Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 9769 ggr
Winta
2011-11-29 01:14
8

Nymfparakit

Lite frågor…

Undrar Hur ofta bör man ge fågeln hirskolv, hårda bröd, vissa frukter?

plus om man ska ha sand / snäckan på botten eller inte. Det sägs TVÅ håll, en som haft det rekommenderade att man SKA det och i fågelforum säger det att det inte ska… för annars får fågeln problem med sand i magen?

[kallepudas]
2011-11-29 10:21
2

Hirskolv ger jag mest när jag tränar fågeln…som belöning.

Frukt & grönt kan du ge nästan hur ofta du vill.

Angående sand på botten har jag oxå hört lite olika men har det ganska ofta till mina fåglar och dom är överlyckliga för sin sand för alla mina undulater går ner på botten & rotar runt med sina näbbar & man hör hur det liksom knäpper & knakar. Aldrig haft några problem med att någon fågel blivit dålig av sand….sen får man ju tänka på att i det vilda så kan ju fågeln äta hur mycket sand den vill & hade det varit farligt skulle dom ju dött allihop.

Min fåglar älskar oxå maskrosor,drar upp med jord & rötterna och dom äter upp alltihop.

Sweelin
2011-11-29 16:58
1

Du ska inte ha sand på botten eftersom dom kan få det i halsen. Men snäckskal antar jag är okej, men ha det hellre i en skål.

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Sweelin
2011-11-29 17:10
1

Och nu insåg jag att det var nymfar du pratade om Flört

Men antar att det är samma som för undulater

Lite fakta om sand:

http://www.agria.se/papegoja/fragaveterinar/q/75443c86da9fd8f0c12578c40015d5a5

http://www.undulatportalen.se/myter.html

[kallepudas]
2011-11-29 17:48
0

denna sanden använder jag till mina fåglar…den är uppskattad & är vit & fin. Inget sandlådegrus alltså.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21446&art=9564490

Sweelin
2011-11-29 17:55
0

#4 Den är nog helt okej Glad

Minoth
2011-11-29 20:30
1

Den faktan är från hönsfåglar att man ska ha sand. man vet sen många år tillbaka att PAPEGOJOR inte ska ha sand (undulater nymfer är lika mycket papegojor som en grå jako eller ara). 

Sand kan sätta sig i tarmarna på dom och man ska alltså INTE ha sand till papegojor

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

[CruellaDeVil]
2011-11-29 22:33
1

Det stämmer. Sand kan packas i tarmarna och orsaka mycket oreda om det vill sig illa. Oftast blir det ju inte så men risken känns onödig.

Till mina duvor och vaktlar använder jag krossat snäckskal eftersom de inte skalar sina frön och därför behöver sand för matsmältningen.

Jag använder papper på botten med halm ovanpå, som ger fåglarna bra sysselsättning, då de kan pilla runt i den. Superkul tycker de! Träpellets med god uppsugningsförmåga är också jättebra! Annat man kan lägga in är en stor grästuva, lite mossa osv… naturliga saker som ger sysselsättning. Bottenmaterial och leksak i ett!

Winta
2011-11-30 00:55
0

Varmt tackar för era tips! Blir glad för att ni finns, visst är forum att ha till men ändå vill säga det. :-)

CruellaDevil# Undrar om halm / träpellets.. de äter väl inte det? Kan tänka mig lägga halm på.

Till er andra: som jag frågat tidigare om frukter, vet man kan ge dem men hur mycket ska man ge.. t.ex hur stor.. t.ex en skiva äpplet som fågeln kan tugga på?

Skriv gärna mer hur ni gör på era sätt så får jag prova fram. Kanske jag ska ta det försiktigt med fågeln pga den bara har frö. Så jag fick köpa hirskolv och köpt hård bröd. Frukter fick jag vänta lite förrän jag vet mer hur jag gör.

[CruellaDeVil]
2011-11-30 09:32
2

Ingen fara alls med träpellets och halm. Träpellets kan de plocka upp och pilla med men det är ju pressat trä, så det är inte farligt. Halm och hö är ju bara växter, gräs (havre, vallfoder) som torkats. Det kan de pyssla med hur mycket som helst.

Angående frukt kan man gärna vara lite försiktig med att ge för mycket till nymfar. Frukt innehåller mycket socker och nymfarna lever på en ganska fattig kost naturligt, vilket gör att de lätt blir feta av sockerik kost. 
Frukt kan man ge kanske två gånger i veckan.

Grönsaker bör fågeln få varje dag. Det är viktigt! Annars får den bristsjukdomar. Jämför med om du själv t ex skulle leva på enbart makaroner. Torra frön är bara en del av kosten för fåglar.
Är fågeln kinkig med att äta grönsaker kan man finhacka och blanda med fröna, då är den tvungen att smaka på.
Rivna morötter är super att blanda med fröna.

Annat som är kalas att ge är paprika, mörkgrön sallad (exvis ruccola) som innehåller mer näring än t ex isbergssallad, färska örter (citronmeliss, basilika osv). Man kan ställa in en hel kruka med örter åt fågeln. Grönt får den nämligen äta mycket av!

En annan sak att tänka på är att om man ska ge vitamintillskott ska det vara i pulverform som strös på grönsakerna. Det man häller i vatten förstörs efter bara någon timme och istället bildas det bakterier. 
Dessutom bör fåglar ha en fågellampa. Arcadia har en som finns både med lampsockel och som lysrör. Utan UV-ljus kan fågeln inte bilda tillräckligt med D-vitamin som hjälper upptaget av kalcium. Det är vanligt med D-vitaminbrsit på fåglar, just eftersom många tror att en vanlig lampa är tillräckligt.

Blötlägg gärna frön åt fågeln ett par gånger i veckan. Då fröna blötläggs börjar groningsprocessen och fröna blir mycket nyttigare än de är som torra.

Sweelin
2011-11-30 20:44
0

#9 Bra skrivet!

Men tänk även på att du inte ska blötlägga fröna i själva skålen, utan dom är det viktigt att inte få vatten på för då börjar det bildas bakterier. Uatn du får läsa på lite om blötläggning om frön som ges separat Flört

[CruellaDeVil]
2011-11-30 21:40
0

Ett bra sätt att blötlägga frön på är att skölja dem i en sil, lägga i blöt så fröna täcks med vatten. Man kan ge fröna efter tolv timmar men de kan även ligga kvar längre, så länge man sköljer fröna var tolfte timme ungefär.

Då man ger de blötlagda fröna till fågeln sköljer man dem noga i silen först och efter att man gett dem till fågeln bör man bara låta dem ligga framme i ett par timmar då de fort surnar.

Winta
2011-12-01 15:31
0

Ok! Nu har man fått extra i minnet efter era meningar ;) och ah när jag läste om lampan. Hur ofta ska ha på? Speciellt höst / vinter när det e kallt?

Plus en till, om ni orkar förstås ;). Läste om att fåglarna älskar att bada eller få vattensprut. Jag tvekade om jag skulle ge fågeln om den hade gjort det tidigare. Vill inte skrämma den.

drika
2011-12-08 12:46
0

UV-lampan kan du ha tänd ärna 5-6 timmar varje dag speciellt det mörka vinterhalvåret då D-vitamin är svårtatt få för gojan eftersom man inte tar ut dem i solen som man gr på sommaren. Arcadia fågellampa är bra. Glöm inte att det måste vara en UV lampa avsedd ör fåglar, får inte vara för reptiler och liknande. Det är olika uv pådem.

Om fågeln inte badar själv v badet man har i buren så kan man ge dem dusch med vattensput, smjuka såklart , vissa gillar det andra inte men a ljummet vatten så det inte är kallt, jag skulle fortsätta med det även om den inte gillar det för gojan måste bada helst varje dag då inomhus luften är alldeles för torr för dem igentligen att leva i. Min nymf badar ed mig när jag duschar iställe, han ser ut som en liten kyckling efteråthaha:)

Hälsningar

Fredrika

Winta
2011-12-11 00:24
0

Drika: Oj, ok får försöka min bästa o hitta lampan plus om vattnet. Jag är ännu nybörjare på att sköta denna fågeln. Har ni någon BRA tips vart man kan köpa lampan? Eller om nån av er som inte har användning så kontakta mig gärna.

Tänkte på en sak, om man kanske inte ska spruta vatten när det e "kallt" under vinterperioden?

PS: själv är jag jourhem åt denna fågeln… Under tiden sökerj ag ett hem åt denna fågeln där han får vad han behöver och trevlig fågelsällskap. Sista av hans liv.. det sägs att han är cirka 10-15 år gammal. (finns i Örebro)

Har svårt och släppa honom men samtidigt inombords känner jag mig att han förtjänar ett bättre hem där det är mer lugnare. Här har jag två katter och en hund (det fungerar bra här mellan dem men ganska livat omkring). Stänger dörren när jag ska släppa ut fågeln. Kanske är det lite för mkt för fågeln.