Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 2628 ggr
monsterblom
0

sand på botten

Jag hade tänkt göra om botten i fågelns bur och funderar på att göra en sandbotten. MEN, kan man ha sandbotten till en nymfkakadua?
Är det någon speciell sort man borde ha?

Tack på förhand

/Michelle

jippiiii
0

Jag tycker personligen att det är fräschare med tidningspapper eftersom att man kan byta det varje dag Flört

monsterblom
0

jo, men botten är ganska stor. det krävs 6 uppslagna tidningar varje gång. tidningarna går åt fortare än vad jag skaffar hem. så jag tänkte att sand + en spade borde kanske funka.

monsterblom
0

En annan sak som slog mig var, kan man ha sågspån i botten till fågeln? är ju billigare att byta än sand, och då kan man byta lika ofta som med tidningspapper.

jippiiii
0

Ja det tror jag absolut att man kan ha! frågan är dock om det flyger ur buren varje gång fågeln flaxar?

monsterblom
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

har skydd ca 30 uppåt, och det hon nu får utanför kan jag dammsuga ;)
Golvytan är ca 50x110. så jag hoppas att hon inte ehöver gå längst kanten och vifta med vingarna :)

Sweelin
0

Har för mig att sand är dåligt, att dom äter det och det fastnar typ :O Dåligt!

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

LeeKnow
0

6# Ja är inte så bra med fåglar da, men är inte sand bara bra för fåglar ? Tror jag  läst det nånstans   Klaga inte bara Glad

drutten2
0

Nja de har ju kommit fram till att sand inte är så bra, då det samlas i kräven och det kan bli stopp.

Papegojfåglar alltså.

Jag har en bur med golvyta 120x70 och det funkar alldeles utmärkt med tidningar.

Ett annat tips är spån, vanliga kutterspån eller Al-spån de använder jag mig av ibland.Glad

StuteriSolo
0

man kan använda trä- eller papperspellets också, det skräpar inte lika mycket som spån Skrattande

monsterblom
0

Det vart spån i botten. Blir ljust och fint. Fågeln tycker om att spatsera på botten också. Men då han klättrar upp på gallret i stället för att flyga så har inget kommit utanför ännu. Köper stora hästbalar med spån så det blir inte så dyrt heller. Då kan man byta allt varje vecka utan problem. :)

Sweelin
0

Kul att höra Skrattande

Va lycklig och gör andra lyckliga<3