Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 6701 ggr
Skubahupa
0

Hjälp Nymfparakit!

Hejsan, nu är det såhär att jag införskaffade mig 2st Nymfparakit hanar från en Zoo affär för ca 5 dagar sedan. Saken är att den ena har förmodligen blivit plockad eftersom han är helt kal på huvudet under tofsen. Och nu har den andra nymfparakiten även börjat plocka honom på fjädrar runt nacken.

Förstår ju själv att detta inte är något normalt beteende men skulle gärna vilja veta vad jag ska göra för att det här ska sluta. Om det är någon som kan komma med hjälp hade jag blivit väldigt glad. Om det finns någon lösning som inte innebär att jag ska skilja på dom direkt hade det varit jätte bra iomed att jag endast har en bur och har inte möjlighet att skaffa en till inom en vecka.

Kan förövrigt säga att det var ca 5st nymfparakiter i samma bur i Zoo affären och att han var den enda som var plockad. Och tänkte faktiskt inte på att det var någonting fel med det förräns jag kom hem.

Tack på förhand. :)

Skubahupa
0

Snälla, om ni har en blekaste aning så var snäll och dela med er. Plockningen händer med ett mellanrum på ibland 5-10 min och ibland nån halvtimme.

Har ringt till agrias veterinär linje och dom sa bara att jag skulle ta kontakt med Zoo affären.. Väldigt bra tips för 25kr..

drutten2
0

Låter inte alls bra.

Om jag var du skulle jag sära på dem direkt.

Kontakta zooaffären & säg som det är, för jag tror att den kan vara sjuk på något sätt.Då fåglar är flockdjur och stöter ut sjuka flockmedlemmar.

lycka till.

Skubahupa
0

Hm, okej. Får lista ut ett sätt att sära på dom då.

Tror dock inte att zoo affären kommer säga någonting speciellt, mer än att dom inte kan görqa någonting åt det osv. Dock tycker jag att säljer dom djur så ska dom hålla djuren friska. Detta gör mig faktiskt både ledsen och arg och besviken.

drutten2
0

Det är tyvärr inte helt ovanligt att zoobutiker inte har någon koll på hur deras djur mår tyvärr.SkrikandesRynkar på näsan

Förstår dina känslor. Men kontakta dem och ligg på, om de ändå inte vill hjälpa dig… så bör du kontakta en veterinär för råd och hjälp.

gnagarlover
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

är det en lutino? så har de oftast kal fläck där bak på huvudet

drutten2
0

kan vara så, men det är ju inte bra att den andra Nymfen plockar den nya.Obestämd

redan
0

Lämna tillbaka dem.

Den ena är plockad och den andra plockar fjädrar.

Har dom gott om utrymme att komma undan från varandra, har dom tillräckligt med aktivering, leksaker, flygmöjligheter, har de fått duscha ordentligt, färska pinnar att gnaga på m.m. ?

En fågel som är frustrerad, stressad, i häckkonditon, kan börja plocka fjädrar. Är de könsmogna?

Är det verkligen den andra som plockar? Har den ohyra?

En fågelveterinär kan hjälpa dig med en utredning, men det är dyrt.

Om du inte ha möjlighet att sära på dem, gå till veterinären eller andra dyra åtgärder, är mitt bästa tips att lämna tillbaka dem.

Man ska aldrig köpa djur som är sjuka, det kostar massor av pengar och man kan inte bara strunta i det. Har man gjort det valet att man ändå vill ha dem, då får man stå för det pengamässigt.

Tyvärr. Jag vill inte verka elak, men det är den hårda sanningen.

gnagarlover
0

frågan är om den plockar eller putsar?

[oskuldast]
0

Det är min sambo som har gjort inlägget, dom har en hyffsat stor bur, med galet mycket aktivering. Vet inte hur nymfer beter sig när dom är könsmogna men han som plockar sitter och sjunger hela dagarna, ljuvliga melodier och ibland sitter han och pratar med en och lyfter vingarna lite, lite. Dom kan sitta nära varandra nu men det åker en fjäder då och då och han blir hackad på. Det är garanterat att dom åker då han plockar utav nacken och sen har han en fjäder i munnen som han ''äter'' på.  Dom delade matskål innan och det var där båda satt så det blev bråk, nu har vi satt in en matskål till, massa godis och min sambo har gjort massa sugrörsleksaker och hela jordnötsleksaker osv som dom leker med och biter på. Vi hade tänkt ringa till djuraffären imorgon då sist vi ringde svarade dom inte. Sista gången jag köper utav djuraffär kan jag lova.

drutten2
0

Hoppas de går bra, lycka till.Glad