Fel information!
Jag stör mig så väldigt mycket att dom som jobbar på djuraffärer inte har någon aning om vad dom pratar om! Stör mig så himla mycket på att dom säger att man ska ha sandpapper på sittpinnarna och burbottnen osv! Är inte det där lite gammalt?! När hade dom tänkt att läsa på om det dom säljer?! Vet inte hur det är med dom andra djuren som t.ex ahmster och kaniner, men dom har fel med många grejer när det gäller fåglar…
Nån som håller med? Eller kanske har ni mött en som jobbar på djuraffärer och faktiskt är intresserad av djuren där inne?
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Vet kassörskan på ICA vart picknickbogen sitter?
Det är stor skillnad på en butiksförsäljare och butiksförsäljare.
Alla kan inte veta allt, och säger dom att de gör, så är lampan inte tänd.
Mycket gammal information cirkulerar fortfarande, rådet att inte ha sandpinnar är för nytt helt enkelt.
Grejen är att på ica så färeläser inte kassören om var tex picknickbogen sitter och påstår sällan att h*n kan allt men i djuraffärer så utger sig personalen (ofta men inte alltid) för att vara experter, som länken som TS skickade, där står det ju massor om djurets skötsel. Och folk tror (jag vet alla har ju ett eget ansvar och borde ta reda på information själva men så är det tyvärr inte) att de som jobbar i djuraffärer är experter och kan allt -typ. Vilket är väldigt tråkigt eftersom djuren blir lidande.
Sen finns det ju såklart också duktiga och pålästa personer som jobbar i djuraffärer 
TS, skicka ett mail till arken zoo och be dem uppdatera sin information (försök vara trevlig och saklig så lyssnar de nog bättre) du kan ju till exempel referera (länka) till Roslagstulls veterinärklinik, de har mycket information om djurens behov och skötsel, plus att det är ju utbildade veterinärer som skrivit texterna
http://www.djurklinikenroslagstull.se/
Det skulle vara intressant att höra vad de svarar 
Jag missade länken.
Det där har ju inget att göra med om personalen kan något eller ej. (Sen finns det butiker som säger åt sin personal att säga saker. Men det är ägaren som måste ha intresset om det ska bli rätt då.)
Jag hoppas verkligen att du inte hör pesonal säga säga "jag kan allt". Däremot om du frågar om du kan få hjälp om fåglar eller frågar vem som är duktig, så kan du antigen få en som berättar saker som de blivit tillsagda att säga, eller så kan du få en som läst på en del, eller en som faktist har fågel, är intresserad och kan mycket.
Men vill man veta saker och vill djurets bästa, köper man alltid en bok och läser på själv, INNAN man köper det.
#3 Jag har blivit uppmanad innan att köpa sandpapper och dylikt, jag säger såklart inte alla men dom flesta jag har träffat är väldigt okunniga.
#2 Jo jag hade tänkt att göra det men hittar ingen konakt till dem, utan då måste man gå till enskilda butiker i oliak städer vilket känns inte riktigt som deras problem 
Jo nu har jag hittat något! Ska se vad jag kan göra! För tycker dte är viktigt att rätt information till dem som inte riktigt vet och förlitar sig på personalen
Sådär nu har jag skickat till dem och länkat till din sida samt www.veterinaren.nu src="http://burfaglar.ifokus.se/js/lib/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif" alt="Glad" title="Glad" /> Hoppas bara att dom lyssnar för jag tycker det är viktigt som sagt

Det är klart de försöker sälja massa onödiga saker till dig (onödiga saker som t.o.m kan skada djuren i vissa fall), därför litar jag aldrig fullt på folk som säljer saker. De tjänar ju pengar på att ljuga.
#7 Vad bra! Skriv här och berätta vad de svarar! (om de svarar..)
Tja, jag jobbar på djuraffär och arbetar hela tiden för att lära mig mer och ge de råd jag tycker är relevanta. Då jag säljer burar och djur upplyser jag alltid om lagliga måtten och gör mitt bästa för att de som köper djuret ska köpa det som är bäst för dem, vilket också innebär att flockdjur ska ha minst en artfrände.
För mig känns det helt galet att butikspersonal i butiker som säljer djur inte har koll på vad de snackar om. Skillnad i erfarenhet finns ju förstås alltid, men vissa saker är givetvis en bas att kunna. Kan man inte svara på en kunds fråga ber man en annan ur personalen att hjälpa till, eller så tar man reda på det! Huvudsaken är att man aldrig någonsin ljuger.
