Tystlåtna fåglar
Hej Hej.
Jag skrev i mitt förra inläg att jag var sugen på att ha tystlåtna fåglar och nu när jag vet att det finns det och att det finns folk som har fåglar fast de är ljudkänsliga. Nu blev jag sugen på att skaffa fåglar på riktigt, men jag vet inte så mycket om fåglar. Jag har haft en fågel tidigare och det var en nymfparakit. Ljud nivån var dock för hög på min lila Leonardo :) Så jag sålde honom.
Jag skulle vilja veta vilka finkar som pasar ihop med varandra, och om det finns några finkar med lägre ljudnivå. Jag vill också veta om kanariefåglar blir irreterande med tiden. Kan man ha finkar och duvor tillsamas? Går det att ha papegojfåglar tillsamans med dom också? Jag var i en djuraffär igår där dom hade 3st kakariki fåglar, och de hade ett jätte behagligtlätte :) Eller kan även de dra igång ordentligt? Har även hört att katarinaparakiter är tystlåtna?
Hur stor ska buren vara i måtten om jag ska ha typ 5par fåglar i den? Det kommer att vara en inomhus voljär då jag bor i lägenhet :) Här planeras det i massor :)
Hällsningar
Hej!
Mitt förslag är att inte köpa från djuraffär om du vill få fågeln tam lättare.
Jag skrev ju om just Katarinaparakiter i ditt förra inlägg och de håller jag fast vid, har hört från vissa att kakariki kan bli lite högjudda men jag vet tyvärr inget om dem så mycket av egen erfarenhet. Men som sagt Katarinaparakiter är tystlåtna och skräpar inte ner mycket och har ett mjukt gurglande läte. Burmåtten (minimum) för en katarinaparakit är
cirka 65 cm lång och 70-75 cm hög.
Mvh Amalia.
Hej Hej
Jo du skrev om katarinaparakiter och det blir nog sådana istället för kakariki om det är som du säger. Har kollat upp dom nu och dom är jättevackra. Ser nästan ut som en blanding ac duva och papegoja :) Är dock jätte vackra ;)
Om du vill så vet jag en upfödare i uppsala och en annan som jag har mejladdresserna till och den i uppsala har två ungar kvar i holken men en av dem har jag tingat så då finns det tekniskt sett en kvar men den andra uppfödaren vet jag ska försöka få en kull i höst. Om du skulle vara intresserad av katrinaparakiter. 
Mvh Amalia.
Jag har haft kakrikisar, och tyckte väl inte att det var så värst tysta. Men det var inga höga piplätten och mer som ett kuttrande i samtalston.
Meyers sägs vara relativt tysta av sig..
Ang finkar så har jag sebrafinkar, måsfinkar och bältfink.
Av dessa tycker jag bältfink har ett behagligt läte de hörs knappt. De som tjattrar mest men ändå på behaglig nivå är sebrafinkarna de låter mest som tut tut..
Jag är ljudkänslig..
Bilden visar min bältfink
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Lite ot, meen vilken fiin bild!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har kakariki, gröna rödpannade, samt 4 ungar på 6 veckor
Totalt 7 stycken
och de låter just inget (jag låter mer :))
Ena hannen "skrattar" lite när jag kommer hem, sen är det bara lite kutter
som inte ens hörs till rummet bredvid för det mesta
De trivs dock bäst i att vara minst 2, gärna fler - med det är perfekta fåglar för mig just för att de är såpass tysta - men ändå så nyfikna och aktiva