Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 3745 ggr
Amalia.wahlström
0

Hjälp! varför?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en lite äldre nymf hemma (och har haft i 14 år) men när han sitter utanpå buren sätter han sig och "gnider" underredet mot kanten i ena hörnet och jag undrar varför han gör det? Är det något farligt? Han har gjort så förut men bara vid enstaka tillfällen och det har varit på vårt landställe när vi haft en annan bur. men jag slänger in en bild också om det är lite svårt att förstå hur jag menar.

Tack på förhand!

gnagarlover
0

han parar buren.

[CruellaDeVil]
0

Japp, han parar buren. Håller med där.

Amalia.wahlström
0

Okej men det är inget han skadas av väl?

gnagarlover
0

Amalia.wahlström
0

okej, bra, vet någon av er som kanske omplacerar eller säljer en lite äldre nymfhona som kanske skulle kunna bli "kompis" med min hane?

Tack för alla svar!

gnagarlover
0

jag har om du vill=))bor i blekinge.strax utanför sölvesborg

Amalia.wahlström
0

Jag bor i Stockholm, hur långt bort är blekinge? haha, förlåt men jag är inte så bra på kartor :P

gnagarlover
0

ca 60 mil=((

Amalia.wahlström
0

oj! det blir nog lite mycket för en fågel att åka…

MimmiH
0

60 mil tror jag går bra om man ser till att fågeln har en bekväm  naturpinne att sitta på i transportburen samt lite mat, gurka, frukt för vätskans skull.

Eller vad säger ni som har mer erfarenhet av att transportera fåglar?

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Amalia.wahlström
0

Tror dock inte att vår nymf mår dåligt för han har en kompis men ingen artfrände och då han började "para buren" så har jag tittat på blocket och letat överallt efter lite äldre nymfhonor men hittar inga :/ Eller jo jag hittar men de är alldeles för långt bort :( Vet någon av er någon sida m.m. som man kan hitta någon hona på? Tack för alla svar m.m.!

MimmiH
0

Hej amalia - såg du mitt inlägg ovan - vi skrev ungefär samtidigt :) Lycka till :)

gnagarlover
0

fågelhobby.se

Amalia.wahlström
0

Det kanske skulle funka om man gör stopp m.m. och tar den utanför bilen (eller det man åker i) och ger den lite frisk luft då och då om  det är tillräckligt varmt ute, men det kanske går mindre bra om den är äldre :/

Amalia.wahlström
0

#13. Hur gammal är din hona? Lite kul att veta bara :P

gnagarlover
0

hm….  har i alla åldrar.Flört

[CruellaDeVil]
0

#10 Det är inga problem att transportera fåglar längre sträckor. Jag har åkt ner till stockholm från Luleå ett par gånger för att hämta upp fåglar och det har gått friktionsfritt. Huvudsaken är att fåglarna sitter i en ganska trång men väl ventilerad låda med tillgång till vätska, antingen i en skål med vatten, där vattnet hindras från att skvalpa ut med hjälp av hushållspapper eller en bit tvättsvamp, eller en bit gurka. 
Sen är det viktigt att fågeln har frön på botten av lådan och en stadig pinne att greppa.

#5 Håll utkik på blocket, zoonen, fagelhobby.se och liknande, förr än man anar dyker det upp en brud till din kille. Har sett flera omplaceringar även här uppe där det inte är så himla tätt mellan dem.

Lycka till!

Amalia.wahlström
0

:), men skulle det funka om man fixade någon bra årstid som inte är för varm eller för kall att få en lite äldre dam till stockholm eller tror du det skulle bli skadligt för fågeln? Vår nymf är 15 men väldigt pigg och glad! om du tror att det skulle fungera med transport… skulle du ha någon runt 10-15 år gammal nymftjej? :P Men detta beror förstås på hur du tycker med den långa transportsträckan.

Amalia.wahlström
0

#17 Jag ska hålla utkik ;) Jag ser vissa av era svar efter att jag skrivit klart det jag undrat om m.m. tyvärr, och det är därför det kanske blir lite konstigt i tråden :P

Amalia.wahlström
0

det jag skrev i #18 är menat till gnagarlover ;)

gnagarlover
0

då mina fåglar sitter ute året runt så är det ingen fara med årstiden.har nån tjej som är runt 10 om du vill.Eller om du vill ha yngre så du får ungar.min älste avelshane är 17 och är den som är först på våren med bebisar=))

Amalia.wahlström
0

Ungar spelar ingen roll ;) vill bara att vår lilla gubbe här hemma ska få det så bra som möjligt eftersom han aldrig haft någon artfrände bara andra kompisar :P Men hur mycket skulle en kosta i sånna fall?

gnagarlover
0

300-500 beroende på färg och ålder.äldre än 7år 100

Amalia.wahlström
0

Hur gamla är de äldsta honorna innan man inte får/det inte går att få små ungar med dem?

gnagarlover
0

då jag flockhäckar mina så är det svårt att säga ålder.de får göra som de vill här

Minoth
0

Det är en hane du har ser jag. Ja du kan inte skaffa en hona då. Skaffa en till hane så han får sällskap. Inga fåglar ska någonsin sitta ensamma utan en fågelkompis. Alltså av samma art

Köp en till hane, Du vill inte få massa oönskade ungar som inte går att sälja och som bara kommer skickas vidare.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gnagarlover
0

#26 Flörtköper hon en äldre hona är chansen att få ungar väldigt liten.och kanske vill hon ha ungar.det bestämmer varken du eller jag.