Till fåglar kan en inköpslista se ut såhär
Bur (lagliga mått)
Bottenströ (träpellets, halm t ex)
Naturgrenar (frågar kunden om man kan ta utifrån är svaret givetvis JA)
Badkar (antingen ett standard eller någon typ av vid skål till gnagare att ställa på botten)
Skålar (om sådana inte medföljer buren)
Vitamintillskott i pulverform
Kalciumtillskott
Fröblandning (ev insektsfoder eller liknande till ex astrilder) Plus ett påpekande om hur viktigt det är med grönfoder!
Vad gäller sandpappersrör har jag försökt få dem ur sortimentet men det är inte lätt då det finns kunder som blir stenförbannade om man inte har det inne… oavsett man säger att fåglarna slipar hela foten och inte bara klorna…
Jag blir också enormt förbannad på såna där sidor där det står felaktigheter. I en butikskedjas info ska det vara korrekt info, tycker jag. Vet att en av sveriges mest kunniga fågelmänniskor för en dialog med en av butikskedjorna för att informationen ska uppdateras.
Om man inte kan fråga fackbutikerna om råd, vem ska man då fråga när man ska handla? samma gäller ju egentligen allting, från våra zoobutiker till byggvaruhandeln.
#10 Kul att du försöker så gott du kan
Ja precis, man kan ju inte skylla allt på dem som säljer utan det är ju oftast köparna som anser att dom behöver sånna, synd att folk ska vara okunniga… Hade det kanske hjälpt med om man istället sålde naturgrenar och satte upp en skylt vid fågelavdelningen att "naturgrenar är bra för deras fötter och sliter ner deras klor på ett naturligt sätt - undvik sandpapper!"
Men jag kan tänka mig att det är svårt att få med sig all personal samt köpa in nya grejer
Såg dock att djuraffärerna hade satt upp mått på lagliga burar till papegojor vilket jag är glad över!
Det gäller ju att dom som tar in produkter att dom bryr sig om djurens välmående, men i dagens samhälle är det väl mer pengar som gäller? Vet inte hur dte ligger till men tycker något borde göras 
Tänk på att även om detta är gammal information, så är den inte äldre än att det finns nyare råd.
Veterinärer, djuraffärer, uppfödare, fodertillverkare, föreningar, böcker, föreläsare, skola m.m. ger sällan samma råd. Nu är det så att det inte finns någonstans, där all uppdaterad information finns sammlad. Man blir helt enkelt själv som djurägare tvungen att leta uppdaterad information.
Som djuraffär slutar man heller inte med en produkt så länge det finns en efterfråga.
Att rekomendera sandrör på alla pinnar och bara sandpapper på botten, finns det nog ingen som gör.
Jag vet inte vem på Arken som skrivit den listan, men troligtvis är det kanske någon som inte har fåglar som sitt största intresse, och därför inte är uppdaterad. Men det är inte personalens fel att det står så.
Vill man som kund ha en väldigt kunnig djuraffär, så får man nog tyvärr börja betala för det. Mitt tips är att om du hittar en butik du tycker är bra, håll fast vid den hårt och handla inte billigare någon annanstans.
#12 Tycker inte någon butik, billig som dyr ska sälja fel saker som plågar djuren direkt. Varför är du så negativ?? Vi försöker ju bara hjälpa dem stackare som sitter där på sina plastpinnar dag ut och dag in med sandpapper under fötterna! Vet att min förra kompis hade det, och man måste väl kunna förlita sig på dom som jobbr med djur tycker jag! Dom utbildar ju sig till att kunna om det dom säljer! Annars borde kraven bli högre och utbildningen bättre
Timanställda, praktikanter och nya, vet inte alltid hur de ska gå till väga. Många gånger blir det fel och det är som annsvarig svårt att hålla 100% koll på.
Det är ju självklart ofantligt fel, och bör som du säger göras något åt.
Där jag jobbade gick djuren i första hand. Men trots många föreläsningar och information från ledningen, så blev det fel då och då.
Att kunna allt i en djuraffär, tar många, många år att lära sig. Basen går snabbare, men basen är otroligt bred. Som ung blir du ofte inte tagen på allvar, och det kan vara svårt att få en äldre i högre grad, att lyssna på de uppdaterade råden som finns.
Jag är negativ ibland (eller ganska ofta), men det beror på att jag ser saker från en annan vinkel, och blir ledsen när jag får höra att jag (tillsammans med de som fortfarande jobbar i djuraffär) blir kallad för "att inte veta vad de pratar om".
Dom som trots allt inte vet vad de pratar om, är inte alla.
