Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettparakiter
Läst 3953 ggr
[oskuldast]
0

Nybörjartips tack! :D

Ska hämta ut min nymfparakit idag, helvit med röda ögon! Är sjukt peppad, det var tänk att jag skulle ha en engelsk underlat från början men det fick bli nymf istället. Så behöver massor utav nybörjartips, vill veta allt.

Har haft underlater innan så är inte helt ny inom fågelvärlden iaf!

Tack på förhand :D

Ixectrona
0

Jadu, vad vet du redan? Flört

Men i allafall. Buren ska för en nymf vara minst 120x60x80 cm, i breddxdjupxhöjd. (Det är då minimimåttet, jag personligen skulle inte sätta ett par nymfar i något mindre än två kvadrat.)
Skaffa den gärna en kompis också, de är ju flockdjur.

Varifrån köper du den? Omplacering, uppfödare, djuraffär?
Tänk på att djuraffärer köper in från grossister och oftast (i min erfarenhet) bryr sig mer om pengarna än djuren, jag menar, hur många här kan ärligt räcka upp handen när jag frågar om de sett djuraffärspersonal som ställer frågor, faktiskt bryr sig om djuren, och nekar personer de inte anser vara lämpliga djurägare?

Och det finns så himla många nymfer skaffade den vägen som sedan säljs på Blocket när ägarna tröttnat på dem, så man önskar att färre föddes upp och fler tog omplaceringar. Det tycker jag gäller alla fåglar men ffa. arter som det är ett sådant överskott på som nymfer.

Aviendha
0

Du får gärna precisera vad du inte vet för om jag/vi ska skriva ner alla nybörjartips vi kan komma på så kommer det ta för lång tid, och risken finns att jag skriver saker du redan vet.

Det viktigaste, som Ixectrona redan tagit upp, är att den får en rymlig bur och att den får sällskap. "Viktigheten" i det kan inte nog poängteras. när ni blivit lite varma i kläderna och kommit in i en vardag så är det även viktigt att komma ihåg att fågeln behöver aktiveras. Även om den har leksaker så blir dessa fort tråkiga så man behöver byta ut dem med jämna mellanrum. Man kan ta ut dem och sätta in dem en vecka senare och på så vis skifta inredningen så att fåglarna har något att syssla med. Hur roligt skulle ett barn tycka att det vara tt bara ha en enda skallra och aldrig något annat?

När det gäller skötsel och sådant så kan du ju kika runt i artiklarna här på sajten. Är det något du inte förstår, något du undrar över eller saknar så är det bara att hojta till :)

[oskuldast]
0

Tack tack, jag och min pojkvän byggde en bur själva som ble sjut stor. Har u bara en nymf för tillfället, hade tä nkt köpa två med dom hade bara en kvar, jag köpte i djuraffär. Tänkte att då kan jag likabra få honom tam innan jag tar in en annan så blir det nog lättare för både honom och den andra. Men har gjort massa leksaker och köpt ett par också. Han är dock mycket rädd, andra dagen idag men han börjar bli lite nyfiken. Sitter dick på samma plats på bottnen fortfarande, har inte ätit eller druckit. Hört att det är normalt men vi får se om något annat händer. Han behöver äll tid :)

Men är det någon utav er som vet ifall dom påverkas utav rök ifrån cigaretter, blir det passiv rökning för dom med? I och med att jag röker inomhus men vill inte ta några risker så. Tungan ute

Ixectrona
0

Fåglar har väldigt känsliga andningssystem, så jag skulle absolut inte röka i närheten av dem (inte för att jag någonsin skulle röra tobak ändå, men det är OT Oskyldig).

Se också upp med teflon, så har du teflonvaror, håll inte fåglarna i köket när ni lagar mat. Det är oerhört giftigt, fåglar kan dö inom minuter om teflonvaror blir överhettade.

[oskuldast]
0

Telon finns i typ kylskop eller har jag fel? typ sprayburkar osv?

Dåså, då får jag fortsätta röka utomhus då brrr Oskyldig

Denna kommentar har tagits bort.
Ixectrona
0

Stekpannor tror jag väl?

Aviendha
0

Freon är det väl som är i kylskåp? Teflonet som nämnts är det i stekpannor, det kan säkert finnas på andra ställen med..

Alla djur kan ju påverkas av cigarettrök, många påverkas värre än vi människor (kan ha med kroppsstorlek att göra, osäker) men fåglar är nog de som drabbas mångdubbelt värre än däggdjur eftersom de rent fysiskt har ett helt annat luftvägssystem som är enormt känsligt som sagt. Rök ute, absolut!

I början kan det vara dumt att ösa på med en massa leksaker enl. min tidigare rekomendation, en ny miljö är lite väl stimulerande i vilket fall och han är ju stressad som det är. Det lugnar nog ner sig, men de kan vara lite småstissiga inför nya saker ibland men det är till viss del en vanesak för dem med. Och även om nya saken är småläskig i början så är det en typ av stimulans det med ;) Men som sagt - det kan vara bra att han får bli lite hemmtam först innan man sätter in stora artilleriet med leksaksutbyten :)

[oskuldast]
0

Oj vad trög jag är haha Oskyldig stekpannor ja!

Okej, ska ta det lugnt med leksakerna då, han ignorerar dom kraftigt just nu ändå så ;D

Ph77
0

Har han rört sig? Jag har aldrig varit med om det beteendet.

Ha en nattlampa på den första tiden för om den blir skrämd i mörkret o inte känner till buren så kommer den bara flyga runt i panik o chansen för huvudskador ökar.

ph77

[oskuldast]
0

han är i full gång nu, tam och är ofta ute ur buren. är nyfiken osv. allt är bra nu så :)

han tuggar på allt haha 8d