Bild på min älskade vän Jäsper!
17 år hann han bli och var en fantastisk fågel, han levde helt fritt och hade bara sina ställningar, en i vardagsrummet och en på verandan, favorit trädet var Häggen mitt på gården där han brukade sitta medans jag pysslade i trädgården! Han följde mej överallt, på stan, i affären, banken mm..
Tyvärr dog han i branden för två år sedan när mitt hem brann ner.

Men ojj, det var så synd att han dog, han är väldigt vacker. beklagar sorgen djup mycket!
när mina 2 dog så ville jag bara inte finnas längre! 
jag var inte reda att ta farväl än! 

Ja.. har varit tufft sen dess.. Jäsper å min älskade hund omkom i branden plus 40 års samlade minnen å släktklenoder…
Åh va han var söt! Beklagar sorgen!
Vilken underbar fågel, jag förstår att han är djupt saknad. Beklagar sorgen
Kramar

Tack! Ja.. vi hade nåt spec som jag aldrig haft med någon annan fågel tidigare.. Kommer alltid att vara nr1 i mitt hjärta när det kommer till mina fåglar!
Fy så hemskt, beklagar verkligen!
Vilken vacker fågel. Beklagar verkligen sorgen :-(
#8 Jag förstår det, han ser verkligen speciell ut.
Sov gott lilla Jäsper 
Kramar
Jag beklagar. Han var verkligen fin.
Kan du inte berätta lie om hur det fungerade att ha honom lös hela tiden utan bur? Hur tycker du det är i förhållande till bur/voljär? Förstörde och skitade han inte ner en massa? ;P
Jag har lekt lite med tanken att jag kanske skulle inreda ett vanligt rum med lite klätterhörnor istället för att bygga en större voljär.

Det märktes från första sekund vi möttes att det var nåt.. "det sa bara klick" som man säger… han satt i en bur i billen som han kom i tillsammans med sin förre ägare å jag lyfte ut buren… Han kikade på mej å sa Heeeej! Å jag frågade om han var van att vara lös.. det var han inte men jag öppnade buren å han gick rätt upp på axeln på mej, där satt ha.. När den gamle ägaren satte fram handen för att klappa han hej då så trodde Jäsper att hon skulle ta honom ifrån mej så han högg henne rätt i handen så blodet sprutade.
Han hade buren ett par veckor hemma men den stod alltid öppen å till slut satte jag in en riktig ställning som jag fäste grenar i, det e den han sitter i på översta bilden! Skillnaden mellan honom å andra gojor jag haft var att var vi än var å han blev rädd, då kom han direkt till mej i stället för att panikflyga bort som gojor annars gör.
Sen hade han en liknade ställning på verandan och på båda dom stälena hade han mat och vatten och där fanns ju även en plattform som man la tidningar på där spillningen hamnade. Många papegojor går att "potträna" så nio av tio skitar hamnade oftast där, men visst hamnade det en å annan spillning nån annan stans men det var inte så vanligt! När vi var hemma satt han oftast på mej eller uppe i nån av sina ställningar där han ständigt hade grenar å leksaker att bita i och även Häggen i trädgården ansades friskt, så det gjorde att han sällan gav sej på bohaget! Men visst fanns det en å annan flisa som saknades på bord, fönsterbläck å liknande.. Det kommer man aldrig ifrån men en tamgoja som man skall leva med.
Jag har voljärer till mina "avelsfåglar" dom har man ju inte den kontakten med, dom har ju varandra, men om man skall ha en goja som tamfågel så måste den ju kunna tillbringa den mesta tiden med dej å då e det bättre med en bur som den kanske bara är i när du inte e hemma och på natten, så har jag haft det med mina andra tamgojor, men det var annorlunda med Jäsper.. Det viktiga för en ensam tamfågel är ju att h*n finns där du är mest.. tex i vardagsrummet, sitter den ensam i en bur el i ett rum där du sällan är far den illa.
Vad fint ni verkade ha det ni två. :)
Jag vet inte om du läste det i en annan tråd men jag vill skaffa fåglar (två stycken så dom har sällskap av varandra) och tänker försöka bygga en voljär på 8kvm. Men åtta kvadrat är ruskigt stort i en lägenhet, jag lär inte ha råd med mer än en 2a/3a.
Men jag funderar lite på om man istället skulle ha dom helt lösa i ett vanligt rum ifall man fågelsäkrarer det och bygger upp lite speciella klätterplatser. Och att dom bara har tillgång till övriga lägenheten när jag är borta.
Det skulle i så fall ge dom större yta OCH mig mer yta.
Är detta genomförbart? Tror du fåglarna skunne gynnas av det? Dom flesta fåglar går ju som du säger att få någorlunda rumsrena och alla verkar få sina favoritbajsställen så bör man lägga papper just där. Undviken man bara textiler i det tummet lär det inte vara så farligt att behöva torka bort lite skit heller.

Jodå, det har jag läst! Den lösningen är absolut ett vettigt och genomförbart alternativ! Sen kan du ju ha plast på väggen bakom mat å vattenplatser så det är lätt att torka rent! En tunn uppskruvad plexiglas skiva på rätt ställe e guld värt! ;) Du kan ju åxå byta ut den befintliga dörren mot en nätdörr så du ser fåglarna även när dom e i rummet och likadant om du får fågelrädda besökare så kan dom få möjlighet att se djuren fast dom e på sitt rum. En annan fördel m nätdörr är att fåglarna ser när någon e på väg in så slipper dom bli rädda om dörren plötsligt öppnas.
Lider med dig, bränder är hemska! Fin fågeln var :)
// Polly