Nybliven nymf ägare
Imorgon ska jag hämta 2st 8 v nymfparakit ungar.
Undulaterna jag hade adopterades bort till nya hem. Innan ni säger något så är jag godkänd av länsstyrelsen att ta emot och omplacera mindre fåglar 🙂
Dessa två har jag sett på annons och inte kunnat släppa.
Under tiden jag skickade med de som har dom så pratade jag med en vän som är uppfödare på olika fåglar. Dit jag vänder mig med problem och funderingar.
Nu till " problemet "
Dessa två är till hälften nakna. Frågade om föräldrarna plockat dom. Nej, de själva sas det.
Min kontakt blev chockad. Inte Ska 8 v ungar ha såna problem att de redan plockar sina fjädrar. Något är galet.
Så imorgon åker jag och en väninna för att hämta dessa och kolla hur övriga fåglar bor.
Fått mycket tips.
Men vad har ni för tips och råd att ge?
Bilder finns men ges ut via pm tills jag kan ta egna
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Har inga råd,men jag hoppas att det går bra idag för er. Spännande med fåglar, hoppas att allt är ok med dom och de andra.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Oj,hoppas de får tillbaka fjädrarna,tycker de är fina ändå
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Jag hoppas att de kommer att trivas och må bättre väldigt snart - svårt när man inte vet varför de plockar.
Ska bli fint att få vara med på er gemensamma ”resa”.
Hur lång tid brukar det ta för att få en ny fjäderdräkt?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Hur såg föräldrarna ut, var de plockade också?
Fanns det fönster och sol i förrådet?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#2: Är de plockade bak på huvudet? Tycker faktiskt att där de är plockade är de ställen som är vanligast om ANDRA fåglar, så som föräldrarna, plockat dem.
Oftast är det magen där de flesta fåglar börjar plocka sig. Dessutom ser det ut som om de är plockade ganska högt upp i nacken? Dit når de ju inge själva.
Tipps är naturgrenar (inga släta pinnar för de kan skada fötterna).
Sedan en hel del leksaker de kan förstöra. Balsaträ är också populärt. Dessutom kattgräs eller ampellilja. Fåglar behöver mycket sysselsättning och om de plockat sig själva krävs en del uppmärksamhet och tid. Dessutom är det bra om de får saker att pyssla med. Nymfer älskar att förstöra prylar och böka.
De bodde med 3 äldre nymfar. Det fanns bara ett litet fönster så väldigt mörkt och dålig luft. Tänk er vedförråd.
I mitt tycke för liten bur till 5 fåglar. De andra 3 var jätte fina och sociala.
Jag tror det var de andra som ryckt fjädrarna på dessa.
De är mäst kala på huvud, nacke och rygg.
De åt billiga frön från affären och solrosfrön.
De kommer närmare när vi pratar med dom. Har hittat maten. Men då de aldrig bott inne så får man låta de vänja sig.
Min familj undrar varför jag alltid skaffar djur som som ser vanvårdade och halvt döda ut? 😅
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Skulle de behålla de andra tre?
#9: ja vad jag vet. Har inte råd att köpa ut flera..
…………………………………..
I det tillstånd ungarna var, så borde de varit gratis!
Jag har tagit hand om många dåliga småfåglar men inga som har varit så plockade. Jag har fått dem gratis, då de inte varit önskvärda längre.🥹
#11: dessa var INTE gratis…
…………………………………..
#8: Ja det är bra att prata nära dem etc. Låta dem vänja sig vid er.
Med tiden kan man hålla en hirskolv i handen. Sedan bara små klasar av kolven. Sakta vänja den vid händer liksom.
Själv tycker jag ju generellt att fåglar antingen ska ha ett helt rum eller en bur för natten och ett helt rum/hus över dagen (under uppsyn!). Framförallt fåglar som nymfer som är gjorda för att flyga långa distanser och traska runt och plocka på golvet. Det är därför mina nymfer bor kvar hos mina föräldrar: Jag kan inte erbjuda dem nog uppsyn i dagsläget.
(Förutsätter att det är friska djur som dessutom hunnit landa i sitt nya hem.)
Jag är så glad att du valt att rädda dessa små sötnöss. Tyvärr är fåglar, som så många andra djur, underskattade. Folk har inte koll på deras behov.
Jag är uppvuxen med nymfer, har haft 5 fåglar under min tid på denna jord. Alla adopterade då de varit i ett behov av ett nytt hem. Att ha fåglar är att ha småbarn med vingar som aldrig växer upp. Mina 5-åringar beter sig lika tokiga som min fågel som var 19 gjorde.
Till och med min gamla dam på 25+ är, trots att hon är blind, full med tok. Fåglar är intensiva. De behöver saker att göra, de behöver andra fåglar och de behöver en massa plats.
#13: med tiden hoppas jag att de ska kunna vara med oss fritt.
Samt kunna ge dom en sommar voljär ute.
Men nu behöver de läka.
Jag klarar inte av att se djur må dåligt. Är det ett djur jag inte har erfarenhet utav. Nej då får jag lära mig o be om hjälp
…………………………………..
#14: fint av dig! Känner lite likadant men jag har än sålänge bara ett räddnings djur. Men vet nu efter att hittat henne att de inte är sista,behöver bara landa i mig själv lite för som du säger, de är en del att lära sig när det är ett helt nytt djur och de kan inte förmedla allting till en. Tacksam för iFokus som faktiskt hjälpte en hel del i början med mayhem då jag hade noll erfarenhet.
Mvh Mayhems "hönsmamma"
#14: Ja, de behöver läka först. Så fint att höra att du verkligen planerar att ge dem en underbar framtid. De små har verkligen haft turen på sin sida denna gång.
Ett av mina jobb är att rädda djur. Eller ta emot och hjälpa.. tar även emot djur via länsstyrelsen.
Men ibland kommer det djur som jag inte kan säga nej till.
Då ska ni veta att när jag fick hem min första räddningsfågel för ca 1,5 år sedan var jag totalt livrädd för fåglar.
Sen fick den ett nytt hem. Sen kom det 1 undulat som fick 2 kompisar.
När de fick nya hem så stod jag bara här o kände mig tom. Inga fåglar?
Men nu har jag mina nakenfisar🦜 o det känns så rätt.
…………………………………..
#18: oj vilken förändring!jisses vad snabbt det gick
Mvh Mayhems "hönsmamma"
Vilken skillnad - de kommer att bli fullt ”återställda” - roligt att se skillnaden och att det går framåt.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Härligt, så fina de ser ut nu!😍
Ja de kommer bli otroligt fina. Äter mängder.
…………………………………..
Känns som att stället du hämtade dem ifrån borde anmälas.
Mvh
Mig
- Redigerat 2025-08-24 14:36 av 91Marran