivering och stimulerande miljö. Massor med grenar att gnaga på, leksaker, lekträd, lekplatser, mycket friflygning. De behöver säkert massor med kärlek från ägaren också - särskilt om de är handuppfödda - dvs tagits från föräldrarna och matats upp av människor. Bäst är att köpa två som fått leva och födas upp av sina föräldrar och blivit fågel så att säga.
En stor voljär med mycket grenar o leksaker är bra för papegojor - ofta ser man dem sitta i olagligt små burar.

Här är ett forum där det finns kunniga människor, tyvärr är forumet inte så aktivt:

http://www.papegojprat.se

Gojskoj har leksaker till gojor, någonstans har de en artikel om hur man kan göra enkla leksaker själv av äggkartonger, toarullar med mera men hittar inte den. Här är en artikel om leksaker i allmänhet för papegojor:
http://www.gojskoj.se/index.php?controller=page&action=view&tag=omleksaker

http://www.gojskoj.se/

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

[Ai-chan]
0

Tack för informationen.

Men lika bra att nämna. Det är inte jag som har en fågel eller ska skaffa mig. Bara det att min farsa hade en sån på sin affär tidigare, men han blev sparkad och fågeln såldes. Men fågeln funkade inte alls bra med den människans fåglar eller vad det nu va. Så då tog han hem den till sig, men han har plockat sig en massa (har bott ute i en voljär och enda sällskap var skator typ eller något sånt). Nog att pappa är zoolog och har sin affär o sånt, men tänkte att jag skulle fylla på en massa. Plus att den bor hos farmor o farfar nu så jag tänkte ge information till dom. :)

[Ai-chan]
0

Tyvärr så kan jag inte gå in allt för mycket information om hela situation. ^^

[Ai-chan]
0

Alltså den bode inte ute hos pappa, men hos tidigare ägaren ^^

MimmiH
0

Jag förstår. Jag har ingen erfarenhet av grå jako, men jag hoppas du får fler svar.

Jag hittade en artikel om Grå jako på papegojprat. Men är tveksam till om minsta tillåtna burmått stämmer - tycker det låter lite.

Dessa minsta burmått skulle jag ge till en grå jako:

En fågel som är 36-45 cm: minsta tillåtna yta (m2) 1,44, burens längd minst 160 cm, höjd minst 100 cm./från Jordbruksverkets L80

Här är artikeln på papegojprat:
http://www.papegojprat.se/modules/artinfo/item.php?itemid=6

Dom är parlevande så en artfrände av motsatt kön får honom eller henne att må mycket bättre ;)

Lycka till!

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se