Tyvärr såg jag också hur de som är kunder, sällan, väldigt sällan brytt sig om att ens öppna en bok, om det djurslag de tänker köpa. Att säga till kunden att läsa på först, resulterade nästa alltid i arga miner, och sedan när något gick fel väl hemma, så kom alltid komentaren "det sa dom inte i djuraffären".
Annsvaret för ett djur, ligger ALLTID på ägaren, oavsett om du köpt djuret i en djuraffär eller från en uppfödare.
Tillbaka till sandpappret, så är det som jag nämde ett gammalt råd som kommer ligga kvar tills det blir "allmänt känt" att det inte är så bra att ha det på alla plastpinnar i buren, och sammtidigt ge för lite A-vitamin.
Det finns många fåglar med just A-vitaminbrist….
#14 Absolut att det ligger i ägarnas ansvar och att det finns många duktiga och kunniga som jobbar i djuraffärer! Men tyvärr så är folk okunniga, som nästan alla i min familj, och min mamma brukar förlita sig 100 % på djuraffärer vilket också är fel! Alla borde hjälpas åt att skaffa kunskapen, djuraffärer som inte säljer sånt som är skadligt, och djurägare som vet om det djur dom köper. Men information om sandpapper osv brukar inte hittas så lätt tyvärr…
Men som "experter" på djuraffärer så borde det upplysas ändå även fast det blir sura miner
"det är mitt jobb"
"det är mitt jobb" känns lite fel, efter som att det är mitt jobb med nöjda miner. Att skrämma iväg kunden, känns som "inte mitt jobb snart".
Nej, det är klart du har rätt. Man ska alltid upplysa kunden om att vara försiktig med varor de vill ha, men som kan vara onyttiga i längden.
Säger man det bara försiktigt, så är ingen skada skedd. (kunden ska vara glad)
En del kunder skulle säga att "oj va bra att du sa det", andra skulle säga "men varför säljer ni dem då" (med lite arg ton), en del skulle säga "jag vet, men jag är bara hit skickad" och några skulle säga "vi har alltid haft det, och det har alldrig hänt något".
Det är och kommer alltid att vara marknaden, som styr sortimentet.
Men jag håller med dig om att de borde INTE stå i ett skötselråd, efter som att det kan leda till missförstånd.
Skulle butiker sluta sälja saker som kan vara farliga i längden, så skulle det inte finnas några varor kvar i butiken att sälja. Tro mig, jag har hört mycket.
Tex, ta en vanlig tröja med dragkjedja, om fågeln biter på den så kan den bli förgiftad. Det är inget man varnar kunden för när de köper en fågel, men det kan hända. Metalförgiftning på fågel är vanligare än man tror. Man varanar inte heller för att fågeln inte får vara i köket, i ett rum som det finns något nymålat, inte ge träleksaker för flisor kan fastna i krävan, newcastlesjuka om de bor ute, fettlever, elsladdar, djupa vattenfyllda vattenhinkar, m.m.
Att informera om alla farliga saker skulle innebära en bok. Så man väljer att informera om basen istället. I den basen finns saker som kan (om man inte vet något om djur) misstolkas, och då överanvändas och på så sätt skada fågeln.
vitaminer + mineraler tex. om fågeln bara äter frön, så kommer den med stor trolighet dö i förtid. Om fågeln får för mycket vitaminer och mineraler, så kan den bli sjuk. Om den inte får rätt kombination av vissa saker, kan den bli sjuk.
Vissa fåglar måste enligt L80 få sand.
Skålar som inte diskas ordentligt kan bilda dödligt mögel.
För mycket mat och för lite motion, skadar fågeln.
För mycket "godis", skadar fågeln.
Ingen aktivering, skadar fågeln.
Aktivering, kan skada fågeln.
Jag kan fortsätta hela listan ner….
All denna sorts information, kan omöjligt få plats i ett skötselråd enligt L80. Så, längst ner på listan finns en produkt som de flesta struntar i pga att de fått ett skötselråd av djuraffären. Gissa vilken…. ; )
Jag träffade en på zoo i arninge som hade jättemycket egen erfarenhet och han kunde jättemycket om fåglar och hade flera själv men jag har inte varit på så många olika zoo så jag vet inte riktigt. det enda jag vet är att han var jättetrevlig och duktig på det han gjorde. :)
Hoppas att det finns flera som du! (klart att det gör) Låter ju verkligen som att du tar ditt jobb på allvar
Jätte kul att läsa!
Ett enkelt skötselråd till alla fåglar är ungefär samma.
Bur: minst L80, som är lätt att rengöra och med artanpassad gallerstorlek.
