Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 5492 ggr
[Empisen]
2011-05-13 10:34
0

Rugga

När brukar fågeln rugga första gången?
Hur lång tid tar det sedan för den att rugga klart?

Det är en kakariki.

zickan
2011-05-13 21:15
0

Om jag inte har helt fel så tror jag att ruggningen börjar runt 10 mån på en kakariki. Håller på 4-6 veckor. Kakariki syns verkligen när de ruggar :-)

Men inte helt hundra på om jag har rätt tidsram, men tror det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Empisen]
2011-05-13 23:13
0

Okej tack! Då borde det vara dags snart… Flört

nymfen98
2011-05-16 18:38
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Jag har precis fått 2 nymfparakiter och jag undrar vad rugga är? Kanske är en lite dum fråga men vill man lära sig måste man frågaGlad

// nymfen98

zickan
2011-05-16 19:49
0

#3 Inga frågor brukar vara dumma frågor ;-)

Ruggning är lik vilket husdjur. De byter helt enkelt ut gamla fjädrar mot nya för att hålla fjäder dräckten i trim :-)
Lite olika på varje art när detta tillkommer. Vissa fåglar som Kakarikin gör det rätt kraftigt mot en undulat, där det mest syns runt huvudet.

Vet inte hur gamla dina nymfar är. Men första ruggningen på en nymf brukar ske runt 6-8 månaders ålder när de gör sig av med bebis/ung fågel fjun/fjädrarna. Efter den ruggningen uppkommer de färger de kommer hålla som vuxna. Och ytterligare ruggning vid ett års ålder. Hålla på ca 4-6 veckor. Återkommer varje år.
På nymfen är det rätt lindrigt. Man ser fjädrar och fjun i buren. De brukar inte rugga så kraftigt. Främst runt huvudet som man ser deras fjäder byte.

Tänka på vid ruggning är sedan att hålla stress nivån hemmet nere. Ruggning kan vara stressande för visas fåglar. Och dusch med t.ex spray flaska kommer underlätta ruggningen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

nymfen98
2011-05-17 17:29
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ok! tack!

Har märkt att de tappar lite och börjar klia sig och dra i fjädrarna. Ska testa med sprayflaska!

Tack!

// nymfen98