Vingklippa..
Vi var iväg igår och vingklippte vår kakariki, eftersom det är en sak man "måste" göra om så undrar jag hur svårt det är att klippa själv? Är det några speciella fjädrar man ska klippa? Vad händer om man klipper av "fel" fjäder?
Vill veta lite om hur man vingklipper helt enkelt 
Sen undrar jag även om en Kakariki kan vara tillsammans med en Undelat?
Är själv helt emot vingklippning.
Känns onaturligt och förnedrande.
så ddet där får någon annan svara på.
Håller med drutten2. Jag är absolut emot vingklippning. Fåglar flyger och har man inte utrymmet för fågeln att få flyga ska man inte ha fåglar. Men varför är det en sak man ''måste'' göra?
Anledningen till att vi vingklippte var för att lättare få honom tam… Vi hade tänkt sälja honom först men gav vingklipp en chans.
#2 Vad jag menade med "måste" var att gör man det en gång och vill fortsätta ha så han inte kan flyga, måste man göra det igen varje gång han ruggat.
Jag personligen tycker det är djurplågeri att vingklippa sina fåglar. Jag menar, varför skaffa fågel om man ändå inte vill låta den leva så normalt som möjligt? En fågel måste kunna flyga för att må bra! Att vingklippa för ens egen skull och på så sätt tvinga fågeln att bli "tam" är helt vansinnigt.
Ang. din fråga om undulater och kakariki tillsammans så måste jag säga att jag faktiskt inte vet o de skulle kunna fungera ihop. Jag vet inte hur kakarikis är till temperamentet men undulater är i alla fall inte särskilt snälla mot andra fågelarter. Men jag hoppas någon annan kan svara på denna fråga bättre än jag.
#4 Okej, vi tvingar honom inte att bli tam. Utan vi trodde det skulle underlätta.. Jag visste inte att vingklippning var så allvarligt, men då vet jag det nu.
Tycker att det låter bra att du funderar om ang. vingklippning :)
Det är en vanlig "myt" att fåglar ska bli tamare om de hålls ensamma och om de vingklipps och jag förstår absolut om du trott det själv, klart man tror på folk som säger sig veta! Antagligen har flera tyckt att det fungerat men anledningen till att det kan verka så är att man inte ger fågeln en möjlighet att komma undan. Den har inget val och det kan vara väldigt stressande för ett bytesdjur. Jag skulle kunna skriva en hel avhandling med vetenskapliga referenser på den här punkten, men det kan vi spara till en annan gång ;)
En annan sak är att en fågel behöver kunna använda sina vingar under tiden den fortfarande växer och utvecklas fysiskt och psykiskt för att den ska utvecklas normalt. En för tidigt vingklippt fågel kan få problem med motorik och balans. Nu ska jag inte tjata på om den biten mer, jag ville bara ge lite snabb extrainfo utifall någon annan läser den här tråden och behöver den :)
Jag har hört om folk som har undulat ihop med kakarikis men jag har hört desto fler som avråder från det. Jag kan tyvärr inte ge dig ett riktigt bra svar på den frågan, hoppas att någon med större kunskap om just den arten kan ge dig ett svar eller att du på annat sätt får kontakt med någon kunnig person. Är du osäker så kanske det kan vara bra att ta det säkra före det osäkra och skaffa en till kakariki och om du vill ha undulater med så kanske de bör bo i en egen bur.
Paulina
Svaret på din fråga hittar du här:
Jag klippte Saga (Meyers papegoja) i flera år förut innan jag hade lärt mig annat. De första åren åkte jag med henne till djuraffärer som tog flera hundralappar för att göra det, sedan gjorde jag det själv, det var bara att dra ut vingen och klippa.
Men efter ett par år blev hon mindre glad i saxen, jag "undrar varför"…
Sedan håller jag med de andra. Det finns INGET tillräckligt bra argument för att vingklippa en fågel, och tro mig, jag har letat, på både svenska och utländska sidor, i sju år, och hittills inte hittat något som ursäktar vingklippning.
Argumenten (och mina motargument) tar jag upp i min artikel här, om någon är intresserad.
Och sedan, om man vill tolka lagen på det sättet, så är det dessutom olagligt att vingklippa. (Och innan ni frågar "Men varför gör då djuraffärer det?" så kan jag säga er att djuraffärer gör många saker som de uppenbarligen inte vet alls är olagliga.)
Detta från lagtexten att det är förbjudet att på något sätt förhindra djur från att röra sig på ett naturligt sätt. Och vad är mer naturligt för en fågel än att flyga?
Jag visste inte att det kunde påverka så mycket, men nu vet jag ju det! Inge mer vingklipp :)
Varför skulle ni sälja honom om han inte blev tam? 
Bra att du kommit på bättre tankar,
man ska aldrig tvinga ett djur till något…
i mina ögon är det som att amputera en hunds ben för att den inte ska kunna springa lika fort…

#10 "Varför skulle ni sälja honom om han inte blev tam?" vart har jag skrivit så?
i inlägg #3.
#12 Jasså, det var inte så jag menade med den meningen, vi hade tänkt/ska sälja honom av flera olika anledningar.
ah okej, ja det är lätt att missförstå i text.