Utomhus?! hjälp
Om man ska ha sina fåglar utomhus hela vintern, räcker det med värmelampa och vindskydd i huset eller måste det vara isolerat?
Funkar gräs som bottenmaterial eller blir det besvärligt o rengöra?
Bourkesparakiter
Har du tänkt att ha ett inomhusutrymme och koppla på en utevoljär för fåglarna (eller liknande)? Jag har ingen egen erfarenhet av att hålla fåglar ute året runt, men om jag skulle ge mig på den delen så skulle jag nog ha ett isolerat inomhusutrymme och en värmepunkt dessutom. Då får de ju dessutom skydd för väder och vind, men det är ju viktigt att de kan komma undan vädret om de vill. Inomhusutrymmet bör ju uppfylla de vanliga burmåtten, det kan ju vara så att man behöver stänga för så att de inte kan flyga ut i sin voljär om vädret är extra dåligt eller om de blir sjuka tex. Eller om de helt enkelt inte vill ut, då ska de inte behöva sitta inklämda som sillar i en burk för den sakens skull ;)
Paulina
Tanken är att dem ska ha en voljär och i den voljären ska där vara ett "hus" till dem med en värmelampa i. Allt finns då innanför buren, inget påkopplat.
Tråkigt här inte riktigt finns rätt folk, var kan jag vända mig?
Okej. Men som sagt, inomhusutrymmet bör vara större än att de precis får plats så att de inte "tvingas" att vara ute om de inte vill/kan. Har du fåglar som kanske inte går jätteväl ihop kan det vara en bra ide med flera ingångar så att en inte får för sig att sitta inne och vakta ingången så att en stackare blir kvar ute längre än den vill.
Det bör inte vara för varmt inne i huset, då blir skillnaden mellan inne och ute för stor och det ska de inte må bra av vad jag förstått. Däremot så ska ju inomhusutrymmet vara över nollgradigt, men kanske inte mycket över.
Du kan behöva ge en lite fetare kost (fröer är ofta feta) vilket ger lite mer energi då det kostar massor av energi att hålla värmen när det är kallt. De bör vänjas succesivt vid att vara ute så att de kan sätta en tjockare dräkt, alltså inte sättas ut i oktober, det blir en för stor chock för dem ;)
Grova pinnar rekommenderas av många, det gör att fågelfoten blir mer "plan" vilket gör att den täcks bättre av fjädrarna när fågeln sitter jämfört med en smal pinne som foten når runt. Detta för att förhindra kylskador på tår.
"Rätt folk"? Menar du folk som är experter på just utomhushållning av parakiter så kan det finnas, man får dock ge det lite tid. Eller så beger du dig utanför iFokus och söker info på andra forum/sajter.
Paulina
Och ett till tips; en sluss in i voljären kan vara en bra idé så att de inte råkar flyga ut när du ska in och ut ur den. Alltför många har förlorat fåglar på det sättet :(
Paulina
Tack för era tips
Jag har en annan fundering kring det här med att hålla fåglar ute året om. Om dom nu bor i en voljär med tillgång till ett något uppvärmt hus. Kan man fortfarande ta med dem inomhus där man själv bor för att kunna umgås och aktiviera dem? Eller kommer det bli för stor temperaturskillnad? Jag bor i skåne så vi har inga extrema vintrar direkt.
Jag vet ärligt talat inte. Läst en forumpost (svensk) där någon hävdade att 10 grader (eller var det 15?) skillnad var det maximala som de klarade av. Människan skrev inte mer än så så jag kan inte avgöra hur välgrundat den siffran var.
En annan artikel menade att temperaturen inte får ändras mer än 10-15 grader under en 24timmars period då det stressar fågeln och kan ge dem problem att hantera temperaturen (hypotermi/värmeslag). Men jag tror att de anger gradskillnaden i farenheit, vilket gör att det inte är jämförbart med 10-15 grader celsius.
Även fler ställen nämner 10-15 grader farenheit som maximal skillnad som de klarar av. Vet ärligt talat inte vart det kommer ifrån och det råder uppenbarligen delade meningar om de klarar minusgrader över huvud taget. En del menar att de dör omedelbart/blir ofrånkomligt sjuka, andra att det går super bara man gör det rätt.
Paulina

Sen kan jag tänka mig att luftfuktighet påverkar också ?
"normalt" väder med 12 grader eller 12 grader och ihållande regn, kan bli rätt rått - även om temperaturen är densamma
måste ju påverka fåglarna också? Visssa fåglar är väl rätt känsliga om alltför hög luftfuktighet? Just bourkes vet jag inte, men har för mig att kakarikina inte vill ha alltför fuktigt
Mina har levt ute i 2 år innan jag fick dem, så dem är nog ganska tåliga och vana vid diverse väder i skåne.
Vi har gjort upp en plan nu, tackar för era svar
#9 Jag skulle oroa mig mer för låg luftfuktighet, iaf vintertid. VIsst finns det fåglar som kommer från rätt torra klimat (som är torra året om) men överlag så är väl torr luft ett vanligare problem. En del veterinärer rekomenderar ju luftfuktare inomhus just pga. torr luft. Men när de blir sådär rått så är det väl risk att fågeln blir kall. Har den då ett bra inomhusutrymme så kan den ju gå in och värma sig och torka upp lite.
Paulina

Citat:
Ett större problem än kylan är däremot fukten som vi har här i sverige, hög luftfuktighet i kombination med svalare temp kan vara dödande redan vid 16.17 grader för vissa arter
Det var det jag hade i minnet men det är inte hela stycket 
kommer från en gammal tråd här på iFokus om samma fråga som var intressant att läsa och med många bra tips bitvis i tråden:
http://burfaglar.ifokus.se/discussions/4d99a9c0d4ebea3ab0000e80-ha-fageln-ute
#12 Justja, den trådenhade jag glömt bort! Bra att du hittade den, den kan säkerligen vara av nytta :)
Paulina