Några frågor...
Hej!
Jag har några frågor om nymfparakiter och hållande utav sådana. Skulle vara glad om någon kan svara på dom.
1. Är dom tysta på natten? Isåfall, vilken tid (ungefär) brukar dom börja prata på morgonen?
2. Är en bur som är (Längd, djup, höjd) 130x 40x150cm laglig?
3. När fågeln flyger runt i rummet, brukar den göra sina toabehov då, eller sköter den det inne i buren?
4. Är det lagligt att ha en nymfparakit själv?
5. Vid vilken ålder är ungen redo att lämna sin mamma?
6. Vet du någon uppfödare i Gävleborgs län?

1. Ja, fåglar sover nattetid och enda anledningen till att de skulle låta då är om de blir skrämda och börjar panikflyga. De vankar vid soluppgång vilket innebär att det kvittras friskt vid 4-5 på morgonen sommartid men det löser man genom att ha bra rullgardin så att man själv kan styra det hela. Det är fördelaktigt om man kan ha ungefär samma vakna-sova-tid för dem.
2. Nope, djupet är för litet men längden är strax över minimigränsen och höjden väl tilltagen. Du finner en artikel om vad som gäller enligt föreskrifterna vid fågelhållning här. En nymfparakit har större nytta av längd och bredd i en bur än höjd, men har du höjd att använda så använd det, ju större desto bättre i alla lägen!
3. Det går att få gojor relativt rumsrena faktiskt men jag har svårt att tänka mig att man skulle lyckas toaträna en nymf på det sättet, men inget är väl omöjligt antar jag. De bajsar där de sitter (jag har iaf aldrig sett en nymf bajsa under flykt men det kanske händer det med?) Enklast är därför att man lägger ut tidningspapper under deras sittplats som fångar upp spillningen. Eller så får man gå runt med trasa (fast, det får man ändå :P)
4. Nja. Egentligen ja förutsatt att du som ägare då fungerar som partner för fågeln eller att den bor med en annan fågel som den kan umgås med men det är en mycket stark rekomendation att man ska hålla dem i par eller grupp. Om du inte ger den mycket tät kontakt själv är det faktiskt olagligt. Flocken är extremt viktig för en nymf, den mår inte alls bra av att vara själv och även om du lägger all din lediga tid på den så kommer det bara vara en bråkdel av dygnet - du går ju till jobbet/skolan, du umgås med annat folk, du handlar, du har andra aktiviteter, du sover etc. Du kan inte spendera så mycket tid med din fågel som den behöver om du inte är hemma hela dagarna och då umgås med din fågel vill säga men de flesta lever inte så. Dessutom så kan en människa aldrig någonsin ersätta en artfrände, vi har inte alls samma kroppsspråk och även om en fågel kan tycka om en människa så kommer den aldrig tro att vi är fåglar eller att de är människor och vi kan aldrig kommunicera fullt ut med varandra. Jag ser ingen anledning i världen att bara införskaffa en nymf, de kostar inte mycket och driften för två är försumbart större än för en och även om man har två eller fler så kan man absolut få dem tama, allt annat är en myt. Det handlar om att ge dem tiden, en ensam fågel har ingen möjlighet att värja sig och även om det kan fungera ur vår synvinkel så anser jag att det är fel väg att tämja ett djur att isolera det och på det sättet inte ge det en enda möjlighet att värja sig från en. Vilket faktiskt blir när man tar ett grupplevande djur och sätter det ensamt.
5. En nymfkakadua får inte lämna sin mamma/föräldrar/matande fågel innan de är 7 veckor. Det kan däremot vara bra att låta dem bo kvar någon vecka till för att de ska mogna lite mentalt och lära sig beteenden och viktiga saker av sin mamma. Rekommenderad ålder vet jag uppriktit sagt inte.
6. Nej, tyvärr. Jag har extremt dålig koll på vilka uppfödare som finns men om du kontaktar någon fågelförening i dina trakter så kanske de vet om någon.
Paulina
#1 Mina inloggningupgifter funkar inte ibland, så jag fick låna min lillesyrras och svara..
Men om jag har 130x150cm (Längd, Höjd), vilket djup ska jag ha då för att buren ska bli laglig?
Tack så mycket för svaret 
För nymfkakaduor gäller:
Minsta yta: 0,84kvm
Kortaste mått på långsidan: 120cm
Minsta höjd: 80cm
Du har 150cm i höjd så det behöver vi inte ens räkna på, det är ju mer än de minst krävda 80cm :)
Ytan är ju längden multiplicerat med bredden, i ditt fall blir det
0,84=1,3*bredd. Vi kastar om formeln för att få ut ett svar, och då blir den: bredd=yta/längd ---> 0,84/1,3 = 0,65
Alltså ska en bur med längden 130cm för nymfer minst vara 65cm bred för att den ska uppfylla minimimåtten som L80 kräver. Det kan dock vara värt att nämna att det är minimimått, dvs. de minsta möjliga mått som man anses kunna hålla arten på utan att orsaka denna alltför stora skador/lidande. Det är med andra ord inte alls samma sak som optimala mått (de bästa tänkbara) så kan du lägga på lite så gör gärna det, det uppskattas av fåglarna :)
ps. Ta inte illa upp för att jag skrivit det hela så utförligt, det är bara för att visa hur jag tänker och det är ju många andra som kan komma att läsa den här tråden och då kanske de får lite hjälp på traven om de själva ska försöka räkna ut mått.
Paulina
#3. Tack för bra beskrivning! Nu fattar jag äntligen 
Så lite så 
Paulina
Citat: Alltså ska en bur med längden 130cm för nymfer minst vara 65cm bred för att den ska uppfylla minimimåtten som L80 kräver.
Du menar 65 cm Djup hoppas jag :) det var lite diskution på ett annat forum om de olika måtten, står man framför buren så är ju bred/längd det samma.
Ett annat lätt sätt att räkna *Djup* på buren är att ta fågels längd x 2 (minst)
Minsta mått är 70 cm djup 120 cm lång och 80 cm hög.
#6 Djup är det nog ja, jag som lyckas snura ihop bredd och djup jämt, att jag aldrig lär mig
Det är ju lysande klart för min del, men inte alltid för alla andra, bra att du är uppmärksam! :)
Paulina
#8 hihi… joo man kan ju tycka att det är självklart…
#9 Nä, speciellt inte när jag blandar ihop ord :P
Paulina
hehe…