Nybörjar tips!
Hejsan
I övermorgon så ska jag få 2 nymfparakiter i födelsedags present och jag undrar vad jag behöver veta för att dessa ska må bra
Hur stor måste buren vara för att vara laglig om jag har 2 nymfer? Vad är några bra leksaker som nymfer gillar? Kom gärna med flera förslag som är bra att veta!
Jätte tacksam för svar!
// nymfen98
// nymfen98
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ingen som har några tips?
// nymfen98
Gå in på jordbruksverkets hemsida, Djur (uppe), andra sällskapsdjur (till vänster längre ner), Burfåglar (vänster längre ner).
Där finns reglerna i en läsvänlig text, för hållande av burfåglar.
mvh
Google ftw!
Sök om dem, beteende, vad dom behöver osv!
Va lycklig och gör andra lyckliga<3
Hur har det gått förresten, du har väl redan fått dem?
#2 ok,tack!
#4 Det har gått förvånandsvärt bra! Den ena (honan) sitter på handen och älskar att tugga på min dragkedja när hon sitter på axeln
Hanen är lite svårare att få tam men han gör framsteg oxå! Jag läste en artikel här på iFokus om hur man gör dom tama så jag har nu börjat att göra detta. Han vänjer sig mer och mer med handen
// nymfen98
Va roligt att det går bra.
#5 Härligt!
Inred buren helst med naturgrenar så att deras klor slips naturligt och så att dom kan få gnaga lite! Dom bör inte kunna nudda sina egna klor när den sitter på pinnen, utan till hälften ska klorna gå ungefär
Inga sandpappers grejer skall vara i buren eftersom det sliter på deras fötter, tidningspapper är jätte bra att ha i burbottnen!
Låt dem få flyga varje dag för det mår dom bäst av
Några flera frågor så svarar jag gärna!
Lycka till!
Ok! ska ta ut sanpappers rullarna! låter dem flyga fritt väldigt ofta… har suttit ute nu i 2 timmar och dom ska få sitta ute lite till. Om det nu blir nödvändigt att klippa klorna, hur gör man då?
// nymfen98
#8 Jag tror att man åker in till en veterinär om jag inte har fel? Har ingen aning! Men som sagt dom slips naturligt av pinnar utifrån 
Blir klorna lite för långa så klipper jag bara av yttersta spetsen med en liten klotång. Klipper man för mycket så kan de få svårt att få grepp om saker rätt länge, och i värsta fall kan man klippa i pulpan. Men är det ljusa klor så ser man var pulpan är och då ska det inte vara någon fara.
Men bara man har gott om naturgrenar i olika tjocklek så ska klorna nötas naturligt.
Ok! Kommer inte klippa korna eftersom de än så länge inte gillar att man drar ut vingar, håller i dom m.m och den ena är inte handtam öht, men det kommer väll
// nymfen98
Man behöver väl inte dra ut vingarna för att klippa klor, det har jag aldrig gjort. Har man rätt inredning så brukar både klor och näbbar hållas nere till normal längd, med ett fåtal undantag. Vet man inte vad man håller på med så tycker jag att man tar fågeln till veterinär.
Lite sent ute, men det är inte alltid så enkelt att hitta rätt på jordbruksverkets hemsida och alla tycker inte heller att det är lätt att förstå sig på lagtexten. Därför har vi en artikel som berör just lagtexten och fåglarna där bla. burmått tas upp men även länkar till vidare läsning. Bara ett tips :)
Paulina
Hej!
Jag och min familj har en nymfparakit och jag ska varna dig för att sätta in en spegel i buren då kan de bli aggresiva, min mamma som inte kunde så mycket om fåglar då hon testade satte in en spegel och fågeln började vakta spegeln m.m Om klorna någon gång skulle bli för långa så kan man gå till en djuraffär där brukar de ha utbildade människor som kan klippa dem. Vi har gjort det en eller två gånger när vår fågels klor har blivit för långa. En eller två gånger är väldigt lite med tanke på att vi haft honom i 15 år. Men som sagt vanliga pinnar som man kan hitta i skogen är det allra bästa att sätta in i buren istället för dåliga plastpinnar som vissa tycker är så himla bra och lätta men saken är den att de flesta plastpinnar är för smala för de flesta fåglar och fågeln kan inte få något bra grepp om den när den sitter.
Mvh Amalia.
#14 Bra kommentar om sittpinnarna! Dessutom så är de ju jämna och fina många av de man köper, det ger ingen motion för fötterna eftersom fågeln har samma grepp hela tiden och det kan leda till dålig fothäsla. Dessutom så är det jätteroligt för en fågel med pinnar som är allt från små kvistar till större grenar för dem kan man pilla med och gnaga på vilket brukar uppskattas mycket! :)
Paulina
#12 nej men det kan vara bra att de tillåter att man håller om dem så att de inte rycker till.
#13 tack den ska jag läsa=)
#14 ok! tar ut spegeln bums!
// nymfen98