Aggressiv gentemot ägare?
Har läst en del om att lessons kan bli aggressiv mot sin partner, och framförallt under häckningssäsong. Gäller det även gentemot ägare? Om ägaren nu är partners.
Ja, det tror jag nog att de kan bli ^^ Hormoner kan mycket väl skapa rejäla beteendeförändringar, och dessa förändringar måste inte vara bundna till en så specifik sak som en partner. Tänk dig själv en människa i tonåren, allt kan råka illa ut då; föräldrar, inredning, kompisar eller matrester ;)
Olika individer påverkas sedan givetvis olika av det, det måste inte bli en katastrof att ha med fågeln att göra. Men en felpräglad och sexuelt inkompetent fågel kan mycket väl bli ett problem, även om en lesson är en liten krabat som inte kan ställa till med samma skada som en albakakadua.
Paulina
Okej, tack.
Är det någon skillnad mellan könen? Har hanar lättare för det?
Hade kakarikisar, en hona och en hande. När hanen blev könsmogen (utan hona) blev han knäpp. Inte aggressiv jämt, men så fort händer kom in i synfältet blev det är jäkla liv. Och det gick aldrig riktigt över.
Jag vet faktiskt inte hur könsskillnaden är på de små rent beteendemässigt ^^ Kan inte dra mig till minnes att jag hört något om det heller. Bland många fåglar så skiljer beteendet inte jättemycket mellan könen, kanske är så fallet även för sparvgojan?
Rent utseendemässigt så finns det skillnader mellan könen, hanarna ska ha ett skarpare blått band bakom örat/mot nacken och ryggen ska vara mörkblå (honans är grön). Hanarna ska även ha ett blått band på vingarna tror jag. Men det finns ju en del färgmutationer som gör att det kan vara lite svårare att se denna skillnad mellan dem..
Paulina