Lång näbb
#1 Han tackar nog!
Jo jag läste den där artikeln efter jag hade skapat tråden, blev så sugen på att börja göra leksaker så gjorde en slags pärl-leksak! ^^
Ang sandpappret så det hade jag ingen aning om innan jag läste artikeln, det var ju inte alls bra! Jag ska ut imorrn och hitta några roliga grenar!
Nu har han ju haft sandpapper sen han kom till mig, jag har inte sett några sår, men man vill ju inte chansa. Så jag tar bort sandpapprena så fort jag har hittat grenar!
Finns det några träd som är giftiga?
Men man ska alltså inte behöva klippa fågelns näbb?
Jag hade en fågel som hade "lång näbb"-problem när jag köpte den, men hans näbb växte liksom rakt och det blev aldrig den naturliga böjen på näbben. Så länge han kan öppna upp och få in mat så. Men om han inte kan sära på övernäbb o undernäbb så kommer han ju tappa i vikt snabbt. Ge grenar och annat som han kan gnaga sönder om du är orolig.
Jag skulle inte göra något åt näbben så som han ser ut på bilden.
ph77
#3 Okej, tack för ditt svar.
Han äter som vanligt och sådär, ska som sagt var ut och plocka grenar imorgon. 
Hej!
Min undulat har också förväxt näbb som det kallas, dvs den växer väldigt snabbt och detsamma gäller hans klor. enligt veterinären beror detta på en förstorad lever. Extra grenar hjälper i sådana fall inte. Nu behöver det ju inte vara så i ditt fall, din fågels näbb ser ännu inte extremt lång ut i mitt tycke, men om den växer ännu mer kan det vara bra att uppsöka veterinär och utesluta sjukdom av ngt slag.
#5 Oj! Jag ska hålla sten koll på honom då. Om han har den här sjukdomen, hur "botar" man den?
Grenar-det finns giftiga träd absolut!! Kolla i en fågelbok.
Jag brukar köra på "säkra kort"
Vintertid mest grangrenar så de kan pilla med barren.
Sommartid är björkgrenar det som jag oftast tar in.
Grenarna håller i flera timmar innan alla blad är bortpillade :-)
ph77
De träd som växer vilt i skogen fungerar meen man ska akta sig för ädelträd/ planterade träd.
Jag använder mig av:
Sälj, björk, Rönn, ek, Asp, tall (ha koll på kodan bara).
Nu har Remus fått två jätte fina tallgrenar, han satte igång att pilla bort barken direkt! Köpte även lite leksaker på djuraffären idag, bl.a en liten "lekpark" 
Han tycker det är superkul att få nya saker!
Ja va roligt för honom,
Tallbark är kul fråga mina.
Vad bra att Remus har fått tallgrenar att gnaga på!
Då löser sig nog näbb-problemet. Bra att du plockade bort sandpappret också.
Remus är så underbart vacker, älskar hans färg 
#11 Ja han är väldigt färgglad 
Jag har ingen erfarenhet av andra arter än nymf så jag kan inte svara på om den är för lång eller inte för jag antar att det kan variera mellan arter. Klippa den bör du inte göra själv, iaf inte innan du är helt säker på hur man bär sig åt och exakt vart man klipper.
Ser du minsta lilla påverkan så kontakta veterinär. Kolla gärna upp i förhand om det finns någon vettig i området.
Vad kul att han gillade grenarna och leksakerna! Det är så roligt att ge dem den typen av sysselsättning :)
Paulina
Hur kan man vingklippa en fågel? Djurplågeri