Burfåglar iFokus

Burfåglar

Etikettpresentationer
Läst 4546 ggr
Starfall
2010-12-25 16:11
0

Medlemspresentation

Hej alla glada fågelvänner! Glad

I denna tråd tänkte jag att vi kan presentera oss själva, dvs skriva lite om vad vi sysslar med förutom fåglarna. Det är alltid roligt att "lära känna" de man skriver med här Glad Självklart är det frivilligt, man behöver inte presentera sig om man inte vill.

Men kom ihåg! Skriv inga privata saker som t ex personuppgifter, sådant ska ju inte komma ut på nätet.

Ha en härlig dag!

Mvh/caroline, Sajtvärd burfåglar.ifokus

Starfall
2010-12-28 17:05
0

Hej!

Mitt namn är Caroline och jag är 20 år, bor i Småland och studerar just nu till undersköterska. Mitt allra största intresse är djur följt av fotografering, växter, musik och inredning. Jag har hundar, katter, kaniner samt undulater. Undulaterna är anledningen till att jag hittade in i fågelhobbyns värld. Många säger att undulater är skräpiga och låter mycket. Visst, det stämmer visserligen, men för mig är undulaterna så mycket mer än bara skräpiga och tjattriga. Undulater är vackra, sällskapliga och har väldigt stora, egna personligheter. Jag har 11 undulater som skräpar ner mitt rum och håller mig vaken en stor del av natten men jag trivs med det. Undulaterna gör mig glad, så är det bara Glad

Som sagt studerar jag till undersköterska och i skrivande stund har jag gått en termin på denna utbildning. Om allt går som det ska kommer jag vara färdig till nästa jul. Ser verkligen fram emot att få börja jobba nu.

På gymnasiet gick jag på hantverksprogrammet med inriktning florist. Jag har alltid tyckt om att pyssla med blommor med just floristgrejen passade mig inte riktigt. Enda fördelen, som också är något väldigt stort för mig, är att jag under mina 3 år som floriststuderande fick många underbara vänner som jag alltid kommer bära med mig i mitt hjärta. Efter gymnasiet blir det ju ofta så att folk får jobb eller börjar studera långt bort och därför måste flytta. Men man ses ju ändå någon gång ibland och det är guld värt.

Ja, detta var lite om mig. Glad

Mvh
Caroline, Sajtvärd burfåglar.ifokus

Wassago
2010-12-29 18:50
0

Väl mött!

Ingo heter jag, jag är 42 år förtidspensionerad föredetta djurvårdare som numera pysslar med herptiler och fåglar på rent nöjesbasis.
Innan dess, drev jag under många år Reptile House of Sweden, ett företag där jag bla. drev ett fast tropikhus i Borgholm på Öland, samt ambulerade runt i Sverige med en mobil utställning. Föreläste dessutom om sjukdomssbehandling på herptila djur. var även med att bygga upp Kingsears reptiles, en avelsanläggning för colubrida snokar.

Har även arbetat på Borås terrarium under senare deleln av -80 talet och jobbat på följandde djurparker: Borås-, Kolmården-, Ölands- samt Aalborgs zoo.

Utbildade mej till djurvårdare -89-91 på Haga gym. i Kolmårdens regi. Förutom reptiler har jag arbetat med: Lejon, Elefanter och Chimpanser.

Hushållet består av mej, Min underbara son, Jack samt min Boxertik Jenka, Fjäderfän och burfåglar, Akvarie samt ett gäng reptiler.

I fågelväg finns det för närvarande bara ett par Grå jakon samt ett par Nymfkakaduor, men det är en del fåglar på väg in under det nästkommande året!

I papegojväg har jag genom åren haft div Kakaduor, Amazoner, Pionusar, en mängd parakiter, Dvärgpapegojor, Undulater Beo starar samt en hel del rovfåglar mm. Ni finner mej även på reotiler.ifokus samt exotiskadjur.ifokus!

[isdrakee]
2010-12-31 16:10
0

Hejsan,

Alexandra heter jag, jag är 25 år och studerar till spelgrafiker. Det är bara några månader kvar sen ska jag försöka ta mig ut i arbetslivet. Innan denna utbildningen har jag testa på lite olika kreativa kurser som t ex bild/form, konstskola, grafisk design osv. Gick dock natur på gymnasiet.

I djurväg är jag mest intesserad av fåglar och då specielt släkterna Corvus hos kråkfåglarna samt Ceratogymna, Tockus och Ocyceros inom närhornsfåglarna.

Annars har jag också ett stort intresse för ödlor (och reptiler överlag) och favoriterna där är varaner och tejus.

Reptiler är det enda jag aktivt har hållt på med själv sedan jag flyttade hemifrån. Ögonstenen (som bor hemma hos min pojkän) är våran vackra Argentinska svartvita teju. Jag flyttade ifrån dem för att kunna avsluta min utbildning och är just nu "inneboende" i Göteborg.

Jag har tyvärr aldrig haft en enda fågel trots att det är mina favoritdjur. Min förhoppning är att jag nästa år, om jag får jobb, ska kunna fixa bättre boende och faktiskt skaffa mig ett par mindre fåglar från Tockus släktet.

T-Wolf
2011-01-06 01:15
0

Hejsan

Jag heter Thomas och är -69, pysslat med burfåglar sedan 1980, har även haft snokar, pytons, var med i förra forumet också så det e klart man flyttar med. (är med på de flesta kända djursidor)

just ask..

mvh Thomas P

Aviendha
2011-01-06 12:50
0

Tut!

Paulina av årgång -87. Just nu studerar jag, etologi och djurskydd vid SLU vilket i praktiken innebär att jag istället för allmän djurnörd blir utbildad sådan :P Skämt åsido, jag vet inte alls vart jag hamnar men ambitionen är att jobba med djur på något sätt och då helst inom djurskydd, vilket kanske inte är så märkligt med tanke på att jag driver djurskydd.ifokus.

Mitt hjärta brinner lite extra för illrarna och just nu så ägs jag av tre stycken. En bunt möss finns i hemmet med. Dagarna spenderas med näsan djupt i kurslitteratur, men även annat kläms in. Det vanliga: umgås med vänner, djuren, foto, läsning, pyssel och osunt mycket tid här på iFokus :P Har en förkärlek för vintern och diverse vintersporter som tyvärr ligger mycket på hyllan nu när jag emigrerat norrland till förmån för utbildningen i Skara.

Vad gör jag här då? Jo, jag har ju ett fågelintresse och har själv haft nymfer men för tillfället är jag fågellös men förhoppningsvis kan det ändra sig i framtiden. Jag var Medarbetare på papegojor.ifokus och följde därför med som Medarbetare hit när sajterna slogs ihop.

Som person är jag lättsam med en stor dos humor och jag ser mer än gärna att ni frågar mig om ni undrar över något eller om det jag skriver verkar märkligt på något vis. Jag tar inte illa upp utan tvärtom, jag är Medarbetare och i den rollen så är jag till stor del till för sajten och er medlemmar.