Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etiketthälsa-och-skötsel
Läst 3136 ggr
Kalendula
2011-01-11 22:08
0

Förblöda?

Hej!

Jag undra om en fågel kan förblöda om man som jag klippte för långt på två klor? GråterSjälvklar gör det ont, det var bara det att han ryckte till, så jag missade liksom. Det är en nympfparakit.

Om det skulle hända en gång till finns det någon form av blodstoppning man kan använda som inte är skadligt på fåglar?

Just nu är jag så orolig att jag har ont i magen och har ångest för att detta hände, för det har aldrig hänt förut att jag missat så grovt Gråter

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

T-Wolf
2011-01-11 22:14
0

Det finns blodstoppande medel på apoteket.

hjälper inte det och det är riktig panik så kan man värma/glödga en nagelfil och dutta till där det blöder, det gör också ont på fågeln men det går fort, men apotekets medel brukar hjälpa :)

Minty10
2011-01-11 22:18
0

Om det händer igen, ta lite vadd i potatismjöl och håll hårt om klon som blöder, tillslut kommer det sluta att blöda. Det finns även blodstopper (tror jag att de heter) som man också kan använda.:)

Kalendula
2011-01-11 22:22
0

Åh, jag vill absolut inte förorsaka med smärta just nu på honom.

Har satt tillbaka honom i buren och släckt lampan, för jag vill inte ta ut honom igen, för jag är rädd att han får panik igen.

Men nu har det i allafall slutat att droppa från klona. och det är ca 45 minuter sedan som jag det hände.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Aviendha
2011-01-13 12:26
0

Som sagt; det finns blodstoppande medel vilket kan vara bra att ha hemma om man själv gör illa sig eller om man råkar klippa pulpan på något djur. Det kan blöda en hel del men det ska nog ganska mycket till innan fågeln förblöder av det. Eftersom det slutade droppa igårkväll så antar jag att det är lugnt nu?

Det som kan hända nu (när blödningsgrejen är förbi) är väl att klon kan vara ömmare än de andra men djur är fenomenala på att anpassa sig efter sina förutsättningar så han tar det nog lugnt med den foten om det skulle vara så. Det kan ju bli så att han är rädd för kloklippning efter detta då det förknippades med smärta sist. Det kanske du redan har tänkt på själv förstås. Nu vet jag inte hur du gör när du klipper, men om du använder någon annan metod än att fånga in och tvångshålla så kanske du kan vänta dig att du får jobba upp förtroendet lite innan du får klippa nästa gång. Eller så går det suveränt ändå. Men bara så att du inte blir helt förtvivlad om han är rädd inför det. Det är en naturlig reaktion men inte på något sätt omöjlig att jogga sig igenom :)

Kalendula
2011-01-13 12:38
0

Jodå, jag har har allt tänkt på det där med att han kommer säkert inte tycka om alls att få sina klor klippta. Det var lugnt efter ett par timmar med blödningen. Mina fåglar får en dusch varje kväll så att dom får en liten pust o tvätt stund. (Har inget badkar till dem ännu) Sedan var allt lugnt, förutom när jag skulle in med handen i buren. Det blev ett jäkla kackel o väsen, så nu ska jag jobba på förtroendet igen.

tack alla för era svar Skrattande