Bottenmaterial, beroende på ägare, art och bur tex träflis, spån, papper, toalätt, inget, sand, sandpapper,
Färska och rena pinnar från giftfria träd som placeras rätt i buren.
Foder: Art anpassat (Helsta pellets som grund, men även en del fröer, groddar och grönsaker. Frukt och bär i begränsad mängd.)
Vitaminer beroende på indevid, och grundfoder.
Kraftfoder beroende på säsong och indevid.
UV-ljus.
Artanpassade skålar och fodergömmor som placeras rätt i buren.
Artanpassad vattenskål.
Artanpassat bad eller vattensprayflaska.
Art och indevidanpassade leksaker som placeras rätt i buren.
Åtgärd mot torr luft inne.
Sällskap av människa eller artfrände.
Bra bok om den fågelart du tänker köpa.
Säkerhetsanpassa din bostad.
Telenummer till en bra fågelveterinär samt jourtider.
Årlig hälsoundersökning, där man gör första besöket ganska snart efter inköpet, dock tidigast efter två veckor.
Kanske en försäkring och ett medlemskap i en fågelförening.
Tänk på att förbereda allt INNAN du tar hem din nya vän/vänner.
ps
Att rekomendera kalktillskott, är ett gammalt råd.
#19 Sån information borde man verkligen få 
Tackar, Tackar. : )
Problemet är att det är inte komplett och inte godkänt av L80.
L80 kräver mycket mindre, men vetenskapligt namn.
Den informationen jag skrev, är bara några av de saker jag anser viktiga att nämna muntligt för kunden. Men å andra sidan så får de som köper av uppfödare, eller via blocket inget skriftligt skötselråd alls.
Så jag håller fast vid min första kommentar: "Men vill man veta saker och vill djurets bästa, köper man alltid en bok och läser på själv, INNAN man köper det."
Aj då… att köpa en bok tycker jag känns ganska vanskligt. De böcker som säljs är ju gamla och inte uppdaterade för fem öre. Riktigt dåligt. Plus att många böcker som finns om fågel och smådjur är baserade på en enskild författares åsikter och erfarenheter. Med faktagranskningen är det sämre. Jag har inte läst alla, men en stor del av standardböckerna som brukar säljas i butik.
Tyvärr är det väl det man måste rekommendera eftersom det är ännu vanskligare att leta själv på nätet. På nätet finns det oerhört mycket information, varav stor del felaktig. Där krävs det att man sållar ordentligt och använder sunt förnuft, vilket är mycket svårare för någon som inte redan har erfarenhet.
#19 Intressant att man inte längre rekommenderar kalciumtillskott. Eller menar du verkligen kalktillskott? Kalk behöver de ju inte, det är jag helt med på… men kalcium är ju viktigt t ex för äggproduktionen.
UV-ljus är ju viktigt för just bildandet/upptaget av D-vitamin, som hjälper till med upptaget av kalcium.
Man säger ju att de som använder pellets till vardags inte behöver vare sig vitamin- eller kalciumtillskott eftersom allt redan finns inbakat. Själv använder jag frön och där får man jobba lite hårdare för att få med allt, så att säga.
Jag håller med om att många böcker inte är speciellt bra, och ibland tom felaktiga. Vill man dock ha en bra bok så får man till att börja med vända sig bort från många billiga pocketböcker med mycket bilder, och i stället kanske välja en lite dyrare bok, som kanske en föreninge eller fågelvan person rekomenderar. (Man bör dock välja en bok skriven av en känd fågelperson, och inte en bok som bara är "sammanfattad"). Det finns många böcker på engelska som kan vara värda att läsa.
Min första fågelbok hette "Stora burfågelboken" av Uno Plazikowski. Den fick jag av min far i julklapp ett år, långt innan jag blev "fågelbiten". Den är tryckt 1992, men är fortfarande en väldigt trevlig bok. En av de dyraste böcker jag har i fåelbokshyllan hemma, kostade ca 2000 kr.
Fåglar är i behov av ganska mycket kalk, vissa arter mer än andra. Men väldigt mycket av det man utfodrar, innehåller kalk, tom vattnet. Som du säger behöver kroppen andra saker för att kunna ta upp kalket, och det är antagligen det man man inte innsåg när man kom med rådet att ge extra kalk. På den tiden satt många fågler i ganska mörka lokaler, utan UV-ljus och andra viktiga saker.
Att ge extra kalk kan dock inte bli skadligt för fåglar, efter som att fågeln inte tar upp mer kalk än den behöver. Så det rådet kommer aldrig att bli "gammalt". (Som jag skrev, så missuppfattna nu inte detta.)
