Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 4245 ggr
Luisa
2011-07-06 20:49
0

Så irriterad!!

Hej ! jag har två undulater som bor i en 70x60x40cm bur.

Jag skulle hämta in syster hos en kompis och då såg jag att de hade en nymfpakarit. Ägaren berättade att den är köpt för 2 månader sedan och att barnet redan har tröttnat på den. Den är otam. Den bor i en bur som säkert är för liten för finkar och kanariefåglar.  Ägaren hade ingen aning om att fåglar kan äta frukt och grönsaker. fågeln får aldrig flyga runt och de pratar knappt med honom. Jag vill gärna köpa den, (de är inte säkra på könet) men en till bur kommer mina föräldrar inte tillåta då vi inte har tillräckligt mycket plats. Tror ni att han skulle kunna bo med mina två undulater?

och så har jag en till fråga, hur ser man kön på nymfpakariter?

och en tredje fråga, varför skakar han på huvudet hela tiden?

Snälla svara så fort som möjligt, jag vill bara fågelns bästa

Luisa
2011-07-06 21:04
0

ingen som vill svara?

Denna kommentar har tagits bort.
gulzebra
2011-07-06 22:21
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kan inget om nymfar så jag har inga svar men ha lite tålamod, folk är inte inloggade samtidigt så det är ingen idé att skicka tjatiga upputtningar en kvart efter att tråden postats…

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Aviendha
2011-07-06 23:24
0

Nej, du kan inte ha en nymfparakit i den buren du har nu, den är för liten. Om du kan ordna en större bur ändå så kan undulater och nymfparakiter i regel bo tillsammans då båda arterna är "fredliga".

Hanar brukar ha en skarpare kindfläck än honorna (den rödorangea). Däremot finns det ju färgvarianter som saknar kindfläcken helt och hållet och så kan det kanske finnas en del där det är svårt att avgöra kön baserat på fläcken..

Det är svårt att säga varför den skakar på huvudet. Vad upplever du det som? I vilka situationer? Jag har vart med om huvudskakning på nymf i samband med nysning, illamående (uppkastningsförsök) och sen ibland utan uppenbar anledning. Mer som en ruskning. Men eftersom du frågar antar jag att det händer ofta och inte verkar vara något "normalt"?

Luisa
2011-07-07 00:02
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 förlåt för dubbelinlägget det var inte meningen.

#4 jag kan tyvärr inte skaffa en större bur för jag får knappt plats med den jag har tuvärr. Men buren den bor i är minst hälften av min bur så om den åtminstånde fick lite sälskap, mat ifån djuraffären och en större bur och få vara ute + lite kel då och då och en flygtur varje dag är väl ändå bättre än en minibur alldeles ensam utan kel och någon som pratar med honom?..?

det är nog en hane som de i djuraffären sa för att han har rosa kindfläckar, här kommer en bild, den är inte så bra för att jag inte orkade ända inställningar.

Aviendha
2011-07-07 00:17
0

Alltså… Det mesta är ju bättre än att sitta ensam och bortglömd i en minibur men jag tycker inte att det är försvarbart i vilket fall. Bara för att min senaste iller fått kokt broccoli, är det okej att jag ger honom skittorrfoder? Allt torrfoder är ju bättre än kokt broccoli… Bara för att andra felar så gör det inte att det blir rätt att man själv gör det.

När man skaffar ett djur tar man på sig ett ansvar för det, och det ansvaret innebär att du ska se till att ge ditt djur den skötsel det behöver. En nymfparakit får inte bo i den bur du har, det är inte bra för den. Oavsett om det är snäppet bättre än vad den sitter i idag.

Jag förstår att det är en jobbig situation för dig, jag skulle kännt samma sak. Tyvärr är det väl ändå så att man inte kan rädda allt, och du har inte resurser nog att ta den här fågeln i dagsläget. Det du kan göra är endera att skaffa de resurserna, prata med nuvarande ägare och försöka få dem att skaffa en vettig bur och en fågelskompis eller att omplacera den, eller så kan du anmäla dem till djurskyddsenheten på er länsstyrelse.

Jag skriver inte som jag gör för att vara en surpuppa eller för att jag inte bryr mig om fågeln. För det gör jag, och visst skulle den få det en aning bättre hos dig, men inte så bra som den skulle kunna ha det. Det bästa vore kanske om de kunde lägga ut en annons på den, om de inte bestämmer sig för att ordna upp det hela och behålla den förstås.

Och jo, det där ser ut att vara en hane :)

Luisa
2011-07-07 00:31
0

#6 det är ju sant! men jag är så irriterad på folk som köper djur för att de är söta och de struntar i att lära sig åtminstonde lite om djuret, sedan sitter djuret alldeles ensam i en fel bur med fel mat och fel skötsel :(

hur stor bur behöver en nymf + 2 undulater?

problemet är att jag faktiskt ganska nyligen köpte buren jag har nu och den var inte billig. och just nu har jag inte så myckt pengar då vi ska resa och jag behöver pengar där. Om jag skulle kunna köpa honom skulle det bli någonstans i slutet av aug eller i början av sep.

skulle jag kunna ha honom där tillfälligt tex tills han blir tam och sedan omplasera honom, då det är lättare att sälja en fågel som är tam och då vet man att det inte är lika stor chans att detta händer honom igen. skälet till att jag skulle vilja ha honom hos mig innan han får komma till ett permanent hem är för att jag ska kunna se om den nya ägaren har den rätta buren, gärna en kompis och så att personen vet hur man tar hand om en nymf.

