Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 3024 ggr
[linneasandberg]
0

ÅH JAG BLIR SÅ ARG!

åhhh!!

Jag var i grekland för nån månad sen och jag o min familj gick runt i lindås (i grekland alltså) och kollade affärer osv. sen så var det massa fåglar som satt i burar med jättesmutsigt vatten :( har en bild på buren o vattnet :(

Var bara tvungen o skriva av mig…

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är bilden

Fridaaaa
0

Tyvärr väldigt vanligt i såna länder. Dem har inte samma regler eller djurhållning som i Sverige.Rynkar på näsan

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[linneasandberg]
0

ja det är så synd om dem :(

Fridaaaa
0

#3 Ja verkligen :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[CruellaDeVil]
0

Usch! Ja vi får vara glada över att vi åtminstone har regler om djurhållning.

drika
0

Usch, men man kan ju inte hjälpa alla djur…tyvärr:(

Hälsningar

Fredrika

Ellenfyrkant
0

Konstigt att de inte byter med tanke på att de förmodligen vill sälja en levande fågel…

Mvh Ellenfyrkant

[linneasandberg]
0

#7 jag tror inte dom ville sälja fågeln heller utan där var nog bara där för att locka till sig folk… :/

Ellenfyrkant
0

#8 Ja okej! Men vad lockande… :(

Mvh Ellenfyrkant

[linneasandberg]
0

#9 väldigt… :(

Amalia.wahlström
0

stackars djur! :(

Ixectrona
0

#8 - Så gör folk tyvärr mycket i andra länder.
Jag såg en bild på Papegojprat om några andra som varit i just Grekland, och sett det här.

Där spenderar fåglarna hela sina liv, ute i gassande sol, som utsmyckning för affär eller restaurang.

"Här kommer en bild som jag helst inte skulle vilja visa men den speglar en skrämmande inställning (offentligt!) till djurhållning som förekommer i många länder utanför Sverige (och tyvärr även i Sverige…) . Den är från Rhodos och där använde man papegojor för att locka till sig turister till restaurangerna. De försökte få mig och min dotter att äta där men jag klargjorde vad jag tyckte om deras djurhållning "

Ser det förresten inte ut som att den stackars jakon har fastnat med huvudet i gallret?

[linneasandberg]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 den såg ändå ut att ha det lite bättre, Det är ju så hemskt :(

En till bild :/

Minoth
0

#12 åååh varför tryckte jag och kollade på den bilden. Zoomade och det såg verkligen ut som den satt fast. Nej…. Fy nu mår jag dåligt! 

Vill öppna bur dörren och släppa ut stackarn :( Tänk hur många som sitter så. Jag hade blivit ursinnnig om jag sett något sånt. Hade snott fågeln. På riktigt

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Ixectrona
0

Tyvärr skulle de bara skaffa en ny fågel. Rynkar på näsan
Det enda man kan göra är att inte ge dem några pengar (som de som tog bilden; som visade dem tydligt vad de tyckte om deras djurhållning… vad exakt det innebar vet jag inte), och ev. starkare djurskyddslagar.
Eller djurskyddslagar överhuvudtaget, i länder där det inte finns.

I USA får man faktiskt ha en fågel instängd i en mörk garderob/källare/garage i en bur den inte ens kan sträcka ut vingarna i, och har den bara lite mat och vatten, så finns det inget djurpolisen eller någon annan kan göra, för det är fullt lagligt.

Så det är inte bara länder som Grekland, Kina, Thailand m.m som det händer… tyvärr. Gråter

Ta en titt på den här filmen. Bland det bästa jag sett i fågelväg, och den förtjänar mer uppmärksamhet. (Speciellt från 1:30, och det med lagarna i USA nämns till och från, bland annat vid 3:30. Citatet nedan är tidigare.)

"To this day there are very few laws in place to protect parrots and the avian industry is really highly motivated to keep it that way, and they will fight tooth and nail to make sure that no legislation to protect parrots in the trade is ever passed."

Vansinne.

[Stripez]
0

Usch! Jag hatar verkligen hur folk ser på djurhållning i så många länder! :( Stackars gojor…

Sandrocken
0

Men usch! jag får skuldkänslor om jag inte byter vattnet minst två gånger om dagen! Förvånad

- Sometimes its better when things arent perfect, at least than you know the're real -

- Liz Lee