Viktig fråga. Akut.Läs
Hej.
Min granne sa till mig att jag aldrig får ha fåglarna i köket då en som hon vet fick hjärnhinneinflammation och höll på att dö för ho hade fått fåglarnas spillning eller fjäder i maten.
Så läkaren sa att hon absolut inte fick ha fålar i köket då man kunde dö.
Stämmer detta?
mina står i köket nu.. men ska nog flytta dom.
Man blir rädd när man hör detta.
Jag har aldrig hört något om att vi skulle bli sjuka av fåglarna, däremot bör man inte ha fåglarna i köket för fåglarnas skull.
Teflonvaror som överhettas kan döda en fågel på minuter, då gasen är extremt giftig för dem.
Jag har svårt att tro att det skulle vara så farligt med fåglar att man får hjärnhinneinflammation och riskerar livet. Då borde man ju få rådet att alltid tvätta händerna efter att ha hanterat dem, om man ens skulle få ha dem alls (om de var en sådan hälsofara menar jag).
Det jag vet att man kan få är väl salmonella, om nu ens fåglar skulle blivit infekterade. Men det kan man ju få av vilda djur och reptiler med och då spelar det ju egentligen ingen roll vart i hemmet fåglarna bor.
Men i köket bör man kankse inte sätta fåglar i första hand oavsett, av den anledning som #1 nämner.
Paulina

Det finns ett flertal zoonoser (alltså sjukdommar som kan smitta från djur till människa och tvärtom) som man kan få av sina fåglar, bla salmonellan som Aviendha nämde men även ornitos eller psittakos som den heter när den drabbar fågeln sen finns ju även fågelinfluensan samt div andra sjukdommar. Tycker väl rent principiellt att kök bör hållas så djurfria det går av hygieniska och smittskyddsliga skäl som möjligt, men sen att man skulle drabbas av nån av ovanstående sjukdommar är ju ganska små även när djuren står i köket.