Erfarenhet av ihopsläpp?
Hejsan, jag undrar… eftersom att alla djur är olika… Hur lång tid tog det för er innan ni kunde släppa in den ena fågeln till den andra.
Vi har en stor bur till den fågeln vi hade först, det är en hane och han är yngst.
I går hämtade vi en Hona och hennes bur. Hon är blyg och osäker, (dem kommer ifrån samma uppfödare, men killen vi hämtade henne hos köpte henne i en djuraffär) men vid första mötet när han satt ovanför henne på hennes bur "spydde han upp" något och gav till henne. Men idag va han inte alls lika gullig. Hon är 1 år äldre också, och vi har haft hanen sen i februari.
Vi vill ju såklart kunna ha båda ute samtidit, att dem ska ty sig till varandra och bo i samma bur. Men hur lång tid tog det för era fåglar att acceptera varandra?
Kan tilläga att hon är vingklippt, och det är inte Han, så hon har ju mindre chans att komma undan ifall något skulle hända.
Vad är det för art? *nyfiken*
Jag har iofs bara praktisk erfarenhet av nymfer, och två ihopsättningar. De gick ihop från första dag tillsammans och den relation de hade efter de första två dagarna var i princip den som var resten av tiden med. Inte för att du bör se det som vägledande på något sätt, bara min lilla erfarenhet.
Att han "spydde upp" åt henne är en typ av uppvaktningsbeteende. Du säger att han inte var lika snäll dagen efter, hur menade du då? Har du släppt ihop dem redan och hur fungerar det? (jag är lite trött så jag förstod inte riktigt om du redan släppt ihop dem eller om du planerar att göra det).
Jag brukar väl ta ihopsättningar lite som de kommer. Man kan ganska fort få en uppfattning om hur landet ligger om man säger så. Rent generellt så brukar ju en långsam, fin ihopsättning börja med att de sitter i varsin bur i samma rum. Sen flyttas burarna närmare varandra, sen kanske man släpper ut dem samtidigt. När detta fungerar fint så kanske de kan flytta in i samma bur. Det kan vara fördelaktigt att möblera om i buren innan det för att "trubba av" det övertag som den individ som bott längst har. Miljön blir då "ny" för båda (lite mer för den nya, lite mindre för den gamla, men ändock en förändring för båda).
Nu kanske du har full koll på den biten redan iofs :)
Paulina

Vi hade dem utanför buren, :) Och det är morhuvade papegojor.

men när hon var ute ur sin bur flög hon in i hans och hon verkar trivas bra där för hon vill inte gå ut… Så nu bor dem i samma faktiskt :)