Amalia.wahlström
0

#26 Jag vet att fåglar inte ska vara ensamma men tyvärr visste inte min syster det när hon köpte honom för cirka 14 år sedan och nu tror mamma att han inte skulle klara av en till kompis för att han varit ensam så länge (utan artfrände inte helt utan kompis) För att han är så himla feg men vad tror ni? skulle han klara det utan att bli rädd för honan?

Minoth
0

Köp en unge annars. De brukar vara lättare. speciellt med en äldre som inte är van :) 
nymfer är ganska lätta att sätta ihop jämfört med mina monster hemma

MimmiH
0

#26  Det tror jag att han klarar galant :) Det kommer nog ta ett tag för honom att bli mer fågel igen eftersom han troligen är starkt präglad på människor men det kommer att funka med rätt invänjning och stor bur med varsin gunga med mera :) Lycka till :)

Amalia.wahlström
0

Okej :) men med rätt invänjning hur menar du då? eller asså har du något tips på hur? Tack!

Minoth
0

Ha dom i separata burar brevid varandra i början. se hur dom reagerar. Efter några dagar eller en vecka elelr två beroende på hur dom reagerar på varandra kan du släppa ut dom tillsammans. om allt är frid och fröjd kan du möblera om buren helt och hållet och släppa ihop dom. 

Men under observation!

Sen så krävs de verkligen att du har minst de minsta lagliga burmåttet om du ska ha två nymfkakaduor tillsammans. även om den bara är ensam ska man ha de.  Helst såklart mycket större! :) 

alltså 120bred. 80djup. 100hög

Amalia.wahlström
0

Tack!

Amalia.wahlström
0

gnagarlover, Jag har fått med mamma på en till fågel åt vår lilla herre men nu måste vi bara prata med min syster som egentligen "äger" honom fast det är jag och mamma som håller på med honom men om vi får med henne också på ideen hur skulle man då kunna lösa det med transporten?

gnagarlover
0

sök på djurtransport i fokus.detFlört bruka lösa sig

Amalia.wahlström
0

Okej :) (håller fortfarande på att "bearbeta" min syster så att hon ska gå med på det) :)

Amalia.wahlström
0

Förlåt, nu kanske jag låter lite korkad men jag förstår inte riktigt den sidan, eller jag menar ska man skriva ett inlägg och fråga någon om transport från blekinge till stockholm? eller göra något annat?

Amalia.wahlström
0

Men nu har jag hört med min mormor och morfar som vi bor ihop med att till våren ska dem eventuellt till sölvesborg och hälsa på någon så då kan dem hämta en nymfhona åt mig om du fortfarande har någon då :) Skulle det fungera eller har du något som är bättre för fågeln eller för dig m.m.? :D

gnagarlover
0

#38 det går jättebra.bara att ta kontaktFlört

Amalia.wahlström
0

Okej :) men då hör jag av mig om datum m.m. när det är helt bestämt ;)

Amalia.wahlström
0

#39 Vad är det för färg på den äldsta honan? och vad heter hon? :P Lite kul att veta  bara hehe :P

gnagarlover
0

skickar bilder när det börjar närma sig ifall det skulle hända nått över vintern.hoppas inte det gör något? hon heter gumman och är vithuvad lutino alltså helvit.

Amalia.wahlström
0

det gör inget, tror det är bättre i fall det skulle hända något så kanske jag inte skulle bli lika ledsen (har väldigt lätt för att bli JÄTTE ledsen över djur som jag aldrig träffat utan bara sett på kort t.ex.) :P Hon låter jättefin! har aldrig sett en nymf som är helvit :) Jag har bara sett den vanliga gråa färgen :P hehe, Tack för att du berättade! :) ska jag höra av mig här eller i ett meddelande när mormor och morfar bestämt sig när de ska åka? :)

gnagarlover
0

skriv i ett pm till mig =))

JohannaN
0

lycka till:) det kommer gå galant att hämta i bil:) har jag gjprt flera gånger men har alltid valt en mindre bur med handuk över:)

// Johanna.

tamfåglar är inte bara fåglar i bur, dom är så mycket mer^^ Är sajtvärd på http://undulater.ifokus.se https://fageltorget.fria.ifokus.se/ samt http://burfaglar.ifokus.se .

Amalia.wahlström
0

#44 Okej :D #45 Tack! :)