Ger man bara frön och vill vara på den säkra sidan, så ska man ge extra kalk. (Till undulater bör ju även jod, finnas med i kosten.)
Jag ska nog dyka längre ner i detta ämne om kalk, när jag får tid.
Oj! Vilket pris det gavs för Stora Burfågelboken! Min kostade runt 400-500 tror jag. Samma upplaga! Jag köpte min själv, runt 1995, då jag, efter några år med bara undulater, började med även dvärggojor, nymfar och rosellor.
Ja, det är väl just det som är problemet. Alla kan ju inte läsa böckerna på engelska och ta till sig alltför krånglig information som man som riktigt fågelintresserad kanske gör. Själv slukar jag det mesta, bara det handlar om fåglar. Tråkigt nog måste ju nya böcker skrivas undan för undan och de flesta som finns är ju inte uppdaterade.
Jag tänker att ett tillskott av kalcium inte är helt fel. Det är ju värre om de inte får i sig tillräckligt. Som här, där jag bor, där vattnet innehåller extremt lite kalcium. Sen krävs det ju saker till det också. Fågeln måste ju kunna ta upp det, som sagt. Annars spelar det ingen roll hur mycket man än ger.
Jag hoppas då att butikerna ser till att uppdatera sin info. Både på hemsidor och på de infoblad som skickas med då fåglar säljs. Tyvärr krävs det ju att någon ordentligt duktig sätter sig ner och tar tag i saken… (Kan tillägga att jag flera gånger förskräckt mig över vissa saker som står om fiskar! T ex att man i nåt infoblad rekommenderar byte av allt vatten osv…)
Ha Ha, nej det var inte den boken som kostade 2000 kr. Jag skriver lite lustigt ibland. Se hur lätt saker kan misstolkas. ; )
Det bästa vore ju om föreningarna kunde skriva några riktigt bra skötselråd, som sjv kunde lägga upp på sin hemsida, och sedan alla kunna ta del av. Men, det är ju inte deras ansvar. Och som sagt, det är inte heller djuraffärernas ansvar att tillhandahålla kompletta skötselråd, utan bara lämna ut det nödvändigaste, och sedan är det meningen att folk ska ta samma ansvar som man gjorde innan, dvs köpa en bok själva.
Ingen är fullärd, men huvudsaken är att ägaren gör sitt bästa, för sitt djur.
(Det finns antagligen många fåglar som sitter ute i landet, vars ägare inte vet att det finns regler ens, då fågeln kanske är så gammal att reglerna inte fanns när de köpte den.)
Det är väldigt lätt att skylla sin okunskap om sitt djur på djuraffärerna, men det är inte djuraffärens fel. Även om djuraffärerna lämnar ut ett skötselråd som är godkännt av L80, så räcker inte det på länga vägar för att ägaren ska kunna ta hand om sitt djur på bästa sätt. Det krävs alltså intresse och engagemang från djurägaren, för att ta hand om ett djur på ett riktigt bra sätt.
"Annsvaret för ett djur, ligger ALLTID på ägaren, oavsett om du köpt djuret i en djuraffär eller från en uppfödare."
#25 Ja jösses! Jag tänkte väl! Blev ju alldeles förstörd! Ja det är ju det där med saker skrivna på nätet! Kan bli totalfel.
Javisst, i en butik som säljer djur ska ju de ansvariga givetvis kunna ge djuren den vård de behöver. Alltså behövs det ett visst kunnande om mat, burskötsel, de vanligaste sjukdomarna osv. Så basråd bör ju kunna ges. Sen får man leva med att alla i en butik inte kan allt. Är det en butik med begränsat antal arter, säg en butik som t ex bara skulle specialisera sig på råttor, skulle det mest troligen vara större kunskap om just dem. För riktigt mycket kunskap om en djurart krävs nästan egen erfarenhet och inte bara det man läst sig till.
Så ja, ansvaret ligger helt klart på djurägaren, som bör ta reda på så mycket som möjligt innan köpet och sedan fortsätta uppdatera sig eftersom. Ingen är ju någonsin fullärd heller. Har man aldrig haft sjuka djur t ex, kan man oftast mindre om det. Hade för övrigt varit ganske skönt om det varit så :P
Men alltså? Tycker ändå djuraffärer ska bli mera utbildade eftersom dom har ju djuren i djuraffärerna från början och om det är sandpapper i deras burar så är det ju itne direkt bra! Visst att alla har eget ansvar men tycker ändå att djuraffärer har minst lika mycket ansvar eller hur?? Dom räknas också som ÄGARE som du redan skriver, dom är ju också ägare? Stort ansvar skall dom också ha vilket dom inte tar åt sig av eller hur?
