Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 7675 ggr
Miirah
2

Praktrosella hjälp!

Hej!

Jag har planer om att skaffa en praktrosella, och jag var och tittade på en för någon dag sedan.

Som jag läst på internet så står det att praktrosellor ska vara 2st, och inte bara en, som denna var. Så nu kommer lite frågor.

* Är det ett MÅSTE att jag ska skaffa en till praktrosella?

* Jag har förstått att de äter undulatblandning fast med utan solrosfrön, men finns det någon speciell ni rekommenderar?

* Vad för mer mat ska de ha?

* Läste att de äter en del frukt också? Hur ofta och hur mycket ger ni era rosellor isåfall?

* Praktrosellor, Är de lätta att få tama?

Skulle vara JÄTTEROLIGT om ni ville svara och hjälpa mig med detta, även om ni kan visa bilder på era rosellor och burar och även ge lite tips och information om vilka leksaker man kan ha för rosellan Oskyldig

Tack!

jasjo47
0

HEJ DU!!! jag har två praktrosellor jag ej kan ha kvar! men om du nu bor i lägenhet passat det inte bra… för jag måste skänka dem pga att grannarna klagar för att dem skriker såååå mycket!! :(

jag är ny på sidan och undrar om du bor i närheten av partille/göteborg! för jag bor ju i partille och vet inte hur jag kollar var du bor någonsans!!! :D

mvh

//jasmine

Miirah
0

Vet att man inte ska prata "annonsering" just här, då måste man nog annonsera ut. MEN FÖR DET, Ni som sköter hand om fokus, jag behöver lite hjälp med dessa frågor, så snälla, ta ej bort tråden Skrattande

Jag bor i Linköping. Så det blir ju en bit!

Men ska rosellor leva två och två eller går det bra med en?

jasjo47, har du www.zoonen.com? Eller har du bilder eller så?

Mvh!

[marizia]
0

jag skriver fråm min kompis ''fokus'' men jag har zoonen.. men jag tror inte att det går bra om du bor i linköping.. pga att inte stressa fåglarna fårmycket! :( men jag kommer inte att sära på dem… :D

mvh

ps: jag heter jasjo47 på zoonen med! :D

mvh

Sweelin
1

Nej dom är itne lätta att få handtama, ytterst ovanligt har jag läst

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Ph77
0

Jag har haft praktrosellor och pennantsrosellor sedan 80-talet.

De är de mest fantastiska fåglarna man kan ha. De kan leva ensamma, i par eller i flock. Om du har den ensam så är det lättare att få den tam och du kan sedan köpa en till och då blir den lättare tam också.

De har ju ett väldigt mjukt läte och är mycket tystare än någon annan sort jag haft.

De kan lära sig att härma ljud, vissla & prata.

De är badande fåglar (de föredrar inte dusch) mina fåglar badar i ett fat med vatten varje morgon.

De är individer så alla har olika smak, på vintern får mina vanlig sallad, gurka, morot o annat grönt som vi själva äter. Äpple,päron osv

Mina har alltid naturgrenar i buren som de kan gnaga och klättra i.

Jag brukar ge olika fröer då ser man vad de gillar. Alla sorter går bra parakit, undulat eller papegojblandning. Variera.

På sommaren kan de ju få mycket mer grönt direkt från trädgården och det uppskattas verkligen.

Ja det var några tips iallafall ;-)

ph77

Aviendha
0

Fåglar är flockdjur och jag ser inte en enda vettig anledning till att man ska hålla dem ensamma. Det är extremt stressande för en fågel, dessutom en som inte i första hand tyr sig til människor, att vara själv. Dessutom så berövar man dem möjligheten till ett socialt liv. Jämför det med att aldrig få träffa eller prata med en annan människa för resten av ditt liv. en fågelkompis innebär även en sysselsättning, de har varandra att pyssla med. Givetvis så ska man ha leksaker och berikning till sitt djur även om det finns artfränder, men man kan aldrig ersätta en artfrände med en leksak (eller en människa för den delen). Så gör din kommande fågel den största tjänsten du kan - ge den en vän.

Ph77
0

Obs! Du ska inte ha fler hanar än honor, de slåss nämligen med varandra tills en av dem dör vilket alltid sker förr eller senare…

ph77

Rottismix
0

Blir mer än förundrad när jag läser svaren här (inte alla).

