Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 7027 ggr
EIectra
13

Ålder på nymfparakit?

I somras hittade vi en nymfparakit som har blivit våran nya familjemedlem. Ja undrar om man på något sätt kan få fram hur gammal hon är. DNA? Vattring?

Är det någon som har någon ide?

gnagarlover
1

har hon ring?

Minoth
2

Även om hon inte har ring kan fåglar ibland vara chippade. Om man hittar en fågel ska man alltid åka till vet och scanna den snabbt. Det är ju någons fågel som flygit bort! 

Min morhuvade har inte ring utan chip

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

EIectra
1

Nej tyvär men det var en bra fråga. Det har jag inte ens tänkt på.. inte ens polisen fråga om det när jag anmälde henne upphittad.

Hon är inte särskilt tam men kommer upp på handen för att ta hirs. Och för en dryg vecka sen började hon med ett nytt beteende. Hon kvittrar och hukar sig och jag får klappa och ta i hela henne. Jag tror att hon vill para sig, kan hon ha blivit könsmogen ny?

Annars är hon väldigt fin i fjälderdräkten. Men hon är inte så lätt att göra tam som jag har hört unga fåglar kan vara.

EIectra
1

#2 såg ditt inlägg nu.. jag har inte kollat om hon är chippad men det är en bra ide. Viste inte att man chippade fåglar.

Jag anmälde henne till polisen som upphittad sen ringde "djurskyddspolisen" efter tre veckor och sa att hon var min eftersom att ingen hade saknat henne. Under dessa tre veckor åkte jag runt och kollade om folk hade satt upp lappar, men hon är ju trots allt en fågel så hon kan ha flygit ganska långt.

Minoth
1

Ja det är nog inte vanligt att en nymf är chippad så förmodligen kommer ni aldrig hitta ägaren. 
#3 det låter dom att hon vill para sig ja. Undvik att klappa henne. om ni ska klappa henne gör det BARA på huvudet. se til att hon inte äter för mycket protein heller.
Låt henne inte vara i sängen eller i lådor eller någon annanstans där hon kan få för sig att boa.

Sen tycker jag nog du kan skaffa en kompis till henne. Av samma kön då så ni inte får massa ungar! Är du säker på att det är en hona? Har du könstestat?

Det är jätteindividuellt hur lätt dom blir tama. Så det spelar nog ingen roll hur gammal hon är. Ta det lugnt och stilla. Låt henne vara med i vardagen när ni gör spännande saker och beröm henne med gott när hon kommer till er frivilligt.

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

gnagarlover
1

sätt in en bild på den.på beteendet hörs det ut att vara en hane=))

EIectra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej jag vill ju inte att hon ska få ägg som inte kommer ut, jag har hört att det är ganska vanligt.. men hon har gjort så ett par gånger nu och jag har fått kolla igenom henne ordenligt då. Eftersom vi hittade henne med en saknad tå kanske hon skulle kunna vara skadad ngn annan stans.

Jag är ganska säker på att det är en hona eller ung kille för vi hade en nymfkille förut och hon ser inte ut som en kille tycker jag. Hon är inte könstestad men kanske ska åka till vet nu när jag har lite saker att kolla upp.

Hon ska få en kompis men ingen till nymf i så fall undulat eller kakariki.

Men om man kan könstesta kan man inte åldersbestämma då??

gnagarlover
1

det är en tjej och jag tippar på att hon är runt 2-3 år.du behöver inte könstesta.vet ej om det går att få fram ålder via tester

EIectra
1

Okej tackar! men vad gundar du det på? Att hon senste tiden velat bli parad och att hon blivit könsmogen nu lr?

gnagarlover
1

skulle tro att hon har suttit en tid hos förra ägaren för det beteendet kommer när hon tror att människan är partnern.om man kollar runt ögonen så har hon ganska kraftig ring o det får de ju äldre de blir.

drika
1

Jag ser med att det är en hona , se huvudet och stjärtfjärar bara:)

Hälsningar

Fredrika

EIectra
1

Okej tack hon har oxå fått längre stjärtfjädrar sen hon kom till oss..

