Svårt val..
Jag har en kompis som överväger att skaffa ett par burfåglar.
Jag måste erkänna att jag själv blev lite eld och lågor då jag hörde detta då jag saknar att ha fåglar (kan ej ha pga katter och begränsat med tid). Då jag har viss erfarenhet och intresse så vill jag gärna stödja henne, agera fågelvakt osv.
Problemet och anledningen till att jag inte kunde ha kvar mina nymfar är att jag pga hörselskada är väldigt ljudkänslig. Även hon är lite känslig för höga ljud. Därför funderar jag över vissa arter som jag själv inte har någon erfarenhet av, men som jag läst ska vara mer tystlåtna än de flesta andra arter.
De sorter jag läser om nu är bourkes parakit, katarinaparakit, lessons sparvpapegoja och kanske gulpannad kakariki. Eller varför inte kungsparakit? Det är ju så svårt att välja baserat enbart på text och bild…
Naturligt vis är det extra roligt om arten har lätt för att bli tam, speciellt eftersom min kompis är hemma mycket och de därför skulle kunna få flyga fritt under en stor del av dygnet.
Är den vacker är det en bonus (fast det finns väll igentligen inga "fula" fåglar).
Skulle gärna höra ifrån er med erfarenhet av dessa, eller kanske andra passande arter. För- nackdelar?
här kan du läsa alla dom fåglar du skrev + många andra fåglar: http://www.stjarnas.com/Burfaglar.asp det står bl.a hur stor bur dom behöver, vad dom äter. m.m

Tack för tipset! Har lusläst sidan, men det jag sknar är fortfarande personliga erfarenheter. Det är ett stort val att göra med bara en källa att utgå ifrån.

Jag har rödpannade kakariki och hörselskada 
de är sammanlagt 7 stycken, varav 4 ungar på 3 månader
Tycker detta fungerar kanonbra, de har inga gälla ljud och "kacklar"
bara nån gång då och då men ändå med behagligt ljud, tycker jag.
När jag kommer hem från jobbet så vill jag "vila" öron/huvud ett tag
och det fungerar med dessa 
Dock är de INTE ensamfågel alls, de skulle inte må bra då de är så otroligt sociala och det är sällsynt att en människa kan umgås med dem så mycket att det kompenserar en fågelvän/artfrände och då räcker inte några timmar på em/kväll alls. De är också ute halva dagarna och bor i en voljär på 2x2x1 m.
Är inte direkt tama men är det ändå för att de är så otroligt nyfikna
Vill jag ha in dem i voljären, så är det bara att locka med lite frukt så kommer de som skott, även sätter sig på handen så är det bara att "lyfta" in dem
att gå in i voljären innebär att ha iallafall 5 stycken på sig överallt, allt för att undersöka och stå i centrum för nya saker 
Då vad göller ljud är min erfarenhet att det går utmärkt med kakariki,
dock då inte som ensamfågel bara…

Tack för svaret! De låter verkligen jättegoa:)
Det enda är att hon ska ha dem inne i huset så därför är det bara aktuellt med ett par. Räcker det med två av dessa för att de ska trivas?

Ja, det tycker jag allt att det gör
när jag tänker på alla ensamfåglar som finns så är det jättekul om hon kunde köpa 2. De sysselsätter varann med allt av vad de behöver 
Jag hade 2 först, men dessa fick 4 ungar och så fick jag ta hand om en ensam omplacering, därför blev de så många "hux flux"
Jag har mina i en 2:a och det går utmärkt, mycket tack vare att de är som de är
men absolut - köper hon 2 så blir det 2 glada fåglar 

Får se vad hon väljer, tycke och smak gör ju sitt till. Men jag ska vidarebefodra allt jag får reda på!

har haft Katarinaparakiter, det är oerhört trevliga, tystlåtna fåglar som gillar att klättra mycket, våra sprang hellre på pinnarna och burbotten än flög trots en stor bur.