Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettallmänt-om-burfåglar
Läst 7407 ggr
Cajsavarg
0

Tolkning av ringmärkning

Hejsan!

Vår kanariefågel dog i natt. Vi kommer inte ihåg när vi köpte honom men han är minst 14 år.

Han är ringmärkt och vi vet vad det står för. Kanske någon här kan hjälpa till? Om inte, vart vänder man sig annars?

Det står:

E217 och på tvären till detta står:

027

207

BOF (kan vara BDF)

00

Hoppas att ni kan hjälpa oss!!

//Fat makes Me fit//

drutten2
0

oj det där har jag inte en aning om, hoppas någon annan kan hjälpa dig.Glad

Aviendha
0

stockholms fågelförenings sida hittade jag följande: "På de ringarna står det löpnr, förkortning för den förening som uppfödaren är medlem i, uppfödarens medlemsnummer och årtal." Vilken färg har ringen? Den varierar mellan åren och skulle kunna ge en ålder på fågeln (då jag förstod det som att ni inte var helt säkra på åldern)

BOF skulle kunna vara Blekinges Ornitologiska Förening då ringen får förkortningen för den förening som uppfödaren köper ringen igenom/registrerar fågeln genom. Nu tror jag snarare att BOF är en förening för folk som rör vilda fåglar för det finns en tamfågelförening som har förkortningen BDF, Bohuslän-Dals Fågelförening.

Jag vet verkligen inte mer än så och när man googlar så får man ju upp mest info om ringmärkning på vilda fåglar… Hoppas någon kan hjälpa dig!