Ägg i holken
Jag har en fråga om mina spättsstjärtade bältesfinkar.
Ena paret har lagt ägg i holken för snart två veckor sen, 5st ägg. Dom har vacktat och ruvvat flitigt, men sen ett par dagar tillbaka har de inte vart i holken så mycke, nästan inget på dagarna. Och när jag kika in i holken så ser jag att hon har grävt ner äggen i bomattrialet. Är de vanligt?
Ska jag tömma holkarna och låta dom börja om eller vänta några dagar till?

De lät spännande! okej, men tidigare så har hon alltid legat där inne, tyckte de va så konstigt…

Nu har jag fått svar i ett annat forum men skriver de här så andra kanske oxå kan lära sig.
Äggen ska tydligen vara lite mer becha när dom läggs, är de vita så är de obefrucktade, och ju mer de ruvvas och utvecklas så blir de gråa nästan svarta. Mina är fortfarande ljusa efter två vceckor så de är dax att tömma och låta de göra om =)
Alla äggen är helt vita då de läggs. Efter ungefär tre dagar kan man, om man lyser äggen, se en liten, liten fläck med små blodkärl runt där ungen börjat växa. Säkrast är att lysa äggen då det gått 5-6 dagar, särskilt om man är ovan.
Efterhand ungarna växer och fyller upp tomrummet i äggen kan man ibland se att de mörknar lite och blir, som du skriver, beige. Blir äggen mörka med en avgränsad vit fläck, brukar det vara så att fostret i ägget har dött och torkat. Obefruktade ägg fortsätter att vara genomskinliga hela tiden. Om man ser det eller inte beror på hur mörkt det är runt dem. Plockar man upp äggen i ett ljust rum syns det tydligt.
Äggen hos spetsstjärtade bärtfinkar ska kläckas inom två veckor, så ja, det är dags att låta dem börja om. Är det första kullen de lägger är det inte ovanligt att de är obefruktade.
Fåglar ruvar och vaktar sina ägg dygnet runt och finkar brukar i allmänhet vara väldigt flitiga ruvare. Lämnar de äggen brukar det innebära antingen att äggen är obefruktade eller att fåglarna blivit ordentligt störda.
Lycka till med nästa kull på dina bältfinkar!
Aa okej! Du hade en del fåglar såg jag i en tråd förut, kul!
Dom har redan lagt ett till ägg i en annan holk nu, haha flitiga små rackare de där. Och vacktlatrna har laggt två ägg i matskålen, dock va de obefrucktade, men där har jag läst att de lägger mer ägg på våren? och antagligen kommer de vara befrucktade då, hoppas jag iaf.
Tack så mycke =)
har en av
varje kön?
ja de klart annars skulle jag inte förvänta mig ungar :P
ok tänkte bara att de kan ju lägga ägg ändå;)har varit med om att det kommer frågor ibland varför de inte är befruktade och när man sen kollat närmare så har det varit 2 honor.då får vi hoppas på att denna omgång ger några små.lycka till
#8 Haha, ja, det är faktiskt en ganska bra fråga. Bältfinkarna är inte sådär superlätta att könsbestämma och kan bilda enkönade par. Jag hade ett par ringastrilder som var så säkert par som möjligt tyckte jag, då just dessa drogs till varandra och ena hade kraftigare ring runt huvudet och den andra smalare. Som det ska vara på hane och hona. I slutänden visade det sig att det var två hanar, trots att de parade sig och byggde bo. Inga ägg kom såklart.
På samma sätt kan det ju bli med två honor som parar varandra, bygger bo och lägger ägg men då blir de istället inte befruktade.
#10 Ja de kan absolut hända, lusstigt kan man tycka men homosexualitet finns bland djur oxå! men mina är könsbestemmda av uppfödaren och de är ringmärkta så hanarna har grön ring och honorna orange =) Så jag antar att de är dna kollade.
#11 Ja förmodligen är det ju så då. :) Jag menade bara att det var en ganska befogad fråga.
Ofta parar de ju ihop sig i samkönade par om de inte har något annat val men t ex undulater är ju väldigt öppensinnade när de lever i flock. ;)