Aviendha
2011-07-07 10:47
0

Ja, det förstår jag att du blir! Känner exakt samma sak själv. känns så onödigt när det är så lätt att hitta info om man bara vill. Jag har inte de exakta måtten i huvudet, men de kan minst ha mininyttan som gäller för nymfer. Tror det ligger någonstans på 120*80. Vi har en artikel här på sajten som tar upp lagstiftning, i den finns en måttabell som du kan titta på. Sitter på mobilen så jag har lite svårt att kolla själv. Ju större desto bättre såklart, minimiytan är satt för att det anses vara den minsta ytan som man kan hålla djuret på utan att det ska få permanenta men av det. Ja, burar är inte billiga :s en bur i denna storlek kan man behöva bygga själv tom eftersom det är svårt att få tag p något i den storleken. Förstår absolut att du inte har råd med det just nu! Jag tror också att det finns en bättre chans till bra nya ägare om du hjälper till med omplaceringen. Han kanske inte måste vara tam ens, folk kan nog ta hänsyn till hur han haft det kan jag tänka mig. Jag kan inte säga vad du bör göra. Tycker att ditt engagemang är fint! Å andra sidan kan jag av princip inte rekommendera någon att skaffa en fågel till en för liten bur. Kan nuvarande ägare gå med på att du fixar en köpare åt dem? Tänkte på fågeln, det är stressande att flytta, och ska han hem till dig så blir det ju en flytt extra. Anyway, jag hoppas att det löser sig för honom!

Luisa
2011-07-07 20:46
0

Ja jag håller med, det är lätt att skaffa info eftersom det finns ett stort bibliotek i vårat centrum. och hittar man inte en bra bok så är det bara att beställa.

Jag läste någonstans att minimåttet för en nymf är 70x80x45, men det kan ju vara fel….

Eftersom jag bor i en lägenhet är det lite svårt att bygga en fågelbur, jag har ju en terass men den är bara 2 gr så stor som en balkong och + en meter bred rabatt. Mina fåglar bor i köket och mitt kök är liksom avlångt och inte fyrkantigt så det är jobbigt med buren som vi redan har.

Jag ska försöka att prata med ägarna men det finns en chans att det inte blir fören efter en månad tyvärr :(

Ja jag tänkte på det där med stress vid flytt efter att jag skrivit inlägget men jag hoppas att han får ett bättre hem. Sen kom jag på en sak… Kan man inte skriva en undulatbok med fakta från iFokus för 100% rätta svar för det mesta som står i gamla böcker är fel men folk läser fortfarande böckerna och därför blir det misstag pågrund av fel information.

såklart hoppas jag det blir bättre för honom för att jag vet att han kan bli en jätte bra kompis till någon som bara ägnar sig lite tid åt honom.

Aviendha
2011-07-07 22:09
0

Nu har jag kollat måtten, 120cm i längd, 80cm i höjd och 0,84kvm är minimimåtten för nymf. Det blir en ganska stor plats som den tar… Skriver mer när jag har tid, bråttom igen :)

Luisa
2011-07-07 23:45
0

oki tack då vet jag:D

Rottismix
2011-07-08 03:38
0

Dessutom ska du inte gå efter minimimåttet för Nymf eftersom du har flera fåglar. Så buren ska vara ännu större. Två fåglar o fler räknas som grupp.

Hoppas det ar löst sig.

mvh

Luisa
2011-07-08 09:24
0

#12 synd för då får jag väl försöka omplacera honom Rynkar på näsan det är synd att det ska behövas så mycket plats fast mina fåglar är de lataste i världen :P varför flyga från pinne till pinne när man kan klättra på gallret? tänker nog dem.. :P

Dessutom kan jag tyvärr inte hjälpa den lilla stackarn fören en månad då jag åker iväg om ett litet tag och kommer inte tillbaka fören om 31 dagar. så just nu har ingenting löst sig.

Aviendha
2011-07-08 11:13
0

#12 Fast du får ha fler fåglar på den ytan.. Det finns bestämmelser för minsta yta per fågel vid grupphållning, men det behövs mer än en nymf och två undulater för att man enligt lag ska behöva en större bur än vad minimimåtten anger.

Luisa
2011-07-08 13:56
0

#14  åå vad bra! jag trodde att om jag ska ha en nymf+ 2 undulater måste man ha typ 2 meter lång bur. Om jag på något sätt lyckas få en bur som är 120x80x45 så ska jag nog skaffa en nymf, kanske nymfen som jag försöker hjälpa :D

Rottismix
2011-11-02 06:20
0

Förstår inte vad du Aviendha menar med "…men det behövs mer än en nymf och två undulater för att man enligt lag ska behöva en större bur än vad minimimåtten anger.".

Minimimåtten anger strl. på bur för en fågel, sen måste du öka ytan för varje fågel du ska ha där. är det fåglar av olika storlekar är det måtten för största fågeln (fågelns längd, näbb till stjärtspets) som ska räknas.

Aviendha
2011-11-02 08:31
0

#16 men oj, vad jag var otydlig! Bra att du påpekar det :) Det jag menar är att minimimåtten gäller för en nymf, du får hålla några nymfer på den ytan innan du måste börja lägga på yta eftersom minsta yta per individ vid grupphållning inte är 0,84kvm (med reservation för att jag minns fel nu, inloggd via mobilen så jag kan inte kolla upp det nu). I detta fall så skulle alltså en bur med de minsta måtten för nymf räcka (eftersom det går efter den största som du säger) för en nymf och två undulater. Blev det klarare? :)

[CruellaDeVil]
2011-11-04 18:24
0

Har för mig att man får ha sju nymfar i en bur som håller minimimåttet. Det är dock alldeles för litet för så många nymfar tycker jag. Däremot för ett par nymfar och ett par undulater som får vara ute och flyga mycket tycker jag att den kan vara helt ok.