Jag har nog aldrig sett en djuraffär med bara sandpapper på botten, sandrör runt alla plastpinnar, för lite A-vitamin och inget ansvar om fåglarna blir skadade. Dom är precis lika ansvariga som alla andra ägare, och uppstår det problem är det upp till dem att åtgärda det problemen, precis som alla andra.
Jag vet inte hur många gånger folk ringde och trodde vi skulle hjälpa dem med ett sjukt djur. Dom fick dock alltid samma svar, åk till veterinären. Jag tror bara att många inte tycker att det är värt det, då det skulle kosta för mycket.
Problemet med sår på fötterna har inte bara att göra med om de har haft sandrör och sandpapper, Det finns massor av fler anledningar som kan bidra till det. Om ägaren inte tycker att de behöver kunna mer om djuren än vad som står i skötselråden, så kan det omöjligt vara butiken/uppfödarens fel.
Klart butiken har ansvar, men det finns en gräns för vad ägaren kommer att lyssna/läsa, och det har inget att göra med vart djuret är köpt.
Hur många ägare har ens försökt läsa L80?
Som jag sa förut, så är kunden inte ens villig att köpa en bok. Varför tror du att de här reglerna om skötselråd (basen) ens har uppkommit, jo för att fåglarna ska få en chans att överleva hos sinna okuniga ägare.
Disskutionen om skötselråden är bra eller inte, är egentligen ganska ointressant, efter som att skötselråden bara är en vägledning, inte en garanti för att du som ägare kommer att vara klanderfri i din djurhållning.
Sen att det finns personal i butiker som svarar på frågor dom egentligen inte kan svaret på, kan även det bero på massor av saker. tex att dom har fått lära sig den faktan och tror att det är rätt.
Men samma sak gäller allt annat i hela världen 24/7. Man kan alltid bli bättre och ingen är fullärd. Att en veterinär har sagt en sak, behöver inte alltid vara rätt. Dom ser det hemsaka hela tiden, men missar alla andra gånger.
Annvänder du sandrör och sandpapper på rätt sätt, så tror jag inte att fågeln kommer att ta skada.
#28 Håller helt med.
Självklart finns det butiker som är undermåliga, så är det ju med allt. Ska man bli riktigt petig så beror ju allt alltid på att vi människor är olika. Man lär sig olika saker, man lär sig det man kan av olika personer osv… detta innebär ju att alla har olika erfarenheter. Så egentligen kan det vara basråden som är det allra bästa, eftersom ens egna personliga erfarenheter kan vara "fel" hos någon annan.
Jag har heller aldrig sett en butik med sandpapper på botten…
Vad är egentligen tanken med sandpapper på botten? Räknar man med att fåglarna ska gå runt där och slipa klorna eller? På pinnarna är det ju självklart att det är menat att de ska hålla klorna i trim.
Det där med sandpapper på botten har jag ingen aning om varför man har och tycker det är onödigt. Men tycker ändå att bara ska sluta att sälja det, och folk får gärna klaga men likadant som att jag just nu klagar att det finns? Finns alltid folk som klagar men känner att det finns sandpapper för att djuraffäerna ska tjäna pengar.
fast det som stör mig mest är att arken zoo nu tillexempel upplyser om att detta behövs till din fågel för att den ska må bra, vilket är så fel…
Har dock inte fått något svar och jag lär ju inte heller 
Om du nu tycker att folk med ansvar borde ha bättre utbildning, så kan du ju börja med att klaga på de som jobbar för SJV. Det ÄR trots allt deras regler som i grund skapar dessa "problem".
Du lär knappast få svar på en Lördag.
Fåglar ska inte ha för långa klor, då dom kan skada sig då.
Sandpapper ligger kvar på botten av buren trots att fågeln flaxar, vissa tycker att det blir lättskött så. Viss slitage av klor.
Snadrör slipar klorna och näbben. (Går bra att sättas upp och ner, med skarven uppåt, så att slipytan är där klorna är, och det finns inget "skarpt" material mot fötterna.) Naturgrenar hjälper till att slipa klorna, men många tycker att det är jobbigt att gå ut och klippa några nya grenar.
Överviktiga fåglar, och felutfodrade fåglar, har större risk att få problem med fötterna. Felutfodrade fåglar kan även få snabbväxande klor och näbb.
Många väljer den enkla vägen att sätta in flera sandrör, i stället för att gå till den dyra veterinären, och då blir det problem.
