Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpapegojor
Läst 5880 ggr
monsterblom
0

afrikansk grå

jag tänkte skaffa mig en fågel så småningom, just nu är det på planeringstadiet då vi vill kunna ha så stora burar som möjligen går och även bygga en ute på altanen. jag har insett att man ger sig inte på ett ansvarstagande på flera år och känner att jag har tid och ork.

jag har kollat upp försäkringar och matkostnad. tanken med fågeln är att ha den som ett socialt husdjur. vi vill att den ska få vara med oss när vi är hemma och om vi lyckas vänja den vid det även kunna med den. vi har hundar ska väll tilläggas, men de bryr sig inte om fåglar alls.

just nu passar vi ett gäng underlater som inte är sociala med så roliga att sitta och titta på. hundarna bryr sig inte alls om dem och inte heller om lillasysterns goja. de är mest intresserade av deras mat…

det jag undrar nu är vad en afrikansk grå kostar i inköp och vart jag kan hitta en seriös säljare/uppfödare. och vart kan jag hitta minimum måtten på deras bur. hade tänkt avvara ungefär 1½ kvm inomhus och tre utomhus och två meter höga burar. sen kommer den få flyga fritt inomhus för att verkligen få röra på sig. minst tre timmar frihet om dagen. kan så klart göra större burar för fågeln om det behövs. 

(ändra gärna på kategorin om den ligger fel)

MVH michelle

monsterblom
0

hittade att de även kallas grå jako.

Ixectrona
0

Burstorleken låter helt ok. Här finns minimimåtten.
Jag skulle definitivt inte rekommendera någon uppfödare - jakon är den vanligaste stora papegojan i Sverige och det finns ett stort överskott på dem. Varje dag kommer nya kullar och nya omplaceringar ut på Blocket. Uppmuntra inte uppfödningen när det finns så många som söker nya hem.

Artikel jag skrivit om ämnet: Unge eller omplacering?

Avangelion
0

Håller med Ixectrona. Dagligen läggs det ut annonser på alla sortersfåglar för typ ''jag har skaffat jobb'' ''min flickvän gillar den inte'' ''den bet mitt barn (som förövrigt bråkade med den)… Om du har tid och ork så köp en jako och låt den få ett nytt bättre hem ! :)

dunboll
0

Hej på dig!

Klart man måste rekommendera. Visst håller jag självklart med om att det TYVÄRR finns för många annonser på blocket på Jakos, människor som inte tänkt till innan de köpt dessa papegojor.

För det kan jag rekommendera dig två bra uppfödare en i Uppsala & en i kristanstiad. Våran första är från Kristianstad och våran andra som vi faktiskt ska hämta i morgon är från Blocket, men de som vi nu köper våran andra Jako av är SUPER noga med vart hon hamnar och att vi inte säljer henne vidare om det inte skulle fungera med henne hos oss.

Då vill de ha tillbaka henne. Hon kommer ALDRIG bli en vandringspokal.

Alla papegojor är inte "problem" gojorr som säljs på blocket.

Men jag tycker iaf att man ska tänka efter vad man köper på blocket. Tyvärr så hanteras så många på sätt fel av sina ägare eller dessvärre inte hanteras alls som de kräver och en annan vanlij hantering är att man er de jätte mycket tid i början (nyhetensbehag) sedan tröttnar man och har inte lika mycket tid åt sin vän och då blir det problem.

Är man dessutom inte vann papegojägare så tycker nog jag man ska köpa sin första från en seriös uppfödare och att man kan garanteras att få hjälp och råd när man väl får hem sin goja.

Lycka till hoppas du finner det du söker och ta då och tänk igenom både en och 120 ggr innan du skaffar en jako.

Välkommen till mina sidor.

http://emil.cybersite.nu

http://undulatnymfkakadua.cybersite.nu

redan
0

#4 Hej och grattis till din nya fågel.

Jag måste bara fråga ett par saker. (Svara inte om du inte vill)

Hur stor sade uppfödaren att buren måste vara?

Berättade uppfödaren något om vingklippning?

Fick du med ett skriftligt skötselråd?

mvh

[E-R-I-C-A]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inget att tillägga utöver det dom andra skrivit :)

Men Lycka till med eran nya fågel!

Rottismix
0

Självklart ska du köpa din goja fr. en uppfödare. Speciellt om du inte är van "gojägare". Att köpa goja fr. tex. blocket anser inte jag vara lämpligt om man har för lite vana av dessa intelligenta djur. En goja som är vuxen kan ha div. olater för sig, tom. vara agressiv pga. understimulans, dålig uppfostran mm. Det rättar man inte till på " en kvart" om man är ovan.

En unge fr. en uppfödare är därför mkt. bättre som första fågel. Så vansinnigt med uppfödare finns det inte så att man gynnar nån form av massuppfödning för att man köper av uppfödare, rena dumheterna att påstå liknande saker!

Lycka till (Grå Jako var min första goja =) ).

Ixectrona
1

#7 - Men varför i allsin dagar då?
Köper man från en uppfödare fyller man bara en individs behov - sina egna. Man gör det helt av egoistiska skäl, för att man själv vill ha en fågel.
Vill du vara självisk och mata uppfödarna medan det finns hundratals oönskade fåglar, eller vill du göra en god gärning? (För att ha djur är alltid själviskt, men då får man se till att vara så lite självisk som möjligt.)

Läs gärna artikeln jag postade i första inlägget, sedan kan du ta ställning till det.
I mitt tycke och erfarenhet är andrahandsfåglar det enda jag rekommenderar. Att köpa från uppfödare är varken etiskt rätt eller något för nybörjare.

monsterblom
0

Jag har fått en massa råd av kvinnan jag köpte min andra nymf av. hon har även stora fåglar. Hon rekommenderade att man köper omplacering över 5-6 år då de oftast kommit över trotsen. samt att hon tyckte att man skulle försöka träffa en massa fåglar för att få en förståelse för hur det är att ha. Sen om man kan och lär känna någon med jako, att få passa den om ägaren ska på semester. Allt för känna hur det är och inse hur mkt man kommer behöva ge fågeln.

Sweelin
0

#8 Ojdå, trodde det var helt tvärtom! Men gäller detta även för dom mindre papegojorna så som nymf och undulat?

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[CruellaDeVil]
0

#9 Det låter väldigt vettigt. Fåglar har ju också könsmognadsperioder då de inte alltid är så himla goa att tas med.