Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 7950 ggr
Snopals
0

Kakariki

Hej, jag funderar på att skaffa en fågel. Och jag har funderat på en Kakariki eftersom att min mamma hade en när hon var liten.

Jag undrar lite om Kakarikin.

Är det en fågel som behöver väldigt mycket uppmärksamhet och sällskap? Jag är borta på morgonen till eftermiddagen , så därför undrar jag, så att ifall det är så att den behöver mycket uppmärksamhet så kanske den inte är för mig, för det skulle vara synd om den då :)

Jag har sett att det är en väldigt aktiv fågel som gillar att flyga omkring, så hur ofta borde den få vara ute ur buren?

Sen en sak till som jag undrar, är det en fågel som blir tam och blir en vän för livet, med det menar jag ifall den blir väldigt fäst vid människor som ett husdjur?

Som sagt så funderar jag på att skaffa fågel, så ifall någon har ett annat tips på en fågel som passar mig så säg gärna till :) Jag bor i lägenhet.

Fridaaaa
2

Ska du vara borta så pass många timmar hade jag skaffat 2 st, då dem uppskattar varandras sällskap.

Det är en sällskaplig fågel. Nyfiken och rolig! :)
Den bör få flyga många timmar/dag, tror inte någon fågel mår bra av att sitta i en bur inne många timmar/dygn:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
0

Jag har en Kakariki, dom är väldigt aktiva och nyfikna krabater, Remus (som han heter) var väldigt svår att få tam. Men nu kan han sitta på fingret och hänger gärna med runt i lägenheten.
Men jag kan inte säga att det är en fågel som söker mänsklig kontakt.. Har man inget gott att erbjuda så är man inge rolig Tungan ute

Minoth
1

Kakarikis som är så aktiva bör också ha större bur än rekomenderat! Satsa på en 2x1x2 meter så trivs dom nog bra :) Sen såklart måste dom få komma ut och flyga ett par timmar om dagen

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Snopals
0

Tack för alla kommentarer :) ska fundera på det lite mer eftersom det inte e nåt jag bara bestämmer så eftersom att fågeln måste må bra hos mig

drika
1

Kakarikin är trevlig och aktiv men om du vill ha en som fäster sig mer vid dig kanske du ska ha en nymfkakadua eller liknade? Sen har jag ingen erfarenhet av hur tama kakarikis kan bli me min nymfkakadua äter av min mat nät ja äter, duschar med mig o.s.v.:)

Hälsningar

Fredrika

Fridaaaa
0

#2 Jag upplever dem tvärtom, väldigt nyfikna ich vill gärna ta kontakt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Empisen]
0

#6 Ja dom vill gärna prata och sådär, går man förbi Remus utan att säga hej så blir han jätteledsen och skäller ut en för fullt. Men det jag menade var att dom inte direkt Vill sitta på fingret eller liknande. Alltså fysisk kontakt. Så har inte jag upplevt dom jag träffat iaf.

Minoth
1

#7 beror helt på hur mycket du tränat med fågeln

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

drika
0

så är det ju med alla fåglar, beror på hur mycket man tamtränat. Sen måste man nog fundera hur mycket man kommer vilja vara med fågeln för vissa fåglar är mer aktiva och kanske kräver mer stimulans än andra gör:)

Hälsningar

Fredrika

artema
1

För det första: Alla fåglar kräver otroligt mycket tid, oftast flera timmar om dagen.

Jag har haft två kakarikisar och får hem två hanar i början av Januari.

Jag har hört att många blir besvikna på den eftersom den sällan blir "kel-tam", kakarikin är alldeles för vild för att sitta still och bli kliad.

Annars tycker jag att dem är fantastiska fåglar! Låter inte jättemycket, sitter gärna med och pratar. Ingen av mina fåglar har tyckte om att man pillar på dom, dock vill dom gärna sitta med och prata.

Som tidigare kontaterat finns det inget energistopp på dessa fåglar, superhärligt tycker jag. Därför är det viktigt att du har en väldigt stor bur åt dem, absolut större än rekommendationerna. Och de måste få ut och flyga många timmar om dagen, de är nyfikna och har ett enormt behov att att upptäcka, utforska och skaka av sig sin energi så det skulle vara närainpå djurplågeri att sätta dem i en bur dagarna i ända.

Känner du att du har tiden att dem, kan låta den vara ute flera timmar om dagen osv. rekommenderar jag dem varmt! Det kommer ge dig många skratt och underhålla dig i timmar! Lycka till! Glad