Moment 22
Så tipset är att göra en årlig hälsoundersökning på sinna djur. Speciellt efter som att djuren inte kan säga hur de mår, och ägaren inte alltid vet vad de ska titta efter.
För att förtydliga.
Man annvänder de i förebyggande vård. När det är ett problem, så går man inte till djuraffären, man går till veterinären. (Man börjar inte borsta tändrena efter det att man har fått hål, man går till tandläkaren.)
Djuaffärerna säljer inga botemedel.
En sak till, små burar kan bidra till fettma, som i sin tur kan skapa problem för fåglarnas fötter.
Mhm? Förstår inte riktigt vad du vill ha fram? Du säger att sandpapper inte är okej men ändå gör du det och att jag i stort sätt inte alls skall klaga eller lägga mig i, i deras business?
jag snackar om SANDPAPPER och inte nå jäkla fetma eller något annat! jag vill ha bort ett problem av många, man måste väl börja någonstans eller hur???
Tänke om jag kanske hade fått något igår?
Kul med människor som bara kollar på och inte försöker fixa ett problem, ett av många som sagt.
Du kanske inte ser problem med att djuraffärer säljer och rekommenderar det men jag gör iaf.
djuraffärer skall kunan det djur dom säljer, vad som behövs och vad som är dåligt för djuret? man måste inte vara någon djurveterinär för att kunna det eller? Det hör till deras jobb, annars kan dom byta till ICA.
(Man börjar inte borsta tändrena efter det att man har fått hål, man går till tandläkaren.)
Absolut att man ska, annars kan det bli större och kan förvärras. Man slutar inte heller borsta tänderna efter att man har fått hål.
Jag tror att vi går om varandra här. Jag tycker att man ska vara försiktig att rekomendera saker i ett skriftligt skötselrå, då det kan misstolkas av en som inte kan nånting om djuret. Muntligt är en annan sak. MEN saker man säger muntligt fastnar inte alltid hos kunden, efter som att det blir väldigt mycket att gå igen.
Man bör allts redan vara påläst när man kommer till djuraffären, och vill köpa ett djur. Det säger sig själv egentligen. Tänk om killen som sålde bilen, var den som skulle berätta om alla trafikregler regler, även om du fick dom skriftligt, så skulle det bli problem.
Klart sandpapper kan vara ett problem, med det blir det inte av sig själv.
Som jag sa, så skulle det inte finnas några varor kvar i en butik, om man tog bort allt som kunde vara farligt. Choklad är ju inte så nyttigt om man bara åt det, så det är bäst att vi säger det till alla kunder. Hur tror du folk skulle tycka att det känns, om de som satt i kassan, alltid berättade för kunden att man inte ska äta så mycket choklad.
Jag går till överdrift nu, jag vet. Och gämmförelsena blir inte speciellt bättre. Ni blir alltså tvugna att läsa mellan raderna, inte misstolka det som står i skrift.
Man behöver inte vara en veterinär att kunna förklara grunden i djurskötseln. Det är ju precis det vi båda sitter och säger. Vi tycker samma om sandpapper och sandrör. Skillnade är att jag vet, varför sandpapper kan vara ett problem (precis som att det mesta andra varaorna kan det) medans du tror att bara för att det kan vara ett problem, så måste kunden bli upplyst om det.
Och du har skälvklart rätt i det, men åter igen, världen funkar inte så. Det finns alltid tillfällen som går en förbi, utan att man hinner förklara allt om allt. Eller att tom en kolega som man förklarat saker för, missar att säga saker.
En djuraffärs syfte är att tjäna pengar, självklart, annars skulle det inte finnas djuraffärer. Ingen djuraffär vill dock medvetet lura en kund, så att denne sedan känner sig blåst, för då kommer inte kunden tillbaka. Ganska självklart. En djuraffär tillhandahåller varor, hur kunden sedan annvänder de, är upp till den. (låter dumt, men är hur världen fungerar) Om du frågar den i butiken som är fågelintresserad, om hjälp med dessa varor, så kan du säkerligen få jättebra hjälp. Men om du frågar den som är hundavdelnings ansvarig, om saker om fåglar, så kommer den kanske bara kunna hjälpa dig med basen, och inte något fördjupat.
Få av dem som jobbar i butik är experter, och det kommer alltid nya råd och rön, som man som anställd i en djuraffär måste hitta. Vissa håller sig väldigt uppdaterade, medans andra inte gör det. Det tar ortoligt mycke mer tid att fördjupa sig i alla nya råd och rön, än vad många förstår.