Först att Rosellor som skriker såååå högt att grannarna klagat, mkt märkligt. Har själv bla två Praktrosellor o deras ljud är ytterst behagligt samt många ggr vackert.

Sen ett svar fr. en som haft fåglar i 30 år o påstår att de kan leva ensamma, visst de KAN, men SKA inte göra det.

Det är sedan en längre tid tillbaka inte tillåtet att enbart ha en fågel, det ska alltid vara minst två just för att de är flockdjur. Vi kan aldrig ge samma stimulans som en artfrände.

Frukt o grönt ska serveras varje dag, men med variation. Det är mkt viktigt att de får även annat än enbart fröblandning. Många burfåglar avlider pga skrumplever, njursvikt och/eller fetma. Detta pga att folk enbart ger sina fåglar fröer o många ggr fröer av dålig kvalitet (dåligt näringsvärde).

Dessutom kan man med fördel ge vitamintillskott (ej vattenlösligt, då vatten m. vitaminer i blir otjänligt på endast några timmar, speciellt sommartid!!) Kalk o mineraler är även det nödvändigt.

Fröblandningen ska vara av god kvalitet o dofta gott när man öppnar förpackningen. Dessa fröblandningar hittar man i zoo/djuraffärer.

Blandningarna som säljs i lismdelsbutiker doftar sällan något överhuvudtaget o kvaliteten på dessa fröer är sämre än de man får betala mer för i specialbutik.

Mina Rosellor duschas dagligen med duschflaska, de vill inte bada själva (tyvärr). Eftersom vår miljö är torr för dessa tropiska fåglar (gäller alla fåglar) är det viktigt att de duschas ifall de inte badar själva. De ska ju normalt leva i en fuktigare miljö. Något att tänka x-tra på om man bor i lägenhet (som ofta har torr luft) o fåglarna aldrig får komma ut. Men gäller självklart även om man bor i villa o kan ha sina fåglar ute sommartid. Ful fjäderdräkt, plockning kan i många fall bero på för torrt klimat.

Att sedan fåglarna skulle bli stressade av att transporteras en längre sträcka ger jag inget alls för. Man transporterar sina fåglar i speciella transportburar (specislbyggda för fågel). Dessa transportburar är mkt. låga o fåglarna kan inte flaxa omkring o skada sig. Man lägger in frön på botten o sätter fast vattenskål. I vattenskålen lägger man i tex hushållspapper o häller i vatten. Papper för att vattnet inte ska skvimpa över. Senaste transporten jag gjorde var lite över 10 mil, fåglarna var inte bilvana. De var inte minsta upprörda. Vi stannade en gång o rastade då började fåglarna att kvittra. Så tar man det lugnt o har lämplig bur (alltså ej stort), så håller de sig relativt lugna. De känner sig tryggare i liten bur än i en stor nätbur som kanske skramlar o vickar.

Leksaker; det finns oändliga variationer av leksaker i zoobutikerna. Köp helst de av trä en del har färggranna rep/tofsar på. Div. plastleksaker kallar jag själv för "smäck", inget jag skulle hänga in i våra burar/voljärer. Du kan även spara tomma toarullar, hushållsrullar. Bind ett rep (av bommull eller hampa, ej nylon eller plast) runt rullarna o knyt fast i burtaket eller häng i en sittgren tex. Div små kartonger kan du hänga in, göm gärna godis i det kan du göra även i toa/hush.rullar.  Ett klätterträd uppskattas mkt o använd helst enbart naturgrenar/pinnar som sittpinnar. Detta för att inte deras fötter ska bli förstörda. De behöver variationen o naturgrenar är ju inte jämna. Dessutom kan de roa sig med att knapra på naturgrenar, det är mkt uppskattat. Använd absolut aldrig de burpinnar av plast som jag sett i en del butiker, de är inte bra för fötterna.

Kom ihåg att det finns lagstadgade mått på hur liten en bur får vara och att buren alltid får vara större =)). Det är även ganska så enkelt att själv bygga en bur och/eller voljär. Använd dock inte impregnerat virke då det är giftigt. Om nätet är galvaniserat ska det vara varmgalvaniserat. Många nät (de här näten som oftast har fyrkantiga rutor) innehåller zink. Zink är en metall som snabbt förgiftar fåglar. Men om nätet är varmglvaniserat så är det inte farligt.

mvh