För ung Gouldsamadin för att häcka?
Min (nyinskaffade) yngsta gouldsamadin, enligt uppgift ca 7 månader gammal (kanske är lite äldre), ej ännu helt utfärgad, verkar väldigt angelägen att häcka. Hon uppvaktar de två hanarna och jag har sett henne para sig med den ena hanen ett flertal gånger de senaste dagarna. När de är ute och flyger i köket är hon väldigt intresserad av en tavla där det fanns ett hålrum bakom (jag har täckt för där nu) och jag tror att hon tycker att det skulle kunna vara ett bra bo där. Jag har läst att de är färdiga för häckning vid ca 8 mån men att det är bättre att vänta tills ca 1 års ålder. Kanske det är att häcka hon behöver, känns lite fel att gå emot en sådan instinkt.
Skall jag ge dem en holk eller vänta? Vad tycker ni?
Har nu: 4 stycken Gouldsamadiner.
Har haft: undulater, nymfparakiter, kilstjärtsparakit, kanariefåglar, skrattduvor, zebrafinkar och fjärilsfinkar.
#0: Nu hittade jag mer info på nätet: absolut inte häcka före 9 månaders ålder. Kan orsak olika komplikationer på både kort och lång sikt.
Eftersom jag inte vet exakt ålder så väntar jag ett par månader.
Har nu: 4 stycken Gouldsamadiner.
Har haft: undulater, nymfparakiter, kilstjärtsparakit, kanariefåglar, skrattduvor, zebrafinkar och fjärilsfinkar.