Så nu är vi nere på varje enskilld anställd i olika kjedjors butiker. Så, du som djurägare kanske till slut hinner ikapp de anställa i din djurkunskap, och då är de helt plötsligt dåliga i dinna ögon. Logiskt. Då får du väll finna en ny butiksförsäljare som du kan få ut mera av, än den förra.
Tillbaka till sandpapper och sandrör. De som bara har sandrör, har troligtvis bara plastpinnar eller rundstavar som sandrören passar på. Den absolut enda formen/tjockleken på pinnarna, kommer att göra så att fågeln endast belastar exakt samma parti av foten hela tiden, vilket kan göra så att tryckskador uppkommer. Åter igen, så är det inte sandpappret som är boven, utan det kan även vara själva pinnen i grunden som är orsaken. Kunden har alltså inte orkat läsa en enda fåglebok, och inte orkat gå ut och klippa naturgrenar. Jag tor inte att det finns en enda ny fågelbok idag (bortsett från de sammanfattade) som inte tar upp vikten av naturgrenar.
Köp en bok och gå hem och läs, INNAN du skaffar djur.
Svar nu från arken zoo:
Hej Elin!
Tack för ditt engagemang och även visade intresse för Arken Zoo! Vi har en "expertpanel" i vår kedja som heter Djurrådet. Jag har sänt dina kommentarer till dem. Det är 4 personer/representanter från vårt butiksled som sitter i denna panel. Du kommer inom kort att få en respons från dem. Tack åter igen. MVH// **Ewa
**
Dom tvår zoo butikerna jag besköer o köper det mesta av mina grejer. Både till fåglar, fiskar o katter har stor kunskap om djuren o det dom säljer. Dom kan ju naturligtvis inte allt, men ber en vänta så att dom kan kolla upp.
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Hej Elin
Härligt att du tar dig tid att kommentera informationen vi ger på vår centrala hemsida -det uppskattar vi mycket! Just nu är den under uppdatering för att våra senaste skötselråd -de som redan finns ute i butikerna ska ligga på hemsidan. Så informationen nedan till dig är baserad på den nya information som kommer ut inom kort. Det finns alltid flera vägar att gå till god skötsel av sina djur och många vinklingar kring vad som är bra eller mindre bra. Så här står det i den nya infobladstexten;
"Täck botten med Fågelsand, Sandpapper, Papperspellets, Alspån eller Pet All Pine."
**Sandpapper på botten till t.ex. en undulat sliter och skadar inte deras fötter. Sandpapper är ett traditionellt bottenmaterial som idag används allt mindre -men uppskattas av många äldre som inte riktigt klarar av att lyfta omkring burarna nufrötiden med de burmått som gäller. Då kan det vara ett sätt för dem att hålla hög hygien och få buren lättstädad.
**Tidningspapper kan, trycksvärta är inte giftigt nuförtiden, men större mängder trycksvärta kan ge diarré vilket vi inte vill uppmana till.
**Sågspån alternativ kutterspån dammar alltid en del vilket kan irritera luftvägarna på fåglarna -därför rekommenderar vi hellre t.ex. alspån eller pets all pine som fyller samam funktion men som är helt dammfritt!
**Ja, om en fågel börjar få olater att äta av sanden -om det används som bottenmaterial kan det leda till sandinpackning, detta informeras också kunden om vid genomgången vid djurköpet då bottenmaterial väljs. Men har av utrymmesskäl inte fått plats i infobladet som delges vid djurköp. Då en fågel inte äter av sanden fungerar den som bottenmaterial under förutsättning att god hygien uppräthålls -så som vid alla sorters bottenmaterial.
"Sittpinnarna bör vara av olika material som trä och rep med olika tjocklek som tränar fötterna. Betong- eller pimpstenspinnar sliter ner näbb och klor utan att skada fötterna."
**Där står ju klart och tydligt en uppmaning till bl.a. naturgrenar precis som du skrev. Däremot är det så att för en fågel, som kanske inte får lämna sin bur, är det inte säkert att endast naturgrenar räcker till för att slita ner klorna tillräckligt. Betongpinnar och pimpstenspinnar har en mjuk yta för fötterna så de inte skadas -då till skillnad från sandpappers"överdragen", därav rekommendationen av dem och borttagande av rekommendationer av sandrör som tidigare traditionellt använts -Lyckligtvis utvecklas marknaden och dess produkter så vi kan ta allt bättre hand om djuren!
Om du har några fler frågeställningar eller vill att vi informerar dig när hemsidans information är uppdaterad och klar hör bara av dig till oss igen!
MVH Anna Hedhman
projektledare för Djurgruppen inom ArkenZoo.