Ixectrona
1

#7 - Varför inte en till nymf? Jag rekommenderar i allafall inte en kakariki, jag vet en som hade ett gäng nymfar och sedan skaffade en kakariki som var så aktiv att den enda fågeln stressade sönder hela nymfgänget, och fick säljas.
Samma art (eller mycket närbesläktad, men nymfens närmaste släktingar är stora kakaduor…) är bäst.

gnagarlover
1

jag har både och i min voljär

EIectra
1

Jag ville inte ha en av samma art för jag var inte helt säker på könet med nu är jag det, för hon la ett ägg idag. Jag ringde en djurklinik och dom tyckte inte hon skulle få en kompis i det här tillståndet sa dom. Jo, undulater är oxå ganska ettriga till skillnad från nymfen.

Jag ville vara helt säker på könet för jag vill inte ha bebisar för jag kan tänka mig att det är svårt att sälja och det finns redan såå många annonser på nymfer på blocket. Och jag misstänker även att min fågel har släppts ut medvetet. Med tanke på att ägaren inte har hört av sig och att det var sommar och dom skulle säkert på semester.

Nu vet jag att hon är en tjej och det var tur att det gick bra och att hon inte fick värpnöd för hon hade lite problem, det var då jag ringde djurkliniken. Synd bara att jag fick veta det på det sättet. Djurkliniken sa att jag skulle ta bort mitt bottenmaterial (toa-lätt) och alla leksaker som kan förknippas med en partner. Och lägga in tidningspapper och aktivering.

Men denna tråd handlade inte om könet utan om åldern. En kompis till mig går ngt djurinriktat program och sa att man kunde rycka en fjäder hos vet. och bedömma ålder via fjäder"roten". Kan detta stämma? Ngn som gjort det eller hört talas om det?

Ixectrona
0

"I det här tillståndet"? Vad för tillstånd?

Och "jag vill inte ha fågelungar" är ett vanligt argument mot att skaffa två, men vet du, fåglar häckar bara om man låter dem häcka. Ge dem inga trånga utrymmen att utforska, och mata dem inte med för mycket protein (det sätter dem i häckkondition) så blir det inte ägg.

Skulle det ändå hända att hon lägger ägg på burbottnen så byter man ut det och lägger plastägg där istället.

OCH så går det faktiskt att ha två honor. Då blir det garanterat inga ungar.

EIectra
0

Hon har inte blivit tam men hon är alltid med. När jag äter ska hon äta och jag bortar håret börjar hon putsa sig mm. Jag vet inte hur hon kunde förknippa det med en borste. Men hon är en helt annan fågel. Så fort man kommer in i rummet då går hon till bursbotten och börjar fräsa. När jag ska byta vatten och mat så attakerar hon för att troligtvis skydda sitt "bo" som bara består av tidningspapper på botten. Jag har tyvär inget plastägg men när hon övergav sitt bo under kvällen igår plockade jag bort ägg och toa-lätt och la in tidningspapper. På ngt sätt fattar hon nog att det inte finns ngn pappa eller ett befruktat ägg. När hon går in i det tillståndet är det bara ren instinkt tror jag. Det är nog det tillstånd som ska bort innan hon ska få en kompis (Häckningstillståndet). Det låter lätt som du säger men så är det bevisligen inte hos mig.

Jag håller på att rensa bort solrosfrön och hon har inga trånga utrymmen bara mer sittpinnar och aktivering.

Nu är jag säker på hennes kön och hon ska få en kompis men jag måste oxå vara säker på partnens kön.

drika
0

jah har två honor och tre hanar tillsammans, unkar jättebra och dem har aldrig häckat eller lagt ägg.

Hälsningar

Fredrika

EIectra
0

Nej jag vet inte varför hon lägger ägg, jag har tagit bort mitt bottenmaterial och alla lossas partners. Hon la ett till ägg idag men det kanske bara är för att hon är "programerad" till att